Followers

Monday, 27 August 2012

Separuh Hati Untukmu 15

RANIA membasuh mukanya berkali-kali, mahu menyejukkan hatinya yang masih lagi panas. Tangan kirinya yang sakit tak dihiraukan. Hatinya lagi bertambah sakit dari tangannya. Dia merenung tajam wajahnya di cermin bilik mandi itu. Bagaikan pita rakaman, terbayang semula segala perilaku Adeeba yang cuba merapatinya sejak dua bulan perkenalan mereka.
Bermula dengan Adeeba yang sering menumpangkannya ke kelas jika waktu kelas mereka sama, kemudian Adeeba yang seperti tak mahu berenggang dengannya dan Adira dengan meminta mereka berdua menemaninya keluar makan atau ke pusat beli-belah, sehingga menyebabkan ada sesetengah pelajar mencemburui keakraban mereka. Dan semalam, Adeeba meminjamkannya telefon gara-gara telefon bimbitnya rosak. Mengenangkan itu semua menyebabkan dia terasa dirinya mudah terperdaya dengan kebaikan yang ditunjukkan Adeeba.
Rania memegang kedua belah pipinya. “Sebab muka nilah Deeba mendekati aku, buat baik dengan aku dan buat aku terasa terhutang budi dengan dia,” ujarnya perlahan. “Kenapalah aku ni bodoh sangat? Kenapalah aku tak terfikir langsung ada maksud tersirat di sebalik kebaikan yang Deeba tunjukkan?” Dia memarahi dirinya. “Deeba nak aku gunakan muka aku yang seiras arwah Manda ni untuk pujuk abang dia? Huh, memang mengarut!” Dia menolak rambutnya ke belakang.

Deeba sayang sangat kat Abang Kif. Deeba sebenarnya nak tengok Abang Kif jadi macam dulu bila dia tengok Kak Ran. Deeba bukan nak minta akak ganti tempat arwah, tapi Deeba cuma nak akak pujuk Abang Kif supaya berubat.

