Followers

Saturday, 5 October 2013

Teaser 4 Seiras a.k.a Separuh Hati Untukmu


“Ingat tak dulu Yaya pernah nasihatkan abang pasal tanggungjawab abang? Sekarang, abang nak Yaya fikir tanggungjawab Yaya pada ibu bapa kandung Yaya pulak.
Rania diam. Pandangannya dilemparkan ke tempat duduk di sebelah kanan Thakif yang kosong.
“Yaya tahu tak, dalam Islam antara ibu bapa angkat dengan ibu bapa kandung, Yaya kena dahulukan ibu bapa kandung walaupun bukan dia orang yang menjaga Yaya dari kecik. Walaupun ibu bapa angkat menjaga Yaya bagai menatang minyak yang penuh, itu masih tak dapat menandingi pengorbanan dan kelebihan ibu bapa kandung sebab ibu Yaya mengandungkan Yaya selama sembilan bulan sepuluh hari. Perut ibu Yaya tu bukannya boleh ditukar-tukar. Bila rasa penat je, cabut kejap perut tu dan tempek kat perut orang lain. Pernah ke Yaya tengok orang mengandung buat macam tu? Tak pernah, kan?”
Rania menggeleng perlahan. Mata masih tak memandang Thakif. Ketawa yang mahu meletus gara-gara lawak spontan lelaki itu cuba ditahan daripada pecah.
Ek eh, boleh pulak dia nak gelak. Ingat aku tak nampak muka cover gelak dia tu. Yaya... Yaya... “Ehem...” Thakif berdeham membetulkan suara. “So, selama sembilan bulan sepuluh hari tulah ibu Yaya usung perut ke hulu, ke hilir. Nak makan pun dia usung, nak mandi dan nak tidur pun dia usung. Tu belum lagi masuk bab loya masa awal mengandung. Betis bengkaklah, tidur terganggulah bila anak dalam perut dah pandai main tendang-tendang. Dengan lenguh pinggangnya lagi. Semuanya ibu terpaksa harung. Lepas tu masa nak melahirkan pulak, ibu terpaksa menahan sakit nak beranak. Masa tu bila-bila masa je nyawa ibu boleh melayang semasa melahirkan. Walaupun tenaga dah banyak hilang, seorang ibu tetap bertahan dan bertahan sebab kesakitan yang dia alami akan hilang bila dapat tengok muka anak yang dia kandung selama ni. Malah seorang ibu tak kisah kalau nyawa dia terkorban, asalkan anak dia lahir dengan selamat dan dapat lihat dunia ciptaan Allah.”
            Tiba-tiba rasa sebak mula menjengah. Rania menarik nafas cuba menghilangkan rasa itu namun ia tetap melekat kukuh di relung hatinya.
“Ayah kandung pulak, bila start ibu mengandung terpaksa berjaga malam, urut kaki isteri, urut belakang isteri yang muntah-muntah, layankan isteri yang mengidam itu ini, sediakan barang keperluan bersalin lagi. Ada satu kes tu, suami yang kena morning sickness. Yang ni abang yakin Yaya pun tahu. Bila dah kena morning sickness, jenuhlah si suami ni nak ulang-alik ke bilik air sebab asyik nak muntah je. Nak buat kerja pun payah sebab badan rasa lembik tapi dia tak kisah, asalkan isteri dia okey. Bak kata orang, kalau suami yang kena morning sickness ni dia sangat sayangkan isteri dia. Macam tu jugaklah apa yang ibu dan papa Yaya pernah rasa. Kalau Yaya dah kahwin nanti, Yaya pun akan melalui perkara yang sama. Sekarang Yaya dah boleh nampak betapa besarnya pengorbanan ibu bapa kandung, kan?” Thakif memandang wajah Rania yang sudah berubah mendung.
Rania mengangguk perlahan. Tubir matanya sudah memberat menahan air mata yang bila-bila saja boleh tumpah.
“Sebab tulah Islam menyuruh anak mendahulukan ibu bapa kandung daripada ibu bapa angkat. Tapi abang tak bermaksud nak suruh Yaya abaikan ibu bapa angkat. Abang tahu ibu bapa angkat Yaya banyak berjasa pada Yaya. Dia orang yang memelihara dan mendidik Yaya dari kecik sampailah sekarang. Since abah dan mak Yaya dah benarkan Yaya ikut kita orang, rasanya tak salah kalau Yaya curahkan sedikit kasih sayang pada ibu dan papa. Yaya pun tahu, kan tanggungjawab seorang anak adalah membahagiakan ibu bapa? Kalau bukan sebab ibu dan papa Yaya, Yaya mungkin takkan ada dalam dunia ni. Cuba gali hati Yaya betul-betul dan cari balik rasa yang pernah hilang dulu.”
Serta-merta air mata Rania tumpah. Kata-kata Thakif tadi benar-benar menyentuh hatinya. Dia sedar pengorbanan seorang ibu terlalu besar, tapi disebabkan rasa marah yang menguasai hati, dia kuburkan keinginannya untuk mencari keluarga kandung. Diajar hatinya membenci dan dikeraskan hatinya agar tak cair dengan pujukan abangnya. Tangisannya mula kedengaran tersedu-sedan.
Sayu hati Thakif melihat Rania menangis begitu. Dia terasa mahu menenangkan gadis itu namun ditahankan. Dia masih tahu batas antara mereka. Tanpa sebarang alarm, satu perasaan halus mula meresap di relung hatinya. Dia sendiri tak tahu apa yang membuatkan hatinya terbuka luas untuk Rania. Nak kata dia suka Rania sebab wajah gadis itu mirip tunangnya, tak mungkin. Sebab ketika dia berjumpa dengan Rania buat kali kedua dulu, hatinya masih lagi tertutup rapat. Mungkin detik ini Allah nak tunjukkan yang Rania adalah jodohnya. Dan malam ini, tanpa teragak-agak, dia mula yakin Rania Hafiya la pelengkap ruang hati Thakif Qarish yang selama ini dikhaskan untuk Nuha Amanda. Sedikit demi sedikit bayangan Amanda digantikan dengan wajah Rania.
Tanpa mereka sedari, ada seseorang yang mengintai di sebalik langsir tingkap bersebelahan buaian. Razali tersenyum dan melangkah ke biliknya.
“Sudahlah Yaya, jangan nangis lagi. Nanti orang kat dalam rumah ni terjaga, dia orang ingat abang buat yang bukan-bukan pulak kat Yaya. Kang tak pasal-pasal abah Yaya sumbat mulut abang dengan durian. Dahlah abang tak makan durian.”
Suara tangisan Rania bertukar kepada ketawa apabila membayangkan mulut Thakif disumbat dengan isi durian. Dia memangangkat muka memandang lelaki itu. “Merepek jelah abang ni!” Ops! Alamak, macam mana boleh terlepas cakap ni? Wajahnya terasa kebas. Bibirnya digigit perlahan. Matanya dilarikan ke arah lain, tak sanggup mahu melihat muka terkejut lelaki itu.
“Apa Yaya panggil tadi?” tanya Thakif dengan muka teruja. Kali ini hatinya terasa lebih kembang apabila sudah mengetahui perasaannya yang sebenar terhadap gadis itu. Tak kisahlah Rania terlepas cakap pun, janji hati dia suka, suka dan suka!
Erk... mana ada apa-apa. Minumlah air tu, dah sejuk kot. Tadi awak cakap dahaga.” Rania mengesat sisa air matanya.
Thakif tersenyum memandang wajah Rania yang masih belum surut lagi warna merahnya. Perlahan-lahan dia menghirup air milo buatan gadis itu. “Sedap... pandai Yaya buat air.” Dia menaikkan ibu jari kanannya.
“Biasa jelah. Budak darjah dua pun pandai buat air milo three in one. Okeylah, saya nak masuk tidur.” Rania sudah bangun namun dia terduduk kembali apabila Thakif sengaja menghayun buaian berkembar empat itu. Berkeriut bunyi besi. Mencerun matanya memandang lelaki itu yang sudah tersengih nakal.
“Nantilah dulu, air tak habis lagi ni.” Thakif menunjuk mug di tangan sambil mengenyit mata. Saja nak menguji gadis di depannya ini.
Rania tergamam namun cepat-cepat dia meneutral graf hatinya yang tiba-tiba tak stabil. “Sakit mata ke? Kalau nak ubat mata, kat dapur tu ada eye mo.”
“Abang tak perlukan eye mo atau ubat mata lain sebab Yaya la ubat mata abang.” Senyuman masih tak lekang dibibir Thakif dan sekali lagi dia mengenyit mata.
Gulp! Rania menelan liur. “Eee... gilalah awak ni. Entah hantu miang manalah yang dah masuk kat dalam badan awak ni. Siku kang, pengsan terus awak kat sini.” Dia membuat gaya nak menyiku lelaki itu.
“Demi Yaya, abang sanggup kena siku. Suruh tidur kat buaian ni pun abang rela.” Thakif menghirup lagi air milo.
Apesal dia ni makin lain macam ni? Sebelum ni okey je. Memang kena sampuk hantu ke apa? Dahlah tengah malam ni. Daripada aku berlama kat luar ni baik aku masuk. Naik seram je aku tengok muka dia yang macam lelaki gatal ni. “Awak minumlah sorang-sorang, malas saya nak layan awak.” Kelam-kabut dia bangun dari buaian dan berlari masuk ke rumah. Sempat dia mendengar suara ketawa Thakif.

16 comments:

  1. rindu mereka! terima kasih kak wc :D

    ReplyDelete
  2. Lama tak dengar cita tentang mereka. Cepatlah sambung

    Kmas

    ReplyDelete
    Replies
    1. WC tengah sambung... thanx Kmas...

      Delete
  3. bila nak keluar novel ni?

    -aKIF

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ada rezeki insya-Allah keluar versi cetak... tp mss xsiap lagi... huhuhu

      Delete
  4. wah rindunya kt diorg... bile nkklr novel ne???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab xnak org lupekan derang la WC leak teaser ni... hahaha... lambat lagi kot keluar...

      Delete
  5. Replies
    1. bile bace balek scene yang bawah tu mcm geli la plk... wakakaka...

      Delete
  6. Replies
    1. Hihihi... thanx for reading and dropping by =)

      Delete
  7. Like like like dan like. ......

    ReplyDelete