Followers

Tuesday, 31 May 2011

Separuh Hati Untukmu 4


THAKIF berpaling apabila terasa kerusi rodanya ditarik ke belakang. Dia terkejut melihat papanya masih lagi belum tidur.
“Apa yang Kif cuba buat ni?!” marah Dato’ Azhar.
“Lepaskan Kif, pa! Kif nak mati! Dah tak ada gunanya Kif hidup lagi. Lepaskan Kif!” Thakif meronta. Dia cuba menggerakkan kerusi rodanya tapi tak boleh. Tenaga papanya lebih kuat daripadanya.
“Jangan jadi bodohlah, Thakif! Bunuh diri tak dapat selesaikan masalah. Dapat dosa adalah!”
“Kif, abang... kenapa ni? Kenapa Kif terjerit-jerit tengah malam ni?” soal Datin Rosnah keluar dari bilik tidur diikuti Adeeba yang sedang menenyeh mata.
“Kif ni! Dia nak bunuh diri. Dia cuba nak hempaskan diri kat tangga tu. Nasib baik abang tergerak nak ke dapur tadi. Kalau terlambat tadi abang pun tak tahu apa yang akan jadi,” terang Dato’ Azhar. Dia masih lagi tak melepaskan tangannya pada bahu Thakif dan pemegang kerusi roda.
Datin Rosnah terkejut. Dia menghampiri Thakif dan  menundukkan dirinya sedikit agar sama tinggi dengan ketinggian anak lelakinya yang berkerusi roda. “Kenapa Kif buat macam ni? Kif tak sayang mama ke? Tak sayang papa? Tak sayang adik? Bawak mengucap, Kif. Istighfar banyak-banyak. Ingat Tuhan…”
Dato’ Azhar melepaskan pegangannya lalu berdiri di depan Thakif sambil menyilang tangan ke dada.
“Kif dah tak percaya pada Tuhan lagi, ma! Sebab Dialah Manda tinggalkan Kif! Sebab Dia jugaklah Kif dah tak sempurna macam dulu! Kenapa Dia tak ambil nyawa Kif sekali? Kenapa Dia biarkan Kif hidup menderita macam ni? Kenapa?!” Thakif mempersoalkan ketidakadilan Allah SWT.
“Astaghfirullahalazim... Kif, kenapa cakap macam ni? Allah tak pernah nak menyusahkan umat-Nya. Dia hanya nak menguji kesabaran kita. Mungkin ini ujian untuk Kif. Kif bersabar ya? berdoa banyak-banyak pada Dia. Jangan cakap macam tu, tak baik,” pujuk Datin Rosnah.
“Tak! Kif dah tak percaya pada Dia lagi! Dia tak adil! Dia biarkan Kif hidup merana tanpa Manda. Setiap kali sembahyang, Kif selalu doa agar Kif dan Manda kekal hingga ke akhir hayat. Tapi Dia tak dengar pun doa Kif ni, ma... Dia rampas Manda dari Kif. Lebih baik Kif mati je daripada hidup menderita macam ni. Hidup Kif dah hancur, ma... hancur!”
Pang!!!
Thakif tergamam. “Sampai hati papa tampar Kif. Sampai hati papa!” Thakif memusingkan kerusi rodanya lalu digerakkan menuju ke biliknya. Pintu bilik dihempas kuat.
                                                           
“ABANG KIF, Abang Qhaf nak jumpa. Dia ada kat bawah.” Adeeba bersuara. 
            “Suruh dia balik, abang tak nak jumpa sesiapapun!” Thakif yang sedang mnghadap ke luar balkoni langsung tak menoleh ke arah Adeeba.
            “Tapi dia kan kawan baik abang? Tak baik buat macam tu. Masa kat hospital dulu ada  jugak keluarga arwah Kak Manda jenguk abang tapi masa tu abang belum sedarkan diri. Deeba panggil dia naik eh?” pujuk Adeeba lembut.
            Thakif memusingkan kerusi rodanya. Matanya tajam merenung Adeeba. “Kan abang dah kata abang tak...” Kata-katanya terhenti sebaik saja melihat kelibat Qhafi di muka pintu bilik.
            “Kenapa kau tak nak jumpa aku?” soal Qhafi
            “Aku tak nak jumpa kau, Qhaf. Tolong keluar dari bilik aku!” arah Thakif.
            Perlahan-lahan Adeeba meninggalkan bilik Thakif.
            “Cuba kau cerita kat aku kenapa kau tak nak jumpa aku? Apa salah aku pada kau?” Qhafi mengambil tempat di sofa. Matanya memandang tepat ke wajah Thakif yang sudah dipenuhi jambang.
            “Sebab aku dah cacat kau faham tak?! Aku dah cacat! Aku malu nak tunjukkan diri aku yang dah tak sempurna ni kat orang lain. Kau dah tahu sebabnya, kan? Please keluar dari bilik aku!” Thakif memusingkan kerusi rodanya membelakangi Qhafi.
            “Aku tahu bukan sebab cacat tapi sebab Manda, kan? Kau tak dapat nak terima kenyataan yang Manda dah meninggal, kan? Sebab tu kau nak seksa hidup kau macam ni. Berkurung dalam bilik, tak nak jumpa sesiapa. Sudahlah, Kif. Yang pergi tetap akan pergi.”
            Thakif memusingkan kerusi rodanya kembali menghadap Qhafi. “Kau tak faham perasaan aku, Qhaf! Dia pergi masa aku amat perlukan dia di sisi aku. Aku rasa kehilangan kau tahu tak? Kehilangan! Aku tak ada semangat nak hidup bila dia tak ada kat sisi aku. Aku rasa macam nak mati kau tahu tak? Nak mati!” Suaranya naik satu oktaf. Nafasnya turun naik.
            “Kau sedar tak apa yang kau cakap ni, Kif? Sepatutnya orang yang beragama Islam macam kita ni mesti redha dengan takdir-Nya. Dah tertulis kat sana sampai setakat ini je hayat Manda dan sampai setakat ini je jodoh kau dengan Manda! Kau harus terima, Kif.” Qhafi berjeda sebentar. “Kau silap kalau kau kata aku tak rasa kehilangan seperti yang kau rasa. Kau dah lupa ke Nuha Amanda, tunang kau tu adik aku? Dia adik kandung aku, Kif! Aku pun terasa kehilangan dia. Keluarga aku jugak turut bersedih pasal kematian dia tapi kami masih teruskan hidup macam biasa. Cuma ibu je belum dapat terima kenyataan. Jauh di sudut hati kami berharap satu hari nanti ibu akan reda dengan pemergian Manda. Aku harap kau jugak macam tu.”
            “Tapi aku tak boleh, Qhaf… aku tak boleh nak teruskan hidup tanpa Manda. Dialah segala-galanya bagi aku.” Air mata Thakif mula bertakung di kelopak mata.
            “Aku tahu kau boleh, Kif. Aku tahu kau boleh! Dulu kau tak pernah macam ni, kan? Kenapa kerana seorang perempuan kau jadi begini lemah? Mana Thakif Qarish yang aku kenal dulu? Mana Thakif Qarish yang selalu taat pada perintah-Nya? Kau kena ingat Tuhan, Kif. Ingat Tuhan!”
            Thakif menekupkan kedua-dua belah tangannya ke telinga. Dia tak mahu mendengar nasihat Qhafi. “Tolong tinggalkan aku sendirian. Aku tak nak dengar lagi apa-apa pun yang keluar dari mulut kau! Pergi dari sini, Qhaf. Pergi! Tolong jangan datang sini lagi!”
            “Terpulanglah pada kau kalau tak nak dengar nasihat aku. Tapi kau kena ingat, bukan kau je yang rasa kehilangan dan...” Qhafi berjeda. “… aku akan tetap jadi sahabat kau walaupun kau buang aku!” Dia melangkah keluar dari bilik.
            Thakif membuka mata. Dia menyeka air mata yang mengalir di pipi. Sudah dua bulan kejadian itu berlalu namun dia masih tak dapat melupakannya. Masih terngiang-ngiang lagi kata-kata Amanda di telinganya.

Manda saja nak abang tahu yang Manda sayang dan cinta sangat kat abang. Manalah tahu nanti abang dah takkan dapat dengar Manda sebut ayat keramat tu lagi.


Kini Thakif mulai sedar Amanda seperti mendapat alamat yang dia tak akan hidup lama di dunia ini. “Manda, abang rindukan sayang... rindu sangat-sangat,” rintihnya. Dia mencapai gambar Amanda di meja lampu. Gambar itu diusap perlahan lantas dibawa ke dadanya. Didakap erat gambar itu melepaskan rindu yang tak tertanggung.
THAKIF membuka mata apabila terdengar pintu biliknya terkuak. Wajah lembut Datin Rosnah dipandang.
“Kif nak mandi ke nak makan dulu?” soal Datin Rosnah sebaik saja sampai di depan katil Thakif.
            “Errmm... mandi dululah, ma...” Lembut suaranya. Dia melemparkan senyuman. Rasanya sudah agak lama dia tak tersenyum.
            Datin Rosnah meletakkan dulang di atas meja lampu, kemudian mengambil tuala di penyidai dan menolak kerusi roda ke arah katil Thakif. Dengan sekuat tenaga dia mengangkat badan Thakif lalu diletakkan di atas kerusi roda. Kemudian dia menyorong Thakif menuju ke bilik mandi. Dua Puluh minit kemudian, Thakif telah lengkap berpakaian. Datin Rosnah mahu mengangkat anaknya semula ke atas katil tapi lelaki itu menolak.
Thakif menolak sendiri kerusi rodanya ke arah sofa. Dia menggamit mamanya agar duduk di sofa.
            Memahami isyarat tangan anaknya, Datin Rosnah mengambil semula dulang yang ditinggalkan tadi lalu melangkah ke sofa. Dia melabuhkan duduk berhadapan dengan Thakif yang duduk di kerusi roda. “Kif nak suap sendiri ke nak mama suapkan?”
“Kif nak mama suapkan.”
            Sejuk hati Datin Rosnah mendengar suara manja Thakif. Dia tersenyum lalu mula mencedokkan lauk kangkung goreng belacan dan singgang udang ke dalam pinggan nasi. Kemudian dia menyuapkan ke mulut Thakif. Berselera sekali anaknya itu makan. Selesai makan, dia mengelap mulut Thakif dengan tisu. Kemudian dia bangun untuk beredar. Baru dua tapak dia berjalan, hujung bajunya terasa ditarik. Dia tak jadi melangkah lantas duduk kembali di sofa. Dulang pula diletakkan di sebelahnya.
            “Kenapa, Kif?” Pandangan lembut dilemparkan.
            Thakif menundukkan wajah.
            “Kif…” Datin Rosnah melabuhkan tangan kanannya di atas tangan Thakif.
            Perlahan-lahan Thakif memanggung kepala memandang tepat ke dalam mata mamanya.
            Terkejut Datin Rosnah melihat muka Thakif yang merah dengan mata berair. “Kenapa Kif nangis ni?” Dia mengesat air mata yang mula mencemari wajah Thakif.
            Thakif menggapai tangan mamanya yang berada di wajahnya lalu dibawa ke bibir. Dia mengucup lama tangan itu. “Ma... ma...” Tersekat-sekat dia bersuara.
            Datin Rosnah tenang menunggu bicara Thakif. Dia membiarkan tangannya digenggam. Dia pula yang terasa mahu menangis apabila melihat anaknya menangis.
            “Kif nak minta maaf. Selama ni Kif banyak buat silap dan banyak menyusahkan mama, papa dan Deeba. Kif janji, ma... Kif janji yang Kif takkan buat mama dan keluarga kita sedih lagi.” Thakif mengangkat tangan kanannya ke paras bahu.
            Lapang dada Datin Rosnah mendengar pengakuan anaknya itu.
            “Mama...”
            “Ya...”
            “Kif rindu sangat kat Manda. Apa yang perlu Kif buat, ma?”
            Datin Rosnah mengeluh perlahan. Dia tahu sehingga hari ini anak bujangnya masih tak dapat melupakan Amanda. “Mama tahu cinta pertama memang tak boleh dilupakan tapi satu je yang boleh Kif buat bila rindu kat arwah Manda.”
            “Apa dia, ma?” Thakif tak sabar. Anak matanya bersinar-sinar menunggu jawapan Datin Rosnah.
            Datin Rosnah terdiam sebentar. “Kif sembahyang dan banyakkan berdoa kepada Allah. Hanya melalui Dia je segala doa yang Kif panjatkan akan sampai kepada Manda. Kif sedekahkan juga bacaan Yasin untuk arwah. Dengan ini, rohnya akan tenang di sana dan rindu Kif pada dia juga akan terubat.” Dalam diam dia cuba menarik anaknya untuk kembali kepada Penciptanya.
            Thakif menundukkan wajahnya. Dia malu pada mamanya. Dua bulan dulu dia pernah tak mempercayai Allah dan menyalahi Penciptanya itu. Tapi sekarang dia berasa benar-benar kerdil di sisi-Nya dan benar-benar telah insaf di atas keterlanjuran kata-katanya. “Tapi, ma… boleh ke Allah terima Kif kembali lepas macam-macam kata hinaan yang Kif lemparkan pada Dia?”
Datin Rosnah tersenyum. “Kif, Allah tak pernah menghukum umat-Nya. Dia sentiasa membuka pintu kemaafan untuk umat-Nya. Kalaupun dia menurunkan ujian, dia hanya ingin menguji kesabaran kita je. Mama yakin, pasti ada hikmah di sebalik ujian yang Dia turunkan buat keluarga kita. Kembalilah kepada Dia, Kif... Dia ambil Manda pun sebab Dia sayangkan Manda.”
Thakif menangis lagi. Hatinya tersentuh. Ampunkan aku, ya Allah... ampunkan aku. Aku benar-benar insaf sekarang. Dia meraup wajah berkali-kali. “Ma, Kif janji akan bertaubat. Terima kasih, mama... terima kasih sebab dah menyedarkan Kif.” Dia mengucup sekali lagi tangan mamanya.
Datin Rosnah turut mengalirkan air mata. Tapi kali ini air mata gembira. “Terima kasih, ya Allah. Selama dua bulan aku tunggu saat ini. Terima kasih kerana memakbulkan doaku. Terima kasih sebab pulangkan anakku.”
Thakif tersenyum dalam tangis mendengar doa mamanya.
Datin Rosnah mengesat air matanya. “Sekarang Kif ikut mama mengucap ya?”                 
Thakif mengangguk.
Ashhadu alla illaha illallah, wa ashhadu anna Muhammadar Rasulullah.
Thakif menarik nafas perlahan. “Ashhadu alla illaha illallah, wa ashhadu anna Muhammadar Rasulullah.” Tenang dia mengikut Datin Rosnah mengucap.
Mengalir sekali lagi air mata Datin Rosnah apabila mendengar Thakif mengucap. Akhirnya Thakif telah kembali. Kembali kepada Dia yang telah mencipta seluruh makhluk dan alam. Dia menarik Thakif ke dalam pelukan.
Tanpa disedari, Dato’ Azhar dan Adeeba turut menyaksikan drama air mata di antara ibu dan anak itu di sebalik pintu yang sedikit renggang. Kedua-duanya tersenyum. Perlahan-lahan Dato’ Azhar mengajak Adeeba beredar dari situ.
“Kif, kalau mama suruh buat sesuatu Kif akan ikut tak?” ujar Datin Rosnah sebaik saja merenggangkan pelukan.
“Apa dia, ma?”
“Dari dulu lagi mama nak bagitahu perkara ni tapi masa tu Kif masih tertekan dan mama terpaksa tangguhkan dulu.”
Thakif mengemam bibir. Dia sabar menanti bicara Datin Rosnah.
“Dr. Badrul ada bagitahu yang kaki Kif boleh dirawat, kan? Jadi, Mama nak Kif berubat...”
Thakif diam. “Mama dah tak sanggup nak bela Kif  yang dah cacat ni lagi ke?” Wajahnya tenang, tiada riak kemarahan. Dia nak berubah, sudah tak mahu merisaukan keluarganya lagi. Cukuplah dua bulan dia buat perangai.
Datin Rosnah terkejut mendengar pertanyaan anaknya. “Eh, bukan macam tu maksud mama. Mama cuma nak tengok satu-satunya anak lelaki mama berjalan semula macam dulu. Lagipun dulu Kif selalu cakap yang Kif dah tak sempurna lagi. Inilah masanya untuk Kif berjalan semula.” Dia membetulkan tanggapan negatif Thakif
 “Kif belum bersedia lagi nak berubat, ma... Kif harap mama faham dan tak memaksa Kif. Bagi Kif masa ya, ma?” Dia sebenarnya takut. Takut kalau selepas berubat kakinya masih tak boleh berjalan.
“Baiklah… kalau itu keputusan Kif, mama takkan memaksa. Mama harap satu hari nanti hati Kif akan terbuka untuk berubat.” Datin Rosnah mengusap rambut Thakif.
“Terima kasih, mama... terima kasih sebab memahami Kif.” Dia mencapai tangan mamanya lalu digenggam erat.
                                               
THAKIF memanjangkan tangan memetik suis lampu tidur. Dia mengerling jam di dinding. Pukul 3 pagi. Banglo dua tingkat itu sunyi. Dia memanjangkan lagi tangan untuk mencapai kerusi roda yang terletak agak jauh sedikit dari gapaiannya. Apabila sudah dapat mencapai pemegang kerusi roda, dia menarik menghampiri katil. Dia berusaha untuk bangun dengan memegang kuat pada pemegang kerusi roda.
Arghhh!!!” jeritnya. Nasibnya malang apabila dia terlupa mengunci brek kerusi roda sehingga menyebabkan dia tersungkur ke bawah katil.
Datin Rosnah membuka matanya. Suara jeritan itu membuatkan hatinya bimbang. Dato’ Azhar yang masih lena dikejutkan. “Bang... bangun, bang...” Dia menggoyang perlahan badan suaminya.
Hmmm...” sahut Dato’ Azhar tanpa membuka mata.
“Ros dengar macam suara Kif menjerit je tu...”
Mendengar kata-kata Datin Rosnah membuatkan rasa mengantuk Dato’ Azhar hilang. Dia bingkas bangun menuju ke bilik anak bujangnya diikuti Datin Rosnah dari belakang. “Kif?” panggil Dato’ Azhar sebaik saja pintu bilik Thakif dibuka.
Datin Rosnah sudah menggelabah apabila melihat katil Thakif kosong. Dia melangkah masuk ke bilik itu. “Astaghfirullahalazim...” Dia mengucap panjang apabila melihat Thakif yang sudah tersungkur di bawah katil.
Thakif masih cuba untuk bangkit namun gagal. Peluh sudah memercik di dahinya.
“Kif nak pergi mana ni? Kenapa tak panggil mama?” soal Datin Rosnah cemas.
“Kif nak buat solat taubat, ma. Kif tak nak menyusahkan mama. Tambah-tambah pulak sekarang ni dah tengah malam. Mesti mama dengan papa dah tidur.”
 Dato’ Azhar mengangkat badan Thakif lalu diletakkan di atas kerusi roda.
“Jom mama bawak Kif pergi ambil wuduk.” Datin Rosnah sudah memegang pemegang kerusi roda.
“Tak apalah, ma. Biar Kif pergi sendiri. Mama dengan papa pergilah tidur.” Thakif menolak kerusi rodanya menuju ke bilik mandi.
“Tapi, Kif...”
“Dahlah tu, Ros... biar Kif buat sendiri. Jom kita sambung tidur,” ajak Dato’ Azhar. Dia tahu yang Thakif mahu berdikari. Kalau terus didesak dia takut anaknya kembali tertekan.
“Papa...” panggil Thakif sebaik saja Dato’Azhar dan Datin Rosnah hampir melepasi pintu bilik.
Dato’ Azhar dan Datin Rosnah berpaling.
“Nanti tolong carikan ustaz untuk Kif ya?” Thakif mahu betul-betul bertaubat.
“Baiklah, nanti papa carikan,” janji Dato’ Azhar. Kemudian dia meneruskan langkahnya.
Selesai memberi salam, Thakif menadah kedua-dua belah tangannya untuk berdoa. “Ampunilah aku, ya Allah. Tuhan yang Maha Agung, tiada Tuhan yang lain melainkan hanya Engkau. Aku bertaubat kepada Engkau, ya Allah. Engkaulah Tuhanku, tidak ada Tuhan selain Engkau. Engkaulah yang menjadikan aku, sedang aku adalah hamba-Mu dan aku di dalam genggaman-Mu dan aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang telah kulakukan. Aku mengakui atas segala nikmat yang telah Engkau berikan kepadaku dan aku mengaku segala dosaku. Ampunilah aku. Sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni segala dosaku kecuali Engkau. Amin... amin... ya rabbal alamin...” Teresak-esak Thakif menangis.  Dia meraupkan tangannya ke muka.
            Kerusi roda dibawa menuju ke rak buku. Surah Yasin dicapai dan dibaca. Sayu suaranya mengalunkan bacaan Yasin.
            Di luar bilik, Datin Rosnah mengalirkan air mata apabila mendengar suara Thakif membaca surah Yasin. Dia bersyukur anaknya telah kembali ke pangkal jalan.
Dato’ Azhar mengusap perlahan bahu isterinya. Dia juga turut mengalirkan air mata kesyukuran.

~BERSAMBUNG~

p/s: Sorry kalau bahasa untuk bab ni terkasar sikit.

Monday, 30 May 2011

Separuh Hati Untukmu 3


THAKIF mencapai telefon pintar yang terletak di atas meja lampu. Dia menyentuh satu per satu aksara sehingga menjadi tiga patah perkataan. 
                                                                                                                  
            Mama, Kif lapar...

Selesai menaip, dia menyentuh ikon hantar. Kemudian telefon pintar diletakkan semula di atas meja lampu. Sementara menanti orang yang ditunggu muncul, dia memejam mata, mengimbas semula kejadian yang menyebabkan dia menjadi begini...
            Thakif mengetuk pintu bilik pejabat Amanda. Apabila mendengar arahan masuk dari dalam, dia memulas tombol lalu mengambil tempat di depan gadis itu yang sedang khusyuk membuat kerja sampai tak ingat dunia.
Amanda mengangkat muka. “Eh, abang? Manda ingatkan Nani tadi. Apa abang buat kat sini?” Dia terkejut melihat Thakif yang berada di hadapannya, bukan setiausahanya seperti yang disangkanya tadi.
“Cuba tengok jam dah pukul berapa?” Thakif tenang memandang Amanda.
Amanda mengerling jam di pergelangan tangan kiri. Tepat pukul 1.30 petang. Dia menepuk dahinya. “Sorry... Manda terlupa sangat-sangat. Lama ke abang tunggu kat bawah tadi? Kenapa tak call? Boleh Manda turun bawah je tadi.” Dia terlupa janjinya untuk makan tengah hari bersama lelaki yang baru seminggu bergelar tunangnya.
“Adalah dalam tiga puluh minit abang tunggu kat bawah tu. Naik kematu punggung abang ni menunggu. Nak call, phone pulak tertinggal kat office. Terpaksalah abang menapak naik ke bilik Manda ni,” jelasnya sedikit geram. Tangannya diletakkan di atas meja lalu menongkat dagu.
Amanda tersenyum sambil menyebak rambut yang menghalang pandangannya ke belakang.
“Manda ni kalau dah buat kerja semua lupa. Workaholic betul! Sama je dengan Qhaf.” Thakif menyamakan perangai Amanda yang kuat bekerja itu dengan abang kandung gadis itu.
“Mana tak tumpahnya kuah sate kalau tak ke nasi himpit... betul tak?” jawab Amanda  sambil tersengih.
“Hmmm... betullah tu...” Thakif memerhatikan Amanda yang sedang mengemaskan meja yang dipenuhi kertas serta fail.
Usai mengemas meja, tangan Amanda mencapai beg tangan yang disimpan di dalam laci. “Okey, dah siap! Jom kita pergi lunch.” Dia sudah bangkit dari kerusi sambil tangannya menyeluk ke dalam beg tangan.
Thakif mendahului Amanda melangkah ke arah pintu bilik. Laju saja jalannya.
“Abang...”
Belum sempat Thakif memulas tombol, Amanda memanggilnya. Dia menoleh ke belakang.
“Kita naik kereta Manda jelah...” Amanda mengeluarkan arahan, bukan soalan. Dia menghulurkan kunci kereta kepada Thakif.
Thakif tak menyambutnya. Sebaliknya dia mengangkat kening meminta penjelasan.
“Setiap kali kita lunch sama, mesti naik kereta abang. Hari ni Manda nak kita naik kereta Manda,” ujar Amanda tegas.
Thakif pelik mendengar permintaan tunangnya. Kunci kereta yang Amanda hulurkan dipandang sepi. “Naik kereta abang jelah. Sama je naik  mana-mana kereta pun, kan? Kereta Manda tu lain kali je kita naik ya?” Lembut Thakif menolak.
Amanda sudah menarik muncung empat belas. “Abang pergilah lunch sorang-sorang... Manda dah kenyang!” Dia mengorak langkah menuju ke arah sofa lantas duduk dengan kasar sambil memeluk tubuh. Mukanya masam seperti asam kecut.
Sudah! Merajuklah pulak... Thakif menggaru kepalanya. Perlahan-lahan dia mendekati Amanda dan melabuhkan duduk di sebelah tunangnya. “Kenapa Manda sensitif sangat ni? Dah pandai merajuk pulak sejak akhir-akhir ni,” soalnya pelik.
Amanda memalingkan muka ke arah lain.
“Sayang, look at me please…” pinta Thakif. Dia memegang kedua-dua belah bahu Amanda mahu memusingkan tubuh gadis itu agar berhadapan dengannya.
Amanda tak mengendahkannya. Tangan Thakif yang mendarat di bahunya ditepis kasar. “Tak sukalah pegang-pegang! Kita ni cuma ada title tunang je ya? Bukannya suami isteri.”
Thakif mengeluh. Belakang tengkuknya digosok perlahan. “Okey, sorry... kita naik kereta kesayangan Manda tu.” Dia malas mahu memanjangkan rajuk si tunang, tambahan pula perutnya sudah berbunyi lagu keroncong.
Amanda terus berpusing sebaik mendengar kata putus Thakif. “Betul ni?”
Thakif menganggukkan kepala sambil melemparkan senyuman menawan. Senyuman yang boleh mencairkan hati mana-mana perempuan yang melihatnya, termasuklah Amanda.
Wajah Amanda bertukar ceria melihat anggukkan Thakif. Kunci kereta dihulurkan kembali kepada si tunang. “Kita lunch kat Legend’s Claypot Briyani House eh?”
“Baiklah, Tuan Puteri Nuha Amanda...” Kunci kereta di tangan Amanda disambar. Kemudian mereka berdua berjalan beriringan menuju ke lif. Punat lif Thakif tekan.
“Abang nak tahu tak macam mana Manda boleh tersangkut kat abang?”
“Nak…” Senyuman Thakif sudah melebar, tak sabar mahu mendengar apa yang bakal keluar dari mulut Amanda.
“Manda tersangkut kat abang sebab senyuman abang. Cair hati Manda ni bila tengok abang senyum tau! Berdebar-debar je cik hati ni.”
“Ish, ada pulak tengok senyuman. Kalau senyuman abang tak cantik Manda takkan tersangkut kat abang la?” Thakif sudah menyilang tangan ke dada. Matanya dikecilkan.
“Eh, bukan macam tu! Kalau senyuman abang tak cantik pun Manda tetap tersangkut kat abang sebab abang kan penyelamat Manda? Kalau abang tak sambut Manda dulu mesti Manda dah jatuh macam nangka busuk.”
Thakif tersenyum mengenangkan insiden Amanda yang jatuh dari tangga gara-gara dia tersepak kaki tangga yang sedang dipanjat oleh Amanda.
“Abang jangan nak senyum macam tu dengan perempuan lain eh?”
            Dahi Thakif berkerut. “Apesal pulak tak boleh? Takkan nak tayang muka masam je dua puluh empat jam?”
            “Nanti ada yang tergoda dengan abang, Manda yang kecewa.”
            “Hai, Manda ni! Itu pun nak jealous ke?”
            “Haruslah jealous, abang tu kan tunang Manda?”
            Thakif hanya menggeleng kepala.
Tiba-tiba pintu lif terbuka. Thakif dan Amanda berhenti bersembang. Mereka memberi laluan kepada orang yang ingin keluar dulu.
            “Kif, Manda... nak pergi mana ni?” tegur seorang gadis tinggi lampai yang keluar dari perut lif. Dia berdiri di depan Thakif dan Amanda.
            “Eh, anyah! Kami nak pergi lunch. Awalnya anyah masuk ofis?” Amanda memaniskan mukanya menjawab pertanyaan Anis, kakak kandungnya.
“Awal apanya? Dah nak dekat pukul 2 petang ni. You all berdua ni kenapa lambat sangat nak pergi lunch?
“Macam mana tak lambat, tunggu Manda siapkan kerja tadi,” bohong Thakif. Dia malas hendak memberitahu kelewatan mereka disebabkan Amanda yang tiba-tiba merajuk. Nanti tak pasal-pasal tunangnya muncung kembali. Bukan dia tak kenal dengan perangai Amanda. Anak bongsulah katakan.
“Manda ni... kerja tu kerja jugak, bila tiba waktu makan kena makan. Jaga sikit kesihatan tu. Awak tu tak lama lagi dah nak jadi raja sehari. Kalau sakit macam mana nak nikah?” Anis membebel.
“Okeylah, kami pergi dulu ya, Anis? Perut I dah berbunyi ni,” pinta Thakif apabila pintu lif sudah terbuka untuk kali kedua. Dia dan Amanda berlalu masuk ke dalam perut lif lalu menekan punat untuk ke tingkat bawah, tempat kereta Amanda diparkirkan.
            Sebaik Thakif memandu kereta, Amanda mengeluarkan telefon pintarnya. Dari ekor mata Thakif dapat melihat Amanda menyentuh-nyentuh skrin telefon, kemudian telefon pintar itu dihalakan ke depan muka. Buat video call ke? Tapi siapa yang Manda call? tanya hati Thakif.
“Ibu, Manda rindulah kat ibu. Rindu sangat-sangat...”
Thakif mengeluh lega mendengar nama yang keluar dari mulut Amanda.
            “Rindu apa pulak ni, Manda? Duduk satu rumah pun boleh rindu lagi ke? Selalu tak pernah pun telefon ibu bila Manda ada kat office?” kedengaran suara Puan Sri Anida.
            Thakif yang sedang memandu Toyota Vios milik Amanda hanya memasang telinga saja mendengar perbualan Amanda dan bakal emak mentuanya.
            “Hari ni tiba-tiba je Manda rasa rindu terlebih kat ibu. Teringin nak makan nasi briyani dengan kari kambing. Boleh tak ibu masakkan untuk Manda?” Suara Amanda kedengaran manja.
            Aik? Kejap lagikan nak makan nasi briyani? Kat rumah pun nak makan nasi briyani lagi? Tak jemu ke asyik makan nasi briyani je? gumam hati Thakif.
“Semalam kan dah makan nasi briyani dengan kari kambing? Tak puas-puas lagi ke?”
Thakif terkejut mendengar jawapan Puan Sri Anida tapi dia masih senyap memasang telinga.
            “Itu Kak Yati yang masak. Manda nak air tangan ibu. Boleh ya, bu? Takut tak sempat je nanti...” Amanda merengek lagi.
            “Tak sempat nak ke mana pulak?” Suara Puan Sri Anida kedengaran berbaur hairan.
            “Boleh ya, bu? Dah lama Manda tak merasa air tangan ibu. Kari kambing ibu sedap hingga menjilat pinggan!” Amanda mula membodek.
            “Tak malu, dah besar panjang pun nak merengek macam budak-budak. Jangan dilayan Manda ni, auntie. Asyik makan je kerjanya nanti pakai baju nikah pun tak muat!” Kali ini Thakif menyampuk. Dia menarik sedikit telefon pintar Amanda agar dia dapat  melihat wajah Puan Sri Anida. Kemudian dia memandang ke depan semula.
            “Dengkilah abang ni! Orang nak bermanja dengan ibu pun tak boleh.” Amanda menjeling manja pada Thakif.
            “Kif, berapa kali ibu pesan suruh panggil ibu? Kif kan dah nak jadi menantu ibu? Dari sekaranglah kena belajar panggil ibu.” Puan Sri Anida menegur.
            Thakif tersenyum malu. “Sorry, ibu... Kif terlupa.” Dia menjeling sekilas pada telefon pintar Amanda.
            “Padan muka!” ejek Amanda. Dia mengalih semula telefon pintar ke depan mukanya. “Boleh tak, ibu? Nasi briyani dengan kari kambing... buatlah untuk Manda eh?” rengek Amanda lagi.
            “Hmmm... yalah, nanti ibu masak banyak-banyak jangan Manda tak habis pulak ya?”
            “Terima kasih, bu... Manda sayang ibu. Sayang sangat-sangat... ibu, tunjuk sikit pipi ibu tu,” pinta Amanda lagi. Dia melekapkan bibirnya pada skrin telefon. “Muah!!! Ini ciuman Manda untuk ibu. Ingat sampai bila-bila tau! Bye, ibu... tunggu Manda tau!”
            “Yalah, balik cepat sikit petang ni.”
            Setelah mematikan talian, Amanda menyimpan telefon pintarnya ke dalam beg tangan. Suasana dalam kereta sunyi seketika. “Abang...” Dia bersuara setelah diam beberapa minit.
            “Hmmm?” Thakif menyahut. Dia menjeling sekilas ke wajah Amanda. “Tadi bukan main ceria cakap dengan ibu, kenapa sekarang mendung pulak?” tanyanya apabila melihat perubahan cuaca di wajah si tunang.
            “I love you, love you like crazy...
            Thakif mengerut dahi. Dia memandang Amanda sekilas. “Kenapa tiba-tiba je ni? Selalu nak kena paksa baru nak cakap ayat keramat tu.”
            “Manda saja nak abang tahu yang Manda sayang dan cinta sangat kat abang. Manalah tahu nanti abang dah takkan dapat dengar Manda sebut ayat keramat tu lagi.” Perlahan saja nada suara Amanda.
            “Tak apa, abang boleh rakam bila Manda lafazkan ayat keramat tu nanti. Tiap-tiap hari abang boleh dengar. Lepas tu bila dah ada anak, abang boleh bagi anak-anak kita dengar suara mummy dia yang pemalu sangat nak ucap ayat keramat tu. Nanti mesti anak kita cakap, shuwitnya mummy ni...” Thakif ketawa usai membuat suara comel. Namun gurauannya tak disambut Amanda.
            “Manda nak tanya abang sesuatu boleh?” Amanda bersuara sebaik saja ketawa Thakif reda.
            “Apa dia?” Mata masih tumpu pada jalan raya.
            “Kalau Manda dah tak ada dalam dunia ni abang sedih tak? Abang cari pengganti Manda tak?”
            Soalan Amanda bagaikan buah dart yang dibaling tepat ke dada Thakif. Dia memandang Amanda. “Apa yang sayang merepek ni? Abang tak sukalah sayang sebut-sebut pasal mati!” Dia tak senang. Mukanya serius. Pandangannya di hala ke depan memberi fokus pada jalan raya.
            “Abang, setiap manusia wajib fikir pasal mati. Kita tak tahu bila kita akan mati. Jangankan yang tua, yang muda pun akan mati jugak bila tiba masanya. Bila-bila masa je Allah boleh cabut nyawa kita. Kalau tak hari ni, esok. Kalau tak esok, lusa...”
            Thakif pelik apabila Amanda tiba-tiba membuka topik mengenai kematian. Memang dia setuju dengan kata-kata Amanda tapi dia takut untuk memikirkan kematian gadis itu. Dia tak tahu bagaimana mahu meneruskan hidup di dunia ini tanpa orang yang dia sayang. Kalau boleh dia mahu sehidup semati dengan Amanda hingga ke hujung nyawanya. “Sudah, Manda! Abang tak nak dengar Manda cakap yang bukan-bukan lagi especially about mati!” tegas Thakif. Dia masih tak memandang Amanda.
            “Abang tak jawab pun soalan Manda…” Nada suaranya seperti merajuk.
            “Soalan apa lagi ni?” Thakif buat-buat tak faham.
            “Kalau Manda mati abang akan cari orang lain tak?” Amanda mengulangi soalannya.
            “Kan abang dah cakap tadi kita hentikan cerita merepek ni?” Thakif mengeluh. Tangan kanannya ditongkat ke dahi. Pening melayan kerenah Amanda yang dirasakan sangat pelik hari ini. “Masa tengah tunggu lif tadi bukan ke Manda tak bagi abang senyum kat perempuan lain? Ni apa kes suruh abang cari pengganti pulak? Tak faham betol abang dengan Manda ni.” Dia menggeleng.
            “Abang kena jawab sekarang jugak! Kalau tak Manda putuskan pertunangan kita!” Amanda tak mempedulikan kata-kata Thakif.
            Thakif pantas berpaling “Manda! Jangan sesekali sebut nak putus dengan abang. Manda tahu kan abang sangat cintakan Manda?” Dia memandang ke depan kembali. “Baiklah, abang jawab soalan Manda.” Nafas ditarik panjang. “Kalau ditakdirkan sayang dah tak ada kat dunia ni, abang akan terus membujang. Abang takkan cari yang lain sebab takkan ada orang yang sama macam sayang. Sayang ni satu dalam sejuta tau. Takkan ada sesiapapun yang boleh menggantikan tempat sayang dalam hati abang,” ucapnya senafas.
            “Manda terharu sangat dengar jawapan abang. Tapi Manda nak abang cari pengganti bila Manda dah tak ada nanti. Manda tak nak abang terus membujang dan Manda nak tengok abang bahagia bila Manda dah pergi.”
            Thakif memalingkan wajahnya ke sisi apabila mendengar esak tangis Amanda “Hei, kenapa sayang nangis ni? Abang janji yang kita akan sentiasa bersama dan tak ada apa-apa yang akan berlaku pada sayang. Abang akan sentiasa melindungi sayang hingga ke akhir hayat abang.” Dia menyeka air mata yang telah mencemari wajah tunangnya menggunakan sebelah tangan. Sebelah tangan lagi mengawal stereng. Fokusnya kini pada Amanda yang masih lagi menangis. “Syhhh…  jangan nangis lagi. Dah macam badut abang tengok muka Manda ni. Mata merah, hidung merah.”
            Amanda tersenyum mendengar gurauan Thakif. “Abang ni dah berapa kali nak cakap yang Manda tak sukalah sentuh-sentuh Manda. Lapkan air mata ni pun dikira sentuh jugak tau!” Dia menolak tangan Thakif.
“Habis tu masa abang sambut Manda dari terjatuh tangga dulu Manda tak marah pun? Siap main tenung-tenung lagi.” Thakif sengih melihat wajah Amanda sudah merah.
“Itu tak apa sebab kemalangan.” Mata Amanda menjeling ke depan. Dan... “Abanggg!!!”
            Thakif pantas mengalihkan pandangan ke depan. Lampu isyarat di depannya sudah bertukar merah manakala kereta yang dipandunya sudah semakin hampir dengan garisan berhenti. Dia pantas menekan pedal brek untuk memberhentikan kereta namun kereta itu tak mahu berhenti. Sekali lagi dia menekan pedal brek tapi kereta itu tetap meluncur laju.
            “Kenapa ni, bang?” soal Amanda cemas.
            “Entahlah. Brek ni tak makan.” Peluh sudah memercik di dahi Thakif. Dia mulai cemas apabila kereta itu sudah melepasi garisan berhenti.
            “Ya Allah... apa kita nak buat sekarang ni, bang?” Air mata Amanda kembali mengalir.
Piiinnn!!!
Thakif dan Amanda menoleh ke kanan. Kelihatan sebuah lori dari arah bertentangan sedang membelok ke arah kanan. Thakif kaku. Tak mampu berbuat apa-apa mahupun menekan pedal minyak. Dia hanya mampu berserah.

Arghhh!!!” jerit Thakif dan Amanda serentak apabila lori tersebut merempuh kereta Toyota Vios milik Amanda. Kereta itu bergolek-golek di atas jalan raya. Pandangan Thakif mulai gelap.

DIA membuka mata. Cahaya yang terang itu sangat menyakitkan mata. Dia memejam celikkan mata seketika. Apabila pandangannya sudah jelas, dia meliarkan mata melihat sekeliling bilik yang dihuninya. Semuanya serba putih. “Aku kat mana ni?” Matanya beralih pula ke pintu yang tiba-tiba saja terkuak. Muncul seorang gadis di balik pintu.
            “Abang Kif dah sedar?!” jerit gadis itu. Dia berjalan laju mendapatkan Thakif yang terlantar di atas katil. Dia melabuhkan duduk di kerusi di sisi katil. Tangan Thakif digenggam erat. Air matanya mula mengalir. “Syukur Alhamdulillah Abang Kif dah sedar. Kejap ya, Deeba nak call mama. Mama dengan papa tengah dinner kat kafe.” Adeeba menyeluk poket jeannya. Telefon pintar dikeluarkan lalu mendail nombor mamanya.
            “Helo, mama… Abang Kif dah sedar! Cepatlah mama naik.” Teruja dia memberitahu berita gembira itu. “Kejap lagi baru Deeba nak panggil doktor. Mama dengan papa naik cepat sikit tau!” Usai memutuskan talian, Adeeba melangkah keluar dari bilik yang serba putih itu.
            Thakif masih keliru memikirkan dirinya yang terbaring di bilik itu. Dia pasti itu bukan biliknya. Apabila mendengar Adeeba menyebut mahu memanggil doktor dan melihat tangannya yang berselirat dengan wayar, barulah dia sedar yang dia berada di hospital. Berkerut dahinya cuba mengingati semula apa yang telah terjadi. Wajahnya berubah apabila sudah mengingati kemalangan yang menimpanya dan Amanda.
            Matanya memandang kelibat Adeeba yang masuk semula di bilik itu. Dia cuba membuka mulut untuk bertanyakan perihal Amanda tapi terbantut apabila melihat doktor  turut masuk diikuti seorang jururawat.
 Doktor mula memeriksa denyutan nadi di pergelangan tangan, memeriksa kedua-dua belah mata dan denyutan jantung Thakif.
            Dalam masa yang sama, Dato’ Azhar dan Datin Rosnah melangkah masuk ke bilik. “Macam mana dengan keadaan anak saya, doktor?” soal Dato’ Azhar sebaik saja Doktor Badrul selesai memeriksa Thakif.
            “Alhamdulillah, keadaan Encik Thakif dah stabil. Tak ada apa yang perlu dirisaukan lagi,” jawab Doktor Badrul. Dia mencapai rekod perubatan Thakif dan mencatat sesuatu. “Saya minta diri dulu, Dato’, Datin. Kalau ada apa-apa tekan je butang merah tu.” Doktor Badrul dan jururawat berlalu keluar dari wad VIP itu.
            “Kif... akhirnya anak mama dah sedar. Dua minggu Kif tak sedarkan diri. Sedih hati mama tengok Kif terlantar kat atas katil ni.” Datin Rosnah sebaik mengambil tempat di sisi Thakif. Dia tersenyum sambil membelai lembut rambut Thakif.
            “Mama, Manda macam mana? Dia okey tak?” Tanpa bertangguh Thakif mengemukakan soalan yang ingin ditanya tadi.
            Senyuman Datin Rosnah hilang. Dia mengalihkan pandangan ke wajah suaminya.
            “Kif, papa harap Kif sabar...” Dato’ Azhar pula bersuara.
            “Kenapa ni, pa?” Wajah mama, papa dan adiknya direnung meminta penjelasan.
            “Sebenarnya Manda... Manda dah tak ada...”
            Terberbuntang mata Thakif. “Papa tipu, kan? Tak mungkin Manda dah tak ada. Papa tipu kan, ma?” Dia meminta kepastian dari mulut mamanya pula.
            “Tak, Kif... papa tak tipu. Manda memang dah tak ada. Dia meninggal di tempat kejadian. Kereta yang Kif pandu meletup sebaik saja Kif dan Manda berjaya dikeluarkan. Hanya Kif je yang masih bernyawa,” terang Datin Rosnah.
            “Tak mungkin, ma... tak mungkin!!!” Thakif menjerit seperti orang histeria.
            “Sabarlah, Abang Kif. Mungkin Tuhan lebih sayangkan Kak Manda. Kita yang masih hidup kena teruskan hidup.” Adeeba pula bersuara.
            “Tak! Kif tak percaya! Manda tak boleh tinggalkan Kif! Kif nak jumpa dia, ma... Kif nak jumpa dia!” Thakif mula bangkit namun dia terasa seperti ada batu besar menghempap kakinya. Terasa berat sekali! Dia mencuba sekali lagi namun keadaan yang sama juga berlaku. Dia mula pelik. “Kenapa dengan kaki abang ni, Deeba? Kenapa abang langsung tak boleh bergerak ni?” Dia memandang Adeeba yang sudah pucat apabila disoal.
            “Cakap, Deeba! Kenapa dengan kaki abang?!” herdik Thakif apabila Adeeba langsung tak memberi jawapan.
            “Doktor cakap  Abang Kif lumpuh separuh badan.”
            Terpempan Thakif mendengar jawapan Adeeba. “Ya Allah… Deeba tipu abang, kan? Kaki abang tak lumpuh! Tak!” Dia menghentak-hentak tangannya pada palang katil. “Kaki aku tak lumpuh! Kaki aku tak lumpuh! Manda… sampai hati Manda tinggalkan abang…” Dia meraung sekuat hati.
            “Kif...” Datin Rosnah memegang kedua-dua belah tangan Thakif. Menitis air matanya melihat keadaan anak lelakinya.
Tanpa bertangguh, Adeeba terus menekan butang merah yang terletak di kepala katil.
            Beberapa minit kemudian Doktor Badrul dan seorang jururawat masuk ke bilik
“Kenapa ni, Dato’, Datin?” tanya Doktor Badrul.
            “Dia tak dapat terima kenyataan yang dia dah lumpuh, doktor...” jelas Dato’ Azhar yang sudah mengalirkan air mata.
            “Sabar, Encik Thakif. Tak baik macam ni. Kaki encik boleh dirawat, bukan selama-lamanya encik lumpuh.” Doktor Badrul cuba menenangkan Thakif sementara menanti jururawat menyediakan ubat penenang.
            “Mama, tolong Kif, ma... Kif tak nak lumpuh. Tak nak… kaki Kif ni kebas je kan, ma?” Thakif meminta kepastian dari Datin Rosnah. Dia langsung tak mahu mendengar kata-kata Doktor Badrul.
            Datin Rosnah menggeleng kepalanya. Dia memeluk Adeeba yang berada di sisinya.
            “Aku tak lumpuh! Semua orang tipu aku! Semua orang tipu! Tipu!” Thakif kembali meraung.
            “Jangan macam ni, Kif... istighfar banyak-banyak.” Dato’ Azhar memegang bahu Thakif.
            Doktor Badrul memegang tangan Thakif lalu menyuntik ubat penenang.
            “Mama, Kif tak lumpuh... Kif tak lumpuh... tak...” Suara Thakif semakin perlahan dan perlahan. Pandangannya mulai gelap.
                                                           