Suara Adeeba terngiang-ngiang di telinganya. Tiba-tiba saja hati Rania rasa tersentuh dengan kesungguhan Adeeba yang sanggup melakukan apa saja untuk melihat abangnya kembali seperti dulu. Dia menggeleng kepala laju cuba memadamkan wajah sedih Adeeba di ruang matanya. “Tak! Aku tak boleh cair dengan muka sedih Deeba! Dia cuma nak mempergunakan aku je!” ujar Rania tegas.
Sekali lagi Rania membasuh mukanya. Ketika memejamkan mata, wajah sedih Datin Rosnah dan Dato’ Azhar pula terbayang. Dia pantas membuka mata dan merenung sekali lagi wajahnya di cermin. Kali ini wajah Thakif yang merayu padanya pula terbayang di sebalik cermin diikuti wajah Adeeba, Datin Rosnah dan Dato’ Azhar. Dia meraup wajahnya perlahan dan mengeluh. Dia keliru dengan hatinya. Separuh terasa masih marah dengan perbuatan Adeeba manakala separuh lagi seperti memanggil-manggilnya untuk menolong gadis itu.
Rania mencapai tudung yang disangkut di penyangkut ketika dia masuk ke bilik mandi tadi lantas memakainya. Kemudian dia keluar dari bilik mandi dan mengatur langkah ke balkoni menghampiri Adeeba yang sedang menjatuhkan muka di meja.
Adeeba memanggung kepala apabila terasa ada seseorang berdiri di sisinya. “Kak Ran...” Dia bersuara. Air mata yang mengalir di pipinya dibiarkan. Dia memandang Rania yang sedang merenung tajam padanya. “Kalau Kak Ran rasa nak sembur Deeba pun semburlah, Deeba tak kisah. Kalau akak rasa nak tampar Deeba pun Deeba rela.”
Hmmm... cadangan yang baik! Dah lama kot tangan ni tak makan pipi orang.” Rania senyum sinis.
Gulp! Adeeba menelan liur. Tiba-tiba dia terasa gerun melihat wajah Rania. “Akak be... betul-betul nak tam... tampar Deeba ke?”
“Kenapa, takut ke? Tadi bukan ke Deeba yang rela kalau akak nak tampar?” Tajam matanya menjeling Adeeba.
Erk... tak... memang Deeba rela asalkan dengan cara tu Deeba akan dapat kemaafan akak.” Dalam takut-takut berani Adeeba menjawab.
Rania sudah menaikkan tangan kanannya separa bahu.
Adeeba memejam mata menunggu hadiah kemaafan dari Rania. Dia redha andai ini dapat memulihkan semula hubungannya dengan Rania yang sudah dianggap seperti kakaknya sendiri.
Rania merenung lama wajah Adeeba. Di ruang matanya kini masih terbayang wajah Datin Rosnah dan Dato’ Azhar. Akhirnya dia menjatuhkan tangan ke bahu Adeeba.
Adeeba pantas membuka matanya. Senyuman Rania terpapar di hadapan matanya. “Kak Ran tak marah lagi ke?”
Rania menarik kerusi di sebelah Adeeba lantas duduk. “Tak... tadi tu akak cuma nak test Deeba je. Tak sangka Deeba betul-betul cuak. Hahaha...” Dia ketawa sambil memandang wajah tersipu-sipu Adeeba. “Mula-mula tu memang akak rasa marah sangat! Akak rasa macam dipergunakan. Akak rasa Deeba tak ikhlas berkawan dengan akak,” sambungnya sebaik saja berhenti ketawa.
“Tak, kak! Deeba ikhlas kawan dengan akak!” Pantas Adeeba memotong. “Memang dari mula nampak akak, Deeba anggap akak ni arwah Kak Manda sebab muka dan suara akak sebijik macam arwah. Tapi bila dah lama kenal, Deeba rasa Kak Ran bukan arwah Kak Manda.” Dia mengesat air mata. “Boleh Deeba tahu apa yang menyebabkan Kak Ran ubah fikiran?” Dia nampak wajah Rania yang penuh dengan kemarahan ketika meninggalkannya bersendirian tadi.
Rania menarik nafas dan melepaskannya perlahan. “Entahlah, Deeba... tiba-tiba je akak terbayang muka sedih Deeba, auntie, uncle dan abang Deeba tu,” jawabnya perlahan. “Bila akak fikirkan balik, mungkin akak akan buat benda yang sama kalau akak berada kat tempat Deeba. Tak ada siapa yang sanggup tengok ahli keluarga dia menderita, kan?”
Adeeba mengangguk perlahan. Dalam hati dia bersyukur Rania berfikir begitu.
“Thakif memang bertuah dapat adik macam Deeba yang sanggup buat apa saja untuk melihat dia jadi macam dulu.” Rania mengalihkan pandangan pada Thakif yang masih tak berganjak dari kolam air terjun. Entah apa yang lelaki itu menungkan, Rania sendiri tak tahu.
So, akak sudi tolong Deeba pujuk Abang Kif ke?” Wajah Adeeba berubah teruja.
Hmmm...” Dia mengerutkan dahi seolah-olah sedang berfikir.
Adeeba sudah berdebar. Air liurnya ditelan berkali-kali.
“Akak tak berani nak janji tapi... akak akan cuba.” Rania senyum memandang Adeeba.
Adeeba memeluk Rania. “Terima kasih, kak... terima kasih banyak-banyak. Hanya Tuhan je yang mampu membalas jasa Kak Ran.”
Rania tergamam dengan tingkah Adeeba yang tak diduga itu  namun dia membalas juga pelukan gadis itu. Dia tersenyum senang tapi di dalam hati hanya Tuhan saja yang tahu bagaimana cuaknya dia mahu berdepan dengan Thakif. Dia benar-benar ingin menolong Adeeba tapi dalam masa yang sama dia berasa takut dengan Thakif apabila terkenangkan kejadian tadi. Pergelangan tangan kirinya di pandang buat kesekian kalinya.
Tok! Tok! Tok!
Adeeba melepaskan pelukan apabila terdegar bunyi pintu bilik diketuk.
“Deeba... ooo... Deeba...” panggil Datin Rosnah diselangi dengan ketukan di pintu.
“Ya, mama... kejap.”  Adeeba berjalan laju menghampiri pintu diikuti Rania dari belakang.
“Jom turun breakfast, ajak Rania sekali,” ajak Datin Rosnah sebaik saja Adeeba membuka pintu.
Adeeba dan Rania keluar dari bilik dan mengekori langkah Datin Rosnah menuruni tangga.
Sampai saja di bawah, Datin Rosnah berpaling ke belakang. “Deeba pergi bawak Abang Kif masuk, Rania ikut auntie ke meja makan,” arahnya.
“Okey, mama...” Adeeba membawa langkah ke pintu keluar menghampiri Thakif. “Eh,  abang ni macam tahu-tahu je yang Deeba nak panggil abang masuk,” kata Adeeba apabila melihat Thakif sudah memusingkan kerusi rodanya. Adeeba berdiri di belakang Thakif lantas menolak kerusi roda itu.
“Deeba, abang nak tanya sesuatu boleh. Kita duduk kat gazebo kejap,” pinta Thakif apabila kerusi roda yang ditolak oleh Adeeba sudah menghampiri pintu masuk.
Adeeba memusingkan kerusi roda dan menghala ke arah gazebo. Kemudian dia duduk menghadap Thakif. “Apa yang abang nak tanya?” Adeeba sudah bersedia untuk menjawab soalan Thakif.
“Dari tadi abang fikir pasal ni tapi langsung tak ada jawapan. Kepala abang ni rasa macam nak pecah je asyik fikir.” Thakif meletakkan jari telunjuk ke kepala.
“Apa yang abang fikir?” Adeeba dapat mengagak apa yang difikirkan oleh abangnya.
“Pasal kawan Deeba. Siapa nama dia tadi?” Dia memejam mata cuba mengingat sebaris nama yang disebut oleh Dato’ Azhar tadi.
“Nama dia Kak Rania Hafiya, tinggal kat Teluk Intan.” Laju Adeeba menjawab.
“Kenapa panggil dia kakak?” Thakif mengerut dahi.
“Sebab dia tua tiga tahun dari Deeba.”
“Umur dia 24 tahun ke?” Thakif masih lagi pelik.
Adeeba mengangguk laju.
Makin berkerut dahi Thakif. Takkanlah umur pun boleh sama kot? “Kenapa muka dia sama dengan arwah Manda? Umur pun sama.” Dia meluahkan kepelikannya.
Kalaulah Abang Kif tahu nama abah Kak Ran mesti dia lagi bertambah pelik. Tapi tak penting kot nak bagitahu. Bukan Uncle Man sorang je yang guna nama Razman! gumam Adeeba di dalam hati. “Abang, kat dalam dunia ni kan memang ada tujuh wajah yang serupa? So, Kak Ran tu salah seorang daripada tujuh orang yang muka seiras arwah Kak Manda la,” jelasnya. “Kak Ran tu memang tak ada kena mengena dengan arwah Kak Manda sebab abang sendiri pernah kata yang arwah Kak Manda tu anak bongsu, kan?” sambungnya.
Ingatan Thakif terimbas pada hari Adeeba menