Followers

Saturday, 31 March 2012

Separuh Hati Untukmu 8


TANGAN Tan Sri Razman yang mahu dihayun ke pipi Anis terus terhenti apabila Puan Sri Anida memeluk gadis itu. Tangannya dijatuhkan. Pilu hatinya melihat isterinya mengusap perlahan pipi Anis.
            “Pipi anyah sakit ke? Kesian anyah. Jangan marah papa ya? Papa tak sengaja.” Pipi yang ditampar tadi Puan Sri Anida cium.
Air mata Anis tumpah lagi. Pipinya terasa dibius. Sekelip mata rasa sakit itu seakan-akan hilang.
“Jangan nangis, anyah... pipi anyah sakit ya?” Puan Sri Anida mengelap air mata Anis. Kemudian dia memandang suaminya. “Abang, jangan tampar anyah. Sakit pipi dia nanti. Merah dah pipi dia. Takut bengkak pulak nanti.”
            “Anyah tengok! Ibu yang anyah nak hantar ke rumah sakit jiwa nilah yang selamatkan anyah. Ibu yang anyah cakap gila ni tak sanggup tengok anyah rasa sakit. Dia sayang sangat kat anyah tau! Tak ada sedikit rasa terharu ke dalam hati anyah? Hah?”
            “Abang, janganlah tengking anyah lagi. Manda takut. Tengok tu, dia dah nangis.” Puan Sri Anida mencapai baju Amanda di atas lantai. “Manda jangan nangis ya? Papa dah tak marah anyah lagi. Kalau Manda nangis ibu pun rasa nak menangis. syhhh... jangan nangis, Manda.” Dia membelai baju itu tanpa menghiraukan air matanya yang mengalir.
            Sekali lagi hati Anis membengkak melihat tingkah-laku ibunya. Hatinya yang rasa terharu apabila ibunya mempertahankannya tadi terus bertukar membahang. “Eee... boleh jadi gilalah macam ni kalau hari-hari duduk satu rumah dengan orang gila! Stress tahu tak? Stress!!!” bentaknya pada Puan Sri Anida yang sudah tak mempedulikannya. Leka dengan baju di tangan.
            Panggg!!!
            Kali ini tamparan kedua papanya pantas mendarat ke pipinya. Terasa lebih perit daripada tadi.
            “Memang dasar anak kurang ajar! Sanggup anyah cakap ibu macam tu!”
            “Astaghfirullahalazim... Razman! Kenapa ni?”
            Tiga pasang mata memandang ke pintu masuk melihat Hajah Karimah dan Razlan yang terkejut melihat kejadian yang berlaku di ruang tamu itu.
            Anis berlari laju naik ke biliknya. Air matanya tak henti mengalir.
            Tan Sri Razman menarik nafas, meredakan rasa marah.  “Mummy cakap nak balik lusa?” tanyanya apabila Hajah Karimah sudah duduk di sofa di sebelah Razlan.
            “Mummy yang suruh Lan hantar hari ni. Tak sedap hati katanya,” jawab Razlan.
            Karimah menanggalkan tudung di kepala. “Patutlah mummy rasa tak sabar nak balik cepat, rupa-rupanya kamu anak-beranak bertengkar. Kenapa boleh jadi sampai macam ni, Man?” Dia memandang anaknya yang sedang mendudukkan Puan Sri Anida di sofa bertentangan. “Nida ni pulak kenapa nangis?”
            Tan Sri Razman mengeluh. “Anis nak hantar Nida ke hospital sakit jiwa.”
            Karimah dan Razlan terkejut.
            “Kenapa pulak Anis nak hantar Kak Nida ke hospital sakit jiwa, bang?” Razlan ingin tahu.
            Qhafi yang sedari tadi menjadi pendengar mula melangkah ke tangga. Ketika menaiki tangga, dia terdengar papanya bercerita tentang kehilangan ibunya tadi.
            Sampai di biliknya di tingkat tiga, dia tak jadi melangkah masuk. Kaki dibawa ke bilik Anis yang terletak di sebelah biliknya. Tombol dipulas, dia melangkah masuk. Dia lihat Anis sedang menangis sambil menekup muka ke bantal. Dia duduk di hujung katil. Tergeleng kepalanya melihat beg-beg kertas yang sudah tunggang-langgang di atas lantai. Ada yang isinya sudah terkeluar dari beg. Dia menoleh pula ke arah Anis yang masih tak menghiraukan kehadirannya.
“Kenapalah ibu selamatkan kau tadi? Kalau tak, tiga kali kau dapat hadiah daripada papa.” Sengaja Qhafi mahu membakar hati Anis. Dia masih geram dengan kata-kata Anis kepada ibu mereka tadi.
            Anis memalingkan muka lalu menghadiahkan jelingan tajam pada Qhafi.
            Qhafi membalas dengan senyuman sinis. “Heh! Ingat aku takutlah tu bila kau jeling tajam macam tu. Tulah, mulut tu tak ada insuran lagi. Kan dah dapat hadiah dari papa... sedap, kan? Ada rasa macam makan spaghetti aglio olio tak?” Dia senyum sinis.
            Anis bingkas bangun. Bantal dicapai lalu dibaling ke arah Qhafi. “Keluarlah!”
            Cekap saja tangan Qhafi menyambut bantal yang hampir mengena mukanya. Bibirnya masih lagi tersenyum sinis.
            Senyuman Qhafi makin membarakan hati Anis. “Kalau kau masuk bilik aku ni sekadar nak sakitkan hati aku, baik kau keluar.” Anis menolak badan Qhafi namun tenaga perempuannya langsung tak mampu untuk menggerakkan badan abangnya walau seinci. Dia bersandar di kepala katil sambil berpeluk tubuh. Wajahnya menyinga.
            “Kenapa kau cakap macam tu kat ibu?” Senyuman sinis di bibir Qhafi sudah hilang, digantikan dengan wajah yang serius.
            “Cakap apa?” Anis mengerutkan dahi. “Ooo... cakap yang Manda dah tak ada? Kan memang Manda dah tak ada? Nak buat apa menipu.” Bantal di tangan Qhafi direntap lalu diletakkan di ribanya.
            “Memanglah Manda dah tak ada tapi kalau kau cakap macam tu lagi teruk penyakit ibu nanti.”
            “Kau tengok ibu tu ada harapan nak sembuh ke? Aku tengok makin teruk adalah. Tengoklah tadi, ibu bercakap sorang-sorang. Baju pun dikatanya Manda.”
            “Baru hari ni kita tengok ibu bercakap sorang-sorang, kan? Selalunya ibu tak macam tu. Kalau dia rindukan Manda pun dia masuk bilik Manda, tengok gambar Manda dan peluk baju Manda.” Qhafi menarik nafas perlahan mengenang tingkah-laku Puan Sri Anida sejak kematian Amanda. “Kita memang tak boleh buat ibu lupakan Manda tapi kita sebagai orang yang paling dekat dengan ibu kena bagi ibu semangat. Kena bagi lebih perhatian kat ibu. Insya-Allah, lama-kelamaan ibu pasti pulih.” Wajahnya yang serius tadi telah bertukar tenang.
            “Bagi perhatian macam kau dengan papa buat tadi? Iyakan je yang Manda masih hidup? Iyakan je yang baju tu Manda? Heh! Sorrylah... aku takkan buat macam tu!” Anis senyum sinis.
            “Kau pernah dengar pasal keajaiban kasih sayang tak, Anyah?” Qhafi bersila di atas katil. Badannya dipusingkan menghadap Anis.
            Anis mengerutkan dahi.
            “Aku ada satu cerita nak kongsi dengan kau. Dulu aku pernah baca satu cerita pasal sorang kanak-kanak perempuan dari negara Timur Tengah yang selalu melawat mak dia yang masih tak sedarkan diri kat hospital. Nama budak tu Atiqah...”
            “So, apa kena-mengena cerita tu dengan aku?” Anis masih keliru dengan apa yang cuba Qhafi ceritakan.
            “Kau ni kan, aku tak habis cerita lagi kau dah potong! Dengarlah dulu,” rungut Qhafi.
“Yalah, cerita cepat.” Anis mengalah.
 “Atiqah ni anak yatim. Mak dia masuk hospital sebab kemalangan. Setiap kali datang hospital, Atiqah akan bawak sekuntum bunga berwarna merah dan selitkan kat celah rambut mak dia. Lepas tu, dia akan merayu-rayu suruh mak dia bangun dan bercakap dengan dia. Satu hari tu, doktor nak cabut mesin bantuan pernafasan mak dia sebab doktor rasa mak dia dah tak ada harapan untuk hidup. Memandangkan ada ramai lagi pesakit yang memerlukan katil. Tapi Atiqah ni halang. Dia marah kalau ada sesiapa yang berani nak cabut mesin tu. Dia yakin mak dia akan sembuh.” Qhafi berjeda cuba mengingati semula cerita yang pernah dia baca dulu.
“Lepas tu?” tanya Anis tak sabar.
“Lepas tu, sebab kesiankan Atiqah, doktor bagi masa seminggu je lagi. Cukup seminggu nanti doktor terpaksa cabut jugak mesin tu. Atiqah pulak merayu lagi kat mak dia suruh bukak mata. Akhirnya dengan izin Allah, tangan mak dia bergerak. Masa tu ramai doktor yang tak sangka dengan keajaiban tu. Kerana kasih sayang dan keikhlasan yang Atiqah tunjukkan, Allah memakbulkan doa dia. Tapi dia dapat hidup bahagia dengan mak dia sekejap je...
“Kenapa pulak sekejap? Mak dia meninggal ke?”
Qhafi menggeleng. “Bukan mak dia tapi Atiqah. Atiqah meninggal sebab serpihan peluru berpandu terkena kat otak dia.” Qhafi menamatkan ceritanya.
Wajah Anis kelihatan terkejut. Mungkin bersimpati dengan nasib kanak-kanak itu.
“Kau tak teringin ke nak tengok ibu sihat macam dulu?” Qhafi kembali ke topik asal.
            “Sebab nak tengok ibu sihat macam dululah aku nak hantar ibu ke hospital sakit jiwa. Kat sana ada doktor dengan nurse yang boleh tengok-tengokkan ibu sampai sembuh. Kalau kat rumah ni, asyik Manda... Manda... Manda je bila nak sembuh? Lagipun papa bukannya nak upah nurse untuk jaga ibu. Takkan nak tunggu sampai ibu main dengan pisau baru nak hantar ke hospital!” Anis merengus.
            “Haila... kembar aku ni tak faham rupanya apa yang aku cuba sampaikan! Ingatkan bila dah kongsi cerita ni kau sedarlah sikit macam mana kasih sayang seorang anak dapat menyembuhkan ibunya yang sakit.” Qhafi menggaru kepalanya yang tak gatal.
            “Chop... chop... sebut pasal kasih sayang kan, baru aku teringat sesuatu.” Anis mengangkat kedua-dua belah tangannya ke depan.
            “Apa dia?” Qhafi mengemam bibir.
            “Sejak kita kecik nenek yang jaga kita, kan? Ibu pulak sibuk dengan Manda. Ibu tak pernah pun pedulikan kita. Agaknya ibu memang tak sayang kat kita kot?” Anis terkenangkan zaman kanak-kanak mereka.
            “Aku tak rasa macam tu pun. Aku tengok okey je ibu layan kita. Tak ada lebih, tak ada kurang.” Qhafi mengerut dahi.
            “Kau memang... bukannya pandai tengok. Aku ingat lagi masa kat taman dulu, aku dengan Manda main buaian tapi ibu cuma buaikan Manda je. Aku pulak ibu biarkan terkontang-kanting buai sendiri. Masa tu aku rasa macam dianaktirikan je.” Wajah Anis muram.
            “Memanglah ibu buaikan Manda sebab masa tu Manda tak pandai buai sendiri. Lagi satu, bukan ke masa tu aku yang buaikan kau? Ke kau dah lupa?” Qhafi mengecilkan matanya.
            Anis merengus. “Masa kita dapat keputusan cemerlang dulu kenapa ibu tak peluk dan cium dahi kita macam yang ibu pernah buat kat Manda? Ibu memang pilih kasih, kan?” Dia masih lagi tak berpuas hati.
            “Masa kita bagitahu ibu pasal result kita, ibu kan ikut papa pergi outstation? Takkan kau nak suruh ibu peluk dan cium dahi kau dalam kat telefon kot?” Qhafi tersengih. Sempat lagi dia membuat lawak.
            “Tak kelakar, okey!” Sekali lagi Anis merengus.
            “Tak ada ibu yang tak sayangkan anak. Kalau ibu tak sayangkan kita, kenapa ibu lahirkan kita? Kalau ibu tak sayangkan kita, kenapa ibu jaga kita masa kita demam dulu? Kalau ibu tak sayangkan kita, ibu takkan jemput kita masa balik sekolah. Kalau ibu tak sayangkan kita, kenapa ibu selamatkan kau dari kena tampar dengan papa tadi? Ibu siap cium pipi kau, siap pujuk kau lagi walaupun kau kata ibu gila. Kalau ibu tak sayangkan kita...”
            “Ah, sudahlah dengak kalau kau tu! Yang penting aku tetap fikir ibu lebih sayangkan Manda!” potong Anis.
            Qhafi menggeleng kepala.
            Tok! Tok! Tok!
            Qhafi dan Anis membuang pandang ke arah pintu bilik yang diketuk.
            “Cik Anis... Cik Anis...” Kedengaran Haryati bersuara sambil mengetuk pintu.
            “Masuk...” Anis memberi arahan.
            Pintu bilik dibuka. “Eh, Qhaf ada kat sini rupanya. Patutlah Kak Yati ketuk pintu bilik Qhaf tadi Qhaf tak bukak.” Haryati terkejut melihat Qhafi di dalam bilik Anis.
            “Kau ni nak cari along ke nak cari aku ni?” Wajah Anis masam.
            Qhafi menjeling Anis. Dia tak suka mendengar Anis berkata begitu pada orang yang lebih tua. Dia memandang semula Haryati yang sudah terkulat-kulat di pintu bilik. “Ada apa, Kak Yati?” tanyanya lembut.
            Anis mencebikkan bibirnya tanda meluat.
            “Tan Sri ajak Cik Anis dengan Qhaf turun makan...” Teragak-agak Haryati bersuara.
            “Kejap lagi kami turun ya, kak?” kata Qhafi.
            Haryati menutup semula pintu bilik.
            Qhafi bangkit mahu melangkah keluar.
            “Along, tunggu aku kejap. Aku nak basuh muka dulu, lepas tu kita turun sama-sama. Aku takutlah nak turun sorang-sorang. Takut nak tengok muka papa tu...” pinta Anis sambil buat muka kesian.
            “Tahu takut. Lain kali jangan buat lagi. Apa yang papa suruh tu ikut, jangan nak tunjuk keras kepala kau tu.” Qhafi kembali duduk.
            Anis masuk ke bilik air. Dia malas mahu melayan bebelan Qhafi. Setelah mengelap muka dengan tuala bersih, dia dan Qhafi melangkah keluar dari bilik. Langkah Anis terhenti di depan tangga apabila terpandang bilik yang terletak di bahagian kanan tangga yang berhampiran dengan bilik Amanda.
            Qhafi yang baru turun dua anak tangga berpaling apabila melihat Anis masih kaku di depan tangga. “Kau tengok apa lagi tu, anyah?” Dia turut memanjangkan lehernya membuang pandang ke arah bilik hujung.
            “Bilik hujung tu selalu berkunci, kan? Kenapa papa tak benarkan sesiapa masuk bilik tu eh? Tapi ibu boleh pulak masuk...” Anis meluahkan rasa peliknya.
            “Mana kau tau ibu pernah masuk bilik tu?” Dahi Qhafi sudah berkerut. Dia juga tak tahu mengapa papa mereka tak membenarkan dia dan adik-adiknya memasuki bilik itu. Tapi dia ikut saja arahan itu, malas mahu mengambil tahu sebabnya.
            “Aku pernah nampak ibu keluar dari bilik tu. Masa tu Manda hidup lagi. Bila aku tanya apa ibu buat kat bilik tu, ibu cakap ibu cari barang kat situ. Bila aku cakap nak masuk, ibu tak bagi. Ibu cakap tak ada apa-apa kat bilik tu, cuma ada barang-barang lama je,” cerita Anis. Mata masih tak lepas dari memandang bilik hujung.
            “Dah ibu kata macam tu, betullah tu. Dahlah tak payah nak peningkan kepala fikir pasal bilik tu. Jomlah kita turun. Dah lama kita kat atas ni.” Qhafi turun satu lagi anak tangga.
            “Tapi... aku ingat lagi mata ibu merah setiap kali keluar dari bilik tu.”
            Langkah Qhafi terhenti. Kenapa mata ibu merah? Ibu menangis ke? Dia berpaling semula memandang Anis. “Kau pernah masuk bilik tu ke?” Tiba-tiba saja dia berasa ingin tahu apa yang ada di dalam bilik tu dan apa yang menyebabkan ibu mereka menangis setiap kali masuk ke bilik itu.
            “Tak pernah. Aku nampak mata ibu merah pun masa aku terserempak dengan ibu masa nak turun tangga. Bila ibu dah turun, aku pergi kat bilik tu. Bila aku pulas tombol, berkunci pulak. Aku pernah jugak minta kunci bilik tu kat Yati tapi Yati cakap dia tak ada kunci bilik tu. Papa pun tak benarkan dia masuk bilik tu. Kalau minta kat ibu mesti ibu tak bagi punya.”
            “Dahlah, ibu tak menangis kot. Entah-entah mata ibu masuk habuk. Kan ibu kata bilik tu banyak barang lama. Mesti banyak habuk kat situ.” Qhafi meneruskan langkahnya menuruni tangga.

            “Agaknyalah kot...” Anis turut menyaingi langkah Qhafi.  



~BERSAMBUNG~

Sunday, 18 March 2012

Separuh Hati Untukmu 7


 “IBU... Ibu...” Qhafi memanggil-manggil Puan Sri Anida di tengah-tengah taman permainan yang sunyi itu. Matanya diliarkan ke seluruh kawasan taman permainan yang hanya diterangi lampu jalan.
Menurut Halijah, pembantu rumah jirannya yang ditemui di tengah jalan tadi, Puan Sri Anida  berada di taman permaianan ini. Halijah yang ketika itu sedang mengawasi anak majikannya yang sedang bermain, hanya melihat saja Puan Sri Anida duduk di bangku sambil bercakap seorang diri. Sebaik mendengar kata-kata Halijah tadi, Qhafi segera memecut keretanya ke taman permainan.
“Ibu... ibu kat mana? Along datang ni. Jomlah kita balik.” Suasana taman permainan masih sunyi. Masih tiada sahutan ibunya. Dia duduk di atas buaian. Wajahnya ditekup, sedih kerana gagal menjumpai ibunya. Adakah ibunya sudah pergi jauh dari kawasan taman permainan ini? “Ibu...” Qhafi merintih.
Tiba-tiba dia mengangkat wajah apabila terdengar suara berbisik. Dia cuba menajamkan pendengaran dan memandang sekeliling taman untuk mengenal pasti arah datangnya suara yang seakan berbisik itu. Qhafi bangkit dari buaian. Perlahan-lahan dia melangkah ke arah gelongsor yang berbentuk seperti terowong. Telinga didekatkan di badan gelongsor. “Ibu...” Dia memanggil.
Suara itu masih lagi berbisik, tak mempedulikan panggilan Qhafi.
Qhafi berjalan pula ke depan gelongsor dan menundukkan badannya untuk melihat wajah orang yang berbisik tadi namun dia hampa apabila tiada orang di situ. “Ibu...” Dia menegakkan badannya semula mencari arah tangga untuk naik ke atas gelongsor. Dia yakin suara orang berbisik itu ada di atas.
Sampai saja di tangga terakhir, dia ternampak kelibat seseorang yang sedang duduk di bahagian terowong gelongsor. “Ya Allah, kat sini rupanya ibu...” Dia mempercepatkan langkah mendapatkan orang itu. Akhirnya dia jumpa juga dengan apa yang dicari. Bahu Puan Sri Anida yang masih tak mempedulikan kehadirannya disentuh lembut.
Puan Sri Anida menoleh. “Ibu tengah bersembang dengan Manda ni. Along pergilah sana, jangan kacau Ibu,” halaunya. Dia mengalihkan wajahnya semula pada baju Amanda di tangannya.
Qhafi pelik mendengar kata-kata ibunya. Dia memanjangkan lehernya untuk melihat kalau-kalau ada orang lain yang duduk di sebelah ibunya. Dia menggaru kepala apabila melihat hanya ibunya saja di situ.
“Nanti untuk majlis bersanding Manda, ibu nak buat besar-besaran. Ibu nak buat kat hotel. Ibu nak jemput semua kawan-kawan ibu, biar dia orang tahu yang Manda ada lagi. Bukan dah mati macam yang dia orang cakapkan tu. Nanti kita tempah baju pengantin yang paaalinggg cantik ya, Manda?” Puan Sri Anida ketawa.
Kini terjawab sudah teka-teki di kepala Qhafi. Rupa-rupanya ibunya bercakap dengan baju Amanda yang berada di tangan. Perlahan-lahan dia cuba mengambil baju itu di tangan Puan Sri Anida.
“Hei, janganlah tarik adik! Sakit dia tau!” Puan Sri Anida menjegilkan matanya. Baju Amanda diambil kembali. “Tangan Manda sakit ya? Along ni jealous ibu manjakan Manda. Jangan kawan dengan along.” Dia memukul tangan Qhafi, kemudian dia membelai baju Amanda seolah-olah dia mengusap lengan Amanda yang sakit.
“Ibu... jom kita balik, hari dah malam ni. Kat sini sejuk, nanti ibu demam pulak.” Qhafi cuba memujuk.
“Ibu tak nak balik. Ibu nak duduk sini dengan Manda. Kalau balik rumah nanti ibu kena makan ubat. Ibu tak suka makan ubat. Ibu bukan sakit pun!” Puan Sri Anida mengesot ke dalam sedikit, tak mahu mengikut Qhafi pulang ke rumah mereka.
Tiba-tiba guruh berdentum.
Qhafi memandang langit yang gelap tanpa cahaya bulan. Tangannya memegang lagi bahu ibunya. “Ibu, kita balik ya? Hari nak hujan. Kalau ibu basah nanti lagi susah. Manda kan sensitif dengan hujan? Kalau Manda demam nanti macam mana?”
“Manda nak balik ke?” Puan Sri Anida bertanya pada baju itu. “Jawablah, Manda... Manda nak balik rumah ke?” tanyanya lagi. “Jawablah, Manda... jawablah...” Dia menggoyangkan baju itu. Air matanya tumpah apabila Amanda tak mahu bercakap dengannya.
“Ibu, jangan macam ni. Kita balik dulu ya? Papa tengah tunggu ibu kat rumah...” Qhafi mengelap air mata yang tumpah di pipi ibunya.
“Ni semua kau punya pasal!” Puan Sri Anida menolak kasar badan Qhafi sehingga lelaki yang sedang bertinggung itu jatuh ke belakang.
Belakang badan dan kepala Qhafi terhantuk pada besi penghadang di situ. Wajahnya berkerut menahan sakit. Tangan kanannya menggosok perlahan belakang kepala.
“Kalau kau tak datang mesti Manda takkan membisu macam ni. Aku tak nak tengok muka kau! Pergi balik! Tinggalkan aku dengan Manda kat sini! Jangan cuba nak pisahkan kami lagi!” Mata Puan Sri Anida mencerun garang memandang anak sulungnya.
Qhafi bangkit menghampiri ibunya semula tanpa mempedulikan belakang badan yang terasa sengal. Yang penting baginya kini adalah memujuk ibunya pulang ke rumah. “Ibu ikut along balik ya?” Tangannya memegang lengan ibunya, cuba menarik Puan Sri Anida supaya keluar dari terowong itu.
Puan Sri Anida mengeraskan badannya. “Aku tak naklah. Aku nak tidur sini dengan Manda. Manda pun tak nak balik. Kalau aku balik, nanti tak dapat nak jalan-jalan dengan Manda lagi.” Dia menepis tangan Qhafi.
“Ibu kata nak pergi tempah baju pengantin untuk Manda, kan?”
Puan Sri Anida terdiam. Kemudian mengangguk laju.
“Kalau macam tu, jom kita balik. Kalau ibu dengan Manda tidur sini, nanti nak pergi butik dengan siapa?”
Puan Sri Anida diam lagi, memikirkan kata-kata Qhafi.
“Esok along bawak ibu dengan Manda pergi butik pengantin, tempah hotel dan ke mana je ibu nak pergi. Tapi ibu kena ikut along balik rumah dulu.” Qhafi mengumpan.
Bunyi guruh masih lagi berdentum namun hujan tak juga turun. Hanya angin saja yang bertiup sedikit.
Puan Sri Anida mula bangkit. Dia sudah terpedaya dengan pujukan Qhafi.
Qhafi tersenyum. Dia membelai rambut ibunya yang terlepas bebas dan mencium ubun-ubun kepala ibunya. Perlahan-lahan dia membawa Puan Sri Anida turun dari situ lalu melangkah ke tempat keretanya diparkirkan.
Tiba-tiba Puan Sri Anida berhenti. Dia memandang Qhafi.
Qhafi juga turut berhenti “Kenapa, ibu?” Lagi beberapa langkah saja mereka akan sampai ke kereta.
“Along tak tipu ibu, kan?”
Qhafi menggeleng. “Kan along dah janji, takkan nak tipu ibu pulak? Along pun nak tengok jugak Manda pakai baju pengantin. Mesti cantik macam ibu.” Qhafi membayangkan rupa Amanda di dalam persalinan baju pengantin. Memang arwah adiknya itu cantik. Wajah Amanda sangat mirip dengan ibunya.
Puan Sri Anida tersenyum. Dia meneruskan langkah semula.
Qhafi mengeluh lega apabila Puan Sri Anida sekali lagi terpedaya dengan pembohongannya.
“Manda, esok along nak bawak kita ke butik pengantin. Manda mesti tak sabar nak cuba baju pengantin, kan?” Puan Sri Anida bercakap lagi dengan baju di tangannya. “Nanti along call Kif ya? Ajak dia pergi sama,” pintanya ketika Qhafi mahu menutupkan pintu kereta untuknya.
Qhafi terpempan mendengar permintaan Puan Sri Anida. Kif dah tak macam dulu lagi, bu. Dia dah lumpuh. Manda pulak dah tak ada, rintihnya dalam hati. Kemudian dia tersenyum dan mengangguk. Pintu kereta ditutup lalu melangkah pula ke bahagian pemandu.

TAN SRI RAZMAN bergegas melangkah ke pintu apabila mendengar bunyi kereta memasuki pekarangan rumah. Wajahnya yang kelihatan risau sedari tadi terus berubah serius apabila melihat Anis keluar dari perut kereta. Kedua-dua belah tangannya dimasukkan ke dalam poket baju Melayu berwarna kuning air. Tajam matanya merenung Anis yang berjalan ke arahnya dengan tangan yang penuh dengan beg-beg kertas.
            Tanpa memberi salam selamba saja Anis masuk ke dalam rumah. Sedikit pun tak risau melihat wajah serius papanya. Dia melabuhkan duduk di sofa melepaskan lelah.
Tan Sri Razman sudah memusingkan badan memandang gelagat anak keduanya. Tangannya sudah disilangkan ke belakang badan.
            “Yati, ambilkan aku air!” jerit Anis. Dia meninjau isi beg kertas yang dibawanya tanpa menghiraukan pandangan tajam Tan Sri Razman.
            “Ini airnya, Anis.” Haryati meletakkan gelas berisi air oren di atas meja kopi.
            Tingkah Anis terhenti. Dia memandang Haryati tajam apabila mendengar Haryati tak memanggilnya cik.
            “Maaf, Cik Anis. Jemput minum. Kalau tak ada apa-apa lagi saya ke dapur dulu,” ujar Haryati apabila menyedari kesilapannya. Dia kemudiannya berpaling untuk melangkah ke dapur.
            “Bawak paper bags aku ni ke bilik.” Dia meneguk air oren untuk menghilangkan dahaga.
            Haryati berpatah kembali mahu mengambil beg-beg kertas milik Anis.
            “Letak balik paper bags tu, Yati.” Tan Sri Razman bersuara tegas.
            Haryati yang mahu melangkah terhenti terus pergerakkannya. Dia memandang wajah Anis dan Tan Sri Razman silih-berganti. Anis dengan muka masamnya manakala Tan Sri Razman pula dengan wajah serius. Perlahan-lahan dia meletakkan kembali beg-beg kertas itu di depan Anis.
            “Papa, biarlah dia angkat. Dia kan orang gaji dalam rumah ni? Takkan nak goyang kaki je tengok orang balik penat-penat!” protes Anis. Gelas di tangan diletakkan di atas meja. Dia memandang Haryati yang masih tercegat. “Angkat cepat!”
            Haryati membongkok lagi mahu mengangkat beg-beg kertas itu.
            “Jangan, Yati! Awak pergi ke dapur. Tu barang dia, biar dia yang angkat sendiri. Lagipun bukannya berat sangat paper bags tu.” Meninggi sedikit suara Tan Sri Razman. “Pandai beli, pandailah angkat bawak masuk bilik!”
            Haryati teragak-agak melangkah ke dapur.
            “Hesy, bencilah papa ni!” Anis menghentak kakinya. Beg-beg kertas itu diangkat dan dia mula melangkah menaiki tangga.
“Kenapa lambat balik? Papa suruh balik cepat tadi, kan?” Tan Sri Razman sudah berdiri di depan tangga.
            Anis yang baru menapak empat anak tangga berpaling. “Kan anyah dah balik ni. Bisinglah papa ni. Ibu tu bukannya budak kecik lagi, pandailah dia balik sendiri nanti!” Anis meneruskan langkahnya.
            Baru saja Tan Sri Razman ingin menyambung marahnya, kedengaran bunyi kereta memasuki garaj. Dia pantas bergerak ke pintu.
 Anis pula berpaling dan menunggu di tangga. Dia tak jadi mahu masuk ke bilik.
Haryati berdiri di balik dinding yang memisahkan dapur dan ruang tamu. Di dalam hati tak putus-putus dia berdoa agar Qhafi pulang bersama Puan Sri Anida.
“Along jumpa ibu kat mana?” tanya Tan Sri Razman sebaik saja Qhafi membawa Puan Sri Anida masuk ke dalam rumah.
Haryati sudah menarik nafas lega apabila melihat isteri majikannya selamat. Terus dia berlalu ke dapur, tak mahu mencuri dengar perbualan antara majikannya dan Qhafi. Dia mahu menyediakan makan malam.
            “Kat taman permainan. Itu pun Kak Lijah yang bagitahu dia nampak ibu tadi.” Qhafi mendudukkan ibunya di sofa berbentuk L. Kemudian dia duduk di sofa berhadapan dengan ibunya.
            Tan Sri Razman menghampiri Puan Sri Anida yang masih leka dengan baju Amanda. Dia melabuhkan duduk di sebelah kiri isterinya. Bahu isterinya dipegang. “Kenapa Nida keluar tak bagitahu Yati? Risau abang tau. Kalau jadi apa-apa kat Nida macam mana? Lain kali jangan buat macam ni lagi. Kalau nak keluar, cakap dengan Yati. Tak pun tunggu abang balik. Abang boleh bawak Nida jalan-jalan.”
            Puan Sri Anida mengangkat muka memandang suaminya. “Abang, esok along nak bawak Nida dengan Manda pergi butik pengantin tau. Manda cakap dia tak sabar nak cuba baju pengantin. Lepas tu kami nak tempah hotel untuk majlis persandingan, nak beli barang hantaran sekali.” Ceria wajahnya bercerita.
            Tan Sri Razman memandang Qhafi meminta penjelasan. Dahinya dikerutkan.
            “Tak habis-habis dengan Manda dia!” rengus Anis perlahan. Beg-beg kertas diletakkan di tangga dan dia berpeluk tubuh di situ.
            “Tadi ibu tak nak balik. Katanya nak tidur kat sana dengan Manda. Bila along janji nak bawak ibu pergi butik pengantin, baru ibu setuju nak ikut along balik rumah,” cerita Qhafi sambil memandang Puan Sri Anida yang sudah bermain semula dengan baju Amanda.
            “Nida, jom kita makan. Nida mesti lapar, kan?” ajak Tan Sri Razman.
            “Manda abang tak ajak ke? Kecik hati dia. Dia pun lapar jugak kan, Manda?” ujar Puan Sri Anida tanpa memandang wajah Tan Sri Razman.
            Tan Sri Razman tergamam. Dia memandang baju yang dikatakan Amanda. Nafas ditarik perlahan. “Manda... jom kita makan, sayang... dah lama kita tak makan sama.” Hatinya terasa sayu menyebut nama Amanda. Dia juga merindui anaknya itu.
            Puan Sri Anida memandang suaminya dengan pandangan tak puas hati. “Apa abang cakap ni? Bukan ke Manda hari-hari makan dengan kita? Apa pulak dah lama tak makan sama?”
            “Erk...” Lidah Tan Sri Razman kelu. Dia tahu dia telah tersalah cakap. Dia berfikir lagi untuk mencari ayat yang sesuai untuk membetulkan tanggapan isterinya. “Maksud abang, Manda asyik berkepit dengan Nida je sampai tak ada masa nak makan dengan abang, along dengan anyah. Kan, along?” Dia memandang Qhafi meminta sokongan.
            “Haah... bila ajak makan sama, asyik-asyik cakap nak makan dengan ibu kat atas.” Qhafi menambah.
Anis berang dengan jawapan papa dan abangnya. Dia turun dari tangga mendapatkan ibunya. Baju Amanda di tangan ibunya direntap kasar lalu dicampak ke lantai.
Puan Sri Anida, Tan Sri Razman dan Qhafi tergamam melihat tindakan Anis.
            “Manda!!!” Puan Sri Anida bangun mengutip baju Amanda dan berdiri kembali sambil membelai baju itu. “Manda sakit ke? Manda tak apa-apa, kan?” tanyanya pada baju itu.
            Anis cuba menarik kembali baju itu tapi ibunya masih tak mahu melepaskan. Pegangannya terlalu kejap.
            “Anyah!”
            Panggilan Tan Sri Razman tak diendahkan. Anis masih lagi menarik baju itu.
            “Jangan tarik, sakit adik tu. Lepaslah!”
            Anis melepaskan pegangan apabila mendengar kata-kata ibunya. Sakit hatinya melihat keadaan Puan Sri Anida begitu.
Puan Sri Anida yang tak bersedia, terundur ke belakang.
            “Ibu!” Qhafi bingkas menyambut Puan Sri Anida yang hampir jatuh.
            Anis tergamam sekejap. Sungguh dia tak sengaja mahu menjatuhkan ibunya.
Tan Sri Razman pula sudah berdiri. Bergerak-gerak rahangnya menahan marah. Dadanya berombak melihat perbuatan Anis namun dia cuba bersabar, mahu melihat sejauh mana perlakuan Anis.
“Ibu tak apa-apa?” Dia mendudukkan Puan Sri Anida di lantai.
            Puan Sri Anida tak menghiraukan pertanyaan Qhafi. Dia sibuk membelek baju di tangan.
            Anis mengeluh lega apabila melihat ibunya tak apa-apa. Mujur sempat disambut oleh kembarnya.
“Tak baik anyah buat adik macam tu. Adik sakit tahu tak?!”
Rasa lega di hati Anis sudah bertukar membara mendengar ibunya memarahinya. “Ibu kata tu adik anyah?” Dia menudingkan jari telunjuknya pada baju di tangan Puan Sri Anida. “Ibu sedar tak apa yang ibu pegang tu? Tu bajulah, bu. Bukan adik anyah!” ujarnya berang.
Puan Sri Anida menggeleng kepala. “Tak... ni bukan baju. Ni Manda!” Dia memandang Qhafi. “Along, ni Manda, kan? Bukan baju! Bukan baju!”
            “Ya, bu... ni Manda...” Qhafi mengusap bahu ibunya.
            Puan Sri Anida memandang Tan Sri Razman pula. “Abang, ni Manda! Manda hidup lagi, dia tak mati. Tak mati.” Beria-ia dia meyakinkan.
            Tan Sri Razman mengangguk. “Ya, Nida... anak kita hidup lagi. Dia tak tinggalkan kita. Dia sentiasa ada dengan Nida...” Tan Sri Razman menarik nafasnya perlahan. Perasaan sedihnya cuba ditahan.
Puan Sri Anida tersenyum mendengar jawapan suaminya. Baju Amanda dicium. “Manda anak ibu... ibu sayang Manda. Manda jangan tinggalkan ibu ya? Manda sakit kat mana? Nanti ibu sapu ubat.” Dia membelai baju itu.
“Manda dah tak ada! Dia dah meninggal! Papa dengan along tipu ibu. Percayalah cakap anyah ni, bu. Manda memang dah tinggalkan kita!” Semakin tinggi suara Anis.
            “Tak!” Puan Sri Anida menggeleng kepalanya. “Ni Manda... Manda ada dengan ibu ni...” Dia menunjuk baju di tangannya.
            Anis bertinggung di depan Puan Sri Anida. Lengan ibunya dipegang kejap. “Sampai bila ibu nak jadi macam ni? Sampai bila ibu nak susahkan kami? Ibu ingat bila ibu jadi macam ni, Manda akan kembali ke? Dia takkan kembalilah, bu... terimalah kenyataan yang Manda dah tak ada!”
            “Tak! Manda hidup lagi. Dia tak mati!” Puan Sri Anida menepis tangan Anis. Baju itu dipeluk serat-eratnya. “Manda hidup lagi... Manda hidup lagi...” Air matanya mengalir perlahan.
            “Anyah, kenapa cakap macam tu kat ibu?” tegur Tan Sri Razman.
            Anis bangun menghadap Tan Sri Razman. “Betullah apa yang anyah cakap ni, pa. Ibu ni memang menyusahkan orang. Asyik orang nak kena ikut cakap dia je. Lepas tu kena jaga hati dia. Benda yang tak betul semua diiyakan. Kalau dah macam nilah teruknya penyakit ibu, anyah rasa baik hantar je ibu ke hospital sakit jiwa!”
            Panggg!!!
            Anis memegang pipinya yang terasa perit ditampar papanya. Air matanya bergenangan di tubir mata.
            Qhafi geram dengan kelancangan mulut kembarnya. Memang padan pun Anis mendapat penampar daripada papa mereka.
“Jaga sikit mulut anyah tu! Anyah cakap ibu ni menyusahkan orang? Cuba anyah ingat balik pernah ke anyah jaga ibu selama ni? Pernah ke anyah suapkan ibu makan? Pernah ke anyah cakap berlembut selama ibu sakit? Pernah ke?!” Lantang suara Tan Sri Razman.
            Anis diam. Air mata yang bertakung tadi jatuh membasahi pipi mulusnya. Air mata itu bukan kerana dia menyesal dengan perbuatannya tadi tapi kerana keperitan yang terasa di pipinya.
            “Tak pernah, kan? Bila papa suruh jaga ibu, anyah keluar rumah... lebih pentingkan kawan dari ibu. Masa ibu sihat, boleh pulak anyah nak bermanja-manja dengan ibu! Bila ibu sakit, anyah buat tak tahu je macam ibu ni bukan ibu kandung anyah. Jadi, anyah jangan pandai-pandai nak hantar ibu ke hospital sakit jiwa!”
            “Tapi, pa... takkan papa nak biarkan ibu terus macam ni? Cuba papa tengok ibu. Cakap sorang-sorang... baju Manda pun dikatakannya Manda. Bukan dah tahap sakit jiwa ke tu?” Dengan suara yang serak-serak dia membalas. Dia tak sanggup melihat ibunya terus berada di dalam dunia ciptaan sendiri.
            “Cukup! Papa tak nak dengar lagi anyah sebut pasal hospital sakit jiwa!” Jari telunjuknya sudah dihala ke wajah Anis.
            “Tapi, pa...”
            “Papa kata cukup, Anis Fatehah!” Tan Sri Razman sudah mengangkat tangan mahu menampar lagi wajah Anis.
            Anis memejam matanya rapat menunggu habuan dari tangan papanya sampai ke kulit mukanya.

            “Abang!!!”      

~BERSAMBUNG~

Thursday, 1 March 2012

Separuh Hati Untukmu 6


“YATI… Yati! Hei, pekak betullah perempuan ni!” marah Anis apabila Haryati, pembantu rumah papanya belum muncul. Dia membunyikan hon kereta sekuat hati.
            Haryati yang baru saja keluar dari tandas terkocoh-kocoh berlari mendapatkan anak majikannya apabila terdengar bunyi bising di laman rumah. “Ya, Anis? Kak Yati dalam tandas tadi.” Dia menarik nafas laju melepaskan lelah. Mana tak penat, dia berlari sambil membawa badannya yang besar.
            “Berapa kali aku dah ingatkan kau panggil aku Cik Anis? Apa kakak-kakak? Aku tak ada kakak tau!” Panas terasa muka Anis.
            “Ba... baik, Cik Anis. Ada apa Cik Anis panggil saya?” tanya Haryati takut-takut. Walaupun Qhafi dan Anis pasangan kembar, mereka mempunyai perangai yang berbeza. Qhafi seorang yang baik dan tak sombong manakala Anis pula suka menengking, berlagak dan kuku besi. Apa saja yang dia buat, semuanya serba tak kena di mata gadis itu. Amanda juga sama seperti Qhafi, lembut dan manja orangnya.
            “Pergi bukak pintu pagar tu, aku nak keluar!” Anis memakai tali pinggang keledar.
            “Tapi...  Cik Anis kan dah janji dengan Tan Sri dan Qhaf yang Cik Anis tak nak keluar sebab nak jaga Puan Sri hari ni?” Haryati cuba mengingatkan janji Anis kepada papa dan abangnya sebelum mereka keluar menghadiri mesyuarat tadi.
            “Kau tu siapa nak ingat-ingatkan aku ni? Suka hati akulah nak keluar ke tak! Kalau dah orang gaji tu buat cara orang gaji. Tak payah nak menyibuk hal aku! Dah, pergi bukak pintu pagar tu cepat!” Anis menjeling tajam lalu menutup kuat pintu kereta.
            Wajah Haryati berubah muram. Dia melangkah perlahan untuk membuka pintu pagar.
            “Cepatlah sikit jalan tu, terhegeh-hegeh! Aku dah lambat ni!”
Haryati berlari anak membuka pintu pagar apabila mendengar Anis memetir.
Sebaik saja pintu pagar dibuka, Anis mula memandu keluar keretanya. Sempat lagi dia menghadiahkan jelingan tajam pada Haryati yang berdiri di tepi pagar.
            Haryati berlalu ke dalam rumah tanpa mengunci semula pintu pagar. Dia melangkah ke dapur mencapai sampah yang sudah penuh. Kemudian dia melangkah ke luar pagar dan meletakkan sampah itu di tempat pembuangan sampah yang disediakan. Usai membuang sampah, dia membasuh tangan di pili air di sebelah pintu pagar. Hidungnya dikembang-kempiskan. Ada satu bau yang yang mengganggu deria baunya. “Bau apa ni?” Dia mengerut keningnya. Tiba-tiba matanya terbeliak. “Ya Allah, kek aku!” Dia kelam-kabut menutup pili air lalu berkejar ke dapur. Pintu pagar dibiarkan dulu. Kek di dalam ketuhar lebih penting.
“Ya Allah, macam mana aku boleh tersalah set time ni?” ujarnya sebaik saja mengeluarkan kek dari dalam ketuhar. “Dah tak boleh makan ni. Hangus sangat. Ni semua perut punya pasal. Kalau tak meragam masa aku tengah nak set time mesti tak hangus.” Haryati membebel sendirian. “Ah, buat lain jelah. Bahan-bahan pun ada lagi.” Dia mula mengeluarkan bahan-bahan untuk membuat kek. 
                                                           
“AKU dengar Kif dah bertunang dengan adik kau. Betul ke?” tanya Maria sambil menyedut jus tembikainya. Kemudian dia memandang sekeliling Restoran San Francisco Steakhouse melihat pelbagai ragam pelanggan.
            “Siapa bagitau kau?” Soalan Maria tak dijawab, Anis mengutarakan soalan lain pula. Dia membenamkan garfu pada isi daging ayam lalu dibawa ke mulutnya. Lambat-lambat dia mengunyah. Seleranya tiba-tiba hilang.
            “Jenny pernah emel kat aku. Aku tak sangka Kif bakal jadi adik ipar kau. Masa aku, kau, Qhaf, Kif dengan Jenny belajar dulu, kita sangat rapat, kan? Pergi mana-mana pun mesti berlima. Habis je study, aku mohon Inspektor Polis dan ditugaskan ke Sabah. Kau orang pulak dengan kerjaya masing-masing sampai kita tak ada masa nak jumpa. Maklumlah aku jauh. Sekarang aku dah ditukarkan ke KL, bolehlah aku jumpa kau orang bila-bila masa je...” Maria tersenyum mengenang kisah lama.
            “Aku ingat Jenny bergurau bila dia kata Kif bertunang dengan Manda. Bila dia tunjukkan gambar dia orang bertunang, baru aku percaya. Yalah, mana aku nak percaya... setahu akulah, Kif tak pernah kenal Manda. Dia mana pernah datang rumah kau dulu. Kita yang datang rumah dia adalah. Lagi satu, cara Kif layan kau masa kat kampus dulu nampak macam dia ada hati pada kau. Tup-tup dia pilih adik kau pulak. Bila majlis nikah dia orang? Masa bertunang aku tak pergi tapi kali ni aku akan pastikan yang aku pergi.” Di dalam kepala Maria sudah terbayang nasi minyak dengan pelbagai jenis lauk. Uiii… kecur liur dibuatnya!
            Wajah Anis berubah muram.
            “Kau okey ke Anis?” Maria pelik melihat wajah Anis yang tiba-tiba bertukar. Takkan kecewa kot?
            “Manda dah dah hampir tiga bulan meninggal.” Serta merta air mata Anis berjuraian di pipinya.
            Maria tergamam. “Innalillahiwainnalillahirojiun... dia sakit apa? Kif pulak macam mana?” Bertubi-tubi soalan yang keluar dari mulutnya. Dia tak menyangka Amanda pergi begitu cepat. Kali pertama dia mengenali gadis itu semasa cuti pertengahan semester. Ketika itu dia menumpang di rumah Tan Sri Razman kerana papanya terpaksa menghadiri seminar. Dia yang malas mahu ikut, menumpang di rumah keluarga Anis sementara menunggu papa dan mamanya balik. Ketika itu dia baru berusia 19 tahun dan  Amanda pula bakal menduduki Sijil Peperiksaan Malaysia.
            “Sebenarnya, Kif dengan Manda terlibat dalam kemalangan. Manda meninggal di tempat kejadian, Kif pulak aku dengar dari Qhaf, dia lumpuh.” Anis mengesat air mata.
            “Sabarlah, Anis... setiap yang hidup pasti akan mati. Kita doakanlah agar rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang yang beriman.” Maria menepuk perlahan tangan Anis yang berada di badan gelas. “Aku rasa kan, mungkin ni petanda Kif memang jodoh kau.” Maria berkata penuh yakin. Bukan dia gembira di atas kematian Amanda tapi dia seperti dapat merasakan yang Thakif memang diciptakan untuk Anis. Sejak dulu lagi dia memang tahu Anis menaruh hati pada lelaki itu. Pernah juga dia menawarkan diri mahu menjadi orang tengah antara Thakif dan Anis tapi Anis menolak kerana mahu melakukannya sendiri. Tambahan pula layanan Thakif membuatkan dia dan Anis yakin yang lelaki itu mempunyai rasa yang sama seperti Anis.
            “Excuse me, cuba kau ulang balik ayat kau tadi. Aku kurang jelaslah.” Riak wajah dan suara Anis serta-merta berubah. Tiada lagi riak mendung.
            “Aku cakap, mungkin Kif tu jodoh kau.”
            “Pleaselah! Orang macam tu nak jadi suami aku? Eee... tak sanggup aku! Bukan menyenangkan, menyusahkan aku adalah!” Dia memotong kasar isi daging ayam sehingga menyebabkan bunyi dentingan di dalam pinggan.
            “Tapi bukan ke kau cint...”
“Itu dulu, sebelum dia cacat!” potong Anis pantas. Dia menghempaskan garfu dan pisau ke pinggan. Makin hilang selera makannya.
Maria terkejut. Dia memandang sekeliling. Semua pengunjung restoran memandang ke arah mereka. Dia memandang  wajah Anis yang nampak bengis.
 “Dulu dia kacak dan nampak gagah tapi sekarang mesti dia nampak lemah, kan? Maklumlah dah jadi OKU... lagipun mana padan nak digandingkan dengan aku!” Angkuh sekali Anis bercakap. Di mindanya sudah membayangkan keadaan Thakif yang hanya terbaring dan tak mampu berbuat apa-apa.
            “Anis, tak baik kau cakap macam tu. Kalau kau dah tak ada perasaan pada Kif sekalipun, janganlah hina dia macam tu. Dia kan kawan baik kita? Sejak dari zaman belajar sampailah sekarang perangai kau masih tak berubah, kan? Masih lagi sombong dengan orang yang kurang dari kau. Dia orang tu pun manusia macam kita jugak, ada hati dan perasaan. Dia orang tak pernah minta jadi tak sempurna macam tu. Kau menghina dia orang seolah-olah kau menghina ciptaan Tuhan. Kau kena ingat, Allah tu Maha Berkuasa. Sekelip mata je Dia boleh tarik salah satu anggota badan kau. Masa tu menangis air mata darah pun dah tak berguna!” Maria sudah tak boleh bersabar dengan sikap Anis. Dulu dia masih boleh berdiam diri apabila Anis menghina Fazril, kawan satu kampus mereka yang tempang. Hanya kerana Fazril memberikan bunga, Anis mula melenting dan menghina lelaki itu. Hari ini dia rasa dia perlu bersuara.
Wajah Anis berubah merah. Hatinya terasa panas. “Stop it, Mar! Aku jumpa kau bukan nak dengar kau membebel! Kalau macam ni baik aku balik je! Buang masa aku je keluar! Ingatkan dapatlah lepas rindu tapi lain yang aku dapat!” Anis bersuara keras tapi perlahan. Dia mengangkat beg tangannya untuk beredar dari restoran itu.
            Maria menggosok wajahnya perlahan mencari ayat mahu memujuk Anis yang sudah marah. Kalau Anis bukan kawan baiknya, sudah lama dia biarkan saja gadis itu pergi.
            “Hei, relakslah kawan... aku baru je sampai. Kau nak pergi mana ni? Takkan marah aku lambat kot?” Jennifer yang baru muncul di restoran itu menahan Anis yang sudah mahu beredar.
            “Aku nak balik. Kau jelah shopping dengan Mar, aku dah tak ada mood!” Anis menolak tangan Jennifer yang berada di bahunya.
            “Alah... janganlah macam ni, tak bestlah... kau ikut kita orang sekali ya?” pujuk Jennifer.
            “Tak nak!” Dia sudah mula melangkah untuk ke pintu keluar.
            “I'm sorry” ucap Maria perlahan. Dalam hati dia berasa jengkel dengan sikap Anis. Dia terpaksa mengucapkan ayat itu untuk memujuk Anis kembali.
            Langkah Anis terhenti. Dia berpaling untuk mendengar sekali lagi ucapan itu.
            “I'm sorry... kau maafkan aku tak?” Maria mengukir senyum.
            Jennifer sudah menayang muka pelik, tak memahami drama apa yang dilakonkan oleh Maria dan Anis.
Anis merenung tajam ke wajah Maria. Sesaat... dua saat... tiga saat… sebuah senyuman mula terukir di bibirnya. “Jom kita pergi shopping!” ajaknya. Kemarahannya sudah hilang sebaik saja mendengar ungkapan maaf dari mulut Maria.
            “You all berdua ni kenapa? Hari ni bukannya hari raya sampai nak bermaaf-maafan,” soal Jennifer.
            “Tak ada apa-apalah, forget it. Kata nak shopping, kan? Jomlah.” Maria memanggil pelayan untuk menjelaskan bayaran. Baru saja ingin keluar dari restoran, telefon pintarnya berbunyi. Dia meminta izin untuk menjawab panggilan. “Helo...” Dia diam mendengar suara dihujung talian. “Baiklah, saya datang sekarang.” Dia mematikan talian. “Anis, Jenny… sorry sangat-sangat, aku tak dapat nak join kau orang. Aku kena balik balai sekarang.” Dia menyusun sepuluh jarinya lalu diangkat hingga ke paras dada.
            “Alah… ni first time kita jumpa balik. Kata cuti, kenapa kena kerja pulak?” Anis bersuara tak puas hati.
            “Aku kan polis? Bukan macam you all yang kerja ikut waktu pejabat. Lain kali kita keluar lagi ya?” pujuk Maria. Hujung tudungnya dipintal-pintal.
            “Tulah, siapa suruh jadi polis? Kan dah susah nak keluar dengan kita orang.” Jennifer merungut.
            Maria tersenyum. “Aku pergi dulu ya. Urgent ni.” Maria turun ke aras bawah kompleks membeli-belah Suria KLCC.
            Sebaik kelibat Maria hilang ditelan ribuan manusia, Anis dan Jennifer naik ke aras atas.
                                                                       
TAN SRI RAZMAN baru saja pulang dari mesyuarat bersama Qhafi. Dia menaiki tangga untuk ke biliknya manakala Qhafi pula berehat sebentar di luar, duduk di atas buaian mengambil angin petang.
             Sebaik membuka pintu bilik, Tan Sri Razman pelik melihat isterinya tiada di atas katil. Dia cuba mencari di bilik mandi tapi kosong. Dia mula panik dan bergegas melangkah keluar dari bilik. “Yati… Yati…”
            “Ya, Tan Sri?” tanya Haryati sebaik saja dia sampai di depan tangga. Dia mendongak memandang wajah majikannya yang berdiri di tangga tingkat dua.
            “Nida mana? Kenapa dia tak ada dalam bilik?”
            “Hah, Puan Sri tak ada? Tadi saya tengok dia tidur...”
            “Cuba awak pergi tengok sendiri.” Jari telunjuk sudah dituding ke pintu bilik.
            Haryati terkocoh-kocoh menaiki tangga.
            “Kenapa, pa?” soal Qhafi yang baru saja melangkah masuk ke dalam rumah. Jeritan papanya tadi menggamit dirinya untuk masuk ke dalam.
            “Ibu tak ada dalam bilik. Yati cakap dia nampak ibu tidur tadi. Papa masuk je tengok bilik tu kosong.” Tan Sri Razman memicit kepalanya perlahan.
            Qhafi mendaki tangga sebaik saja Haryati muncul di sebelah Tan Sri Razman. “Macam mana, Kak Yati? Ada ibu kat dalam bilik?” Wajah panik Haryati dipandang.
            “Puan Sri tak ada dalam bilik. Tapi tadi memang Kak Yati nampak Puan Sri tengah tidur...”
            “Awak ada bukak pintu pagar tak tadi?” tanya Tan Sri Razman. Wajahnya serius bercampur risau. Mananya dia tak risau, doktor peribadinya telah mengesahkan Puan Sri Anida menghidap kemurungan buat kali kedua.
Menurut doktor Rohaniza, penyakit Puan Sri Anida kali ini mungkin lebih teruk dari dulu. Hanya Tan Sri Razman dan ibunya, Hajah Karimah saja yang mengetahui penyakit kemurungan yang pernah dihidapi Puan Sri Anida suatu masa dulu. Kematian Amanda secara mengejut telah memberikan tamparan yang besar kepada Puan Sri Anida. Seringkali Tan Sri Razman melihat isterinya menangis, meratapi pemergian Amanda. Kadangkala pakaian milik Amanda sering menemani tidurnya.
            “Yati!” sergah Tan Sri Razman apabila pembantu rumahnya itu hanya diam sedari tadi seperti takut-takut untuk bersuara.
            Terangkat sedikit bahu Haryati. “Ya, Tan Sri?” Dengan teragak-agak dia memandang wajah Tan Sri Razman yang kelihatan tegang.
            “Saya tanya, awak ada bukak pintu pagar tak tadi?” ulangnya sedikit tegas. Tambahan pula rumahnya memang tak ada mengupah pengawal keselamatan.
            “Ad... ada… ta… tadi Cik Anis nak keluar, dia suruh saya bukakkan pintu pagar. Lepas kereta Cik Anis keluar, saya masuk ke dapur nak ambil sampah. Lepas buang sampah saya tak terus tutup pagar sebab tangan saya kotor. Lepas tu saya lari masuk ke dapur sebab kek yang saya bakar dah berbau hangit. Lepas tu saya buat kek baru. Lepas dah bakar kek, baru saya tergerak nak tutup pagar,” cerita Haryati senafas. Takut punya pasal, habis tunggang-langgang ayatnya. “Ma… maafkan saya, Tan Sri. Saya tak sengaja.” Badannya sudah menggigil ketakutan menunggu bicara Tan Sri Razman seterusnya.
            Tan Sri Razman meraup wajahnya. “Anyah ke mana? Kan masing-masing ada remote, kenapa dia suruh awak bukak pagar tu? Saja je budak ni kan? Tadi kata tak nak keluar!” Panas hatinya mendengar cerita pembantu rumahnya.
            “Saya tak tahu, Tan Sri. Saya tak tanya pulak dia nak pergi mana tadi.”
            “Lepas awak tutup pintu pagar, awak ada tengok tak Nida kat bilik?” soal Tan Sri Razman lagi.
            Haryati menggelengkan kepalanya. “Saya terus ke belakang angkat baju.” Wajahnya ditundukkan.
            “Kita tengok kat CCTV dulu, pa...” cadang Qhafi.
Sebaik melihat anggukan Tan Sri Razman, mereka bertiga segera masuk ke bilik bacaan yang menempatkan alat pemerhati televisyen litar tertutup. Teliti mereka melihat rakaman video itu, tak mahu tertinggal walau satu pun.
            “Tu dia Puan Sri! Ya Allah, Puan Sri memang keluar!” jerit Haryati apabila melihat kelibat Puan Sri Anida sedang berjalan keluar dari pagar.
            Tan Sri Razman dan Qhafi serentak memandang wajah Haryati.
“Saya tahu. Saya tak rabun dan tak pekak lagi. Tak payah nak jerit-jerit,” ujar Tan Sri Razman sinis. Jeritan Haryati tadi membingitkan telinganya.
Haryati tunduk. Dia juga risaukan keadaan Puan Sri Anida yang kurang sihat itu merayau-rayau di luar. Dia takut akan disalahkan jika ada sesuatu yang buruk berlaku pada isteri majikannya. Kenapalah aku ni lalai sangat?
            Qhafi memandang papanya. “Along rasa baik along cari ibu kat luar. Manalah tahu ibu belum jauh lagi.”
            “Papa ikut along ya?” Tan Sri Razman menawarkan diri.
            “Tak apa, papa tunggu je kat rumah. Apa-apa hal along call.” Qhafi bergegas menuruni tangga mendapatkan keretanya.
Tan Sri Razman mengekori dari belakang manakala Haryati pula melangkah ke dapur dengan hati yang kacau.
            “Call papa tau nanti,” ujar Tan Sri Razman sebaik saja Qhafi masuk ke dalam perut kereta.
            Qhafi mengangguk kemudian dia mengundurkan keretanya ke belakang.
Sebaik saja kereta Qhafi meluncur keluar dari pekarangan rumah banglo tiga tingkat itu, Tan Sri Razman melangkah masuk ke dalam rumah. Dia mencapai ganggang telefon di ruang tamu lalu mendail nombor Anis. Dia menunggu beberapa saat sebelum panggilannya bersambut. “Helo, anyah kat mana ni?” Tangan kanan sudah dicekak ke pinggang.
            “Anyah tengah shopping dengan Jenny ni. Kenapa, pa?” soal Anis di hujung talian.
            “Kan papa suruh anyah jaga ibu? Kenapa anyah keluar jugak?!” marahTan Sri Razman. Hatinya panas dengan jawapan Anis.
            “Alah, papa ni... orang nak keluar pun tak boleh! Yati tu kan ada? Biarlah dia jaga ibu. Jangan nak makan gaji buta je!” Anis merungut.
            “Bukannya papa tak bagi anyah keluar tapi tunggulah kami balik rumah dulu. papa nak anyah balik rumah sekarang!”
            “Anyah belum puas shopping lagi ni. Banyak benda lagi yang anyah nak beli. Awal lagi nak balik pun. Malaslah nak balik, ibu bukannya normal lagi.”
            “Apa anyah cakap? Cuba ulang sekali lagi?!” suara Tan Sri Razman sudah naik satu oktaf.
            “Tak ada apa-apalah. Okeylah, pa... anyah nak sambung shopping ni. Bye, pa...
            “Anis Fatehah, papa belum habis cakap lagi… Anis!” jerit Tan Sri Razman. Dia menghempas ganggang telefon. Dia geram apabila Anis mematikan talian. Nafas ditarik untuk menghilangkan kemarahan yang bersarang di hati. Ganggang telefon diangkat semula. Nombor Anis didail lagi.
“Ada apa lagi ni, pa?” soal Anis di hujung talian dengan nada malas.
            “Papa nak anyah balik sekarang. Ibu dah hilang tahu tak?! Papa tak kira anyah tengah shopping ke apa... yang penting anyah kena balik. Titik!” Usai menghabiskan kata-katanya, Tan Sri Razman mematikan talian.
            Haryati di dapur sudah keresahan. Sekejap duduk, sekejap bangun dan sekejap mundar-mandir. Kek yang baru separuh diletakkan krim sebelum kepulangan Tan Sri Razman dan Qhafi tadi dibiarkan begitu saja. Dia sudah tiada hati mahu menyambung yang Puan Sri Anida kata teringin nak makan itu. “Harap-harap Puan Sri tak apa-apa. Harap-harap Qhaf dapat cari Puan Sri,” doanya.
                                                           
QHAFI meliarkan pandangannya ke kiri dan kanan mencari kelibat ibunya. Habis satu kawasan perumahan mewah itu dipusing namun Puan Sri Anida masih belum ditemui. “Ibu, mana ibu pergi ni?” Sebelah tangannya menggaru kening yang terasa gatal. Dia membuat keputusan mahu meronda sekali lagi kawasan perumahan itu. Kelihatan langit mulai gelap. Dia mula menghidupkan lampu keretanya untuk memudahkan lagi pencarian. Sedang dia leka memerhati jalan, telefon pintarnya menjerit minta diangkat. Dia melihat nama yang tertera sebelum memakai handfree.
            “Macam mana? Ada jumpa ibu?” soal Tan Sri Razman di hujung talian.
            “Belum lagilah, pa... satu taman perumahan ni along dah cari tapi tak jumpa pun ibu...”
            Kedengaran keluhan Tan Sri Razman. “Along dah cari betul-betul ke? Manalah tahu terlepas pandang ke?”
            “Dah, pa... semua tempat along perhatikan betul-betul. Papa dah call nenek?” tanya Qhafi apabila teringatkan Hajah Karimah yang tidur dirumah adik papanya.
            “Belum lagi. Papa rasa tak payah kot bagitahu nenek, takut nenek risau pulak. Tapi adik kamu yang bertuah tu ayah dah bagitau tadi.”
            “Ke mana pulak si anyah tu merayau, pa?” Mata Qhafi masih lagi memandang sekitar jalan.
            “Kamu nak tahu, boleh pulak dia sedap-sedap shopping dengan kawan. Bertuah punya anak! Tadi janji nak jaga ibu, tup-tup keluar pulak. Kawan yang dia pentingkan. Ibu sendiri dibiarkan begitu je!” Nada suara Tan Sri Razman berbaur kemarahan.
            “Papa tak suruh dia balik ke?”
            “Dah suruh tadi. Kalau tak sampai rumah jugak karang, tahulah macam mana papa nak mengajarnya. Okeylah, along... papa letak ganggang dulu. Kalau tak jumpa jugak along balik rumah. Lepas dua puluh empat jam baru kita ke balai buat report.
            “Baiklah, pa... assalamualaikum...”
            “Waalaikumussalam...” jawab Tan Sri Razman di hujung talian.

            Qhafi mencabut handfree di telinganya lalu meneruskan misi mencari Puan Sri Anida. Di pertengahan jalan dia memperlahankan kereta apabila melihat kelibat seorang wanita yang sedang berjalan. Matanya ditajamkan untuk mengecam susuk tubuh itu. Sesudah mengenal pasti, dia melajukan keretanya untuk mengejar wanita itu.

~BERSAMBUNG~

p/s: Dah lama rasanya WC tak sambung cerita ni... dah masuk 9 bulan kot. Sorry lambat sambung. Dengan penyakit M yang melanda plus tak ada idea, sebab tu cerita ni digantung tak bertali... Entah ada yang baca cerita ni ke x...