 THAKIF  merenung dirinya yang berkerusi roda di cermin meja solek di biliknya. Sudah seminggu dia berada di rumah. Seminggu juga sikapnya berubah.
            “Hahaha... kau dah cacat, Thakif! Kau dah cacat!” Tiba-tiba ada suara halus muncul di ruang biliknya.
Thakif terkejut. Dia meliarkan pandangannya mencari-cari arah suara itu.“Siapa kau hah?! Kalau berani, tunjukkan muka kau!” jeritnya.
            “Kau nak tahu aku siapa? Aku ni suara hati kau! Lebih baik kau mati jelah, Thakif. Kau hidup pun hanya menyusahkan orang je!
            “Tak! Aku tak pernah menyusahkan orang! Ya, memang aku dah cacat tapi aku tak menyusahkan orang!” Dia membalas kembali kata-kata suara halus itu. Matanya tajam memerhati sekeliling bilik.
            “Tak menyusahkan orang kau kata? Kau tengok sendiri mama kau, papa kau dan adik kau! Bila kau dah cacat macam ni, mereka terpaksa jaga kau, kan? Daripada kau hidup macam ni hanya harapkan belas ihsan orang, lebih baik kau mati je! Tunang kau pun dah tak ada dalam dunia ni. Apa lagi yang kau tunggu? Kau tu dah tak sempurna! Kecacatan kau tu hanya akan memalukan keluarga kau je!” provok suara halus itu lagi.
            “Diam! Diam! Aku tak nak dengar lagi! Tak nak dengar! Tak nak!” Thakif menghumban barang-barang yang ada di atas meja solek ke lantai. Habis pecah botol-botol minyak wangi miliknya.
            “Lebih baik kau mati je, Thakif! Mati je!
            “Sudah! Aku tak nak dengar lagi!” Thakif menekupkan telinganya dengan kedua-dua belah tangan. Matanya dipejam serapat mungkin.
            “Abang Kif, kenapa ni?”
            Perlahan-lahan Thakif membuka tangan yang ditekup ke telinga lalu memanggung kepala memandang Adeeba yang berdiri di sisinya.
            “Kenapa bilik Abang Kif ni bersepah?” soal Adeeba pelik apabila melihat kaca bertaburan di lantai.
            “Deeba, abang ni menyusahkan keluarga kita ke?”
            “Tak adalah, bang. Abang Kif tak menyusahkan kami pun,” sangkal Adeeba.
            “Abang ni hanya membebankan keluarga kita je. Abang dah cacat, Deeba. Abang dah tak sempurna lagi! Abang ni memang betul-betul tak berguna! Tak berguna!” raungnya sambil menumbuk-numbuk kakinya yang kaku.
            “Jangan cakap macam tu, bang... kami semua sayangkan Abang. Abang Kif sabar ya? Deeba sayang abang sangat-sangat. Abang Kif la satu-satunya abang Deeba. Deeba sanggup buat apa je untuk tengok abang gembira semula.” Adeeba memeluk Thakif. Kedua-dua beradik itu mengalirkan air mata. Dia merenggangkan pelukan. Dia menolak kerusi roda Thakif menuju ke tepi katil. “Abang Kif tunggu kat sini dulu, Deeba nak bersihkan kaca-kaca tu.” Dia berlalu keluar dari bilik untuk mengambil vacum di dapur.
            Thakif mencapai gambarnya bersama Amanda yang berada di meja lampu. Air matanya kembali tumpah. Gambar itu diusap perlahan. “Kenapa cepat sangat sayang pergi? Kenapa sayang tinggalkan abang? Sayang dah janji nak sehidup semati dengan abang, kan? Sampai hati Dia ambil sayang dari sisi abang. Abang tak kuat, Manda... tak kuat! Macam mana abang nak teruskan hidup tanpa Manda?” rintihnya. Dia mengesat air matanya sebaik saja ternampak kelibat adiknya masuk ke bilik.
            “Deeba tak pergi kelas ke?”
            “Hari ni tak ada kelas. Malaslah Deeba nak melepak kat kolej tu sorang-sorang. Baik jaga abang kat rumah,” jawab Adeeba sambil mencucuk plug.
            “Papa dengan mama mana?” tanya Thakif apabila tak nampak kelibat Dato’ Azhar dan Datin Rosnah. Selalunya apabila mendengar dia menjerit, mereka akan bergegas mendapatkannya.
            “Papa pergi office, mama pulak ajak Mak Pah pergi beli barang dapur kat pasar raya.”
            Thakif merenung kembali gambar di tangannya. Sayang tunggu abang kat sana ya? bisik hatinya.
                                                           
DIA membuka pintu biliknya. Kerusi rodanya digerakkan menuju ke tangga. Sebaik sampai di depan tangga, dia merenung tajam ke bawah.
            “Apa lagi yang kau tunggu, Thakif? Cepat lontarkan diri kau ke bawah!” Suara halus itu bergema lagi.
            “Maafkan Kif, mama... papa... Kif tak nak menyusahkan keluarga kita lagi. Manda, tunggu abang kat sana. Abang datang sekarang!” Dia menggerakkan kerusi rodanya ke belakang, dengan sekuat tenaga dia menggerakkan kerusi rodanya laju ke depan untuk menghumbankan dirinya ke bawah tangga.

~BERSAMBUNG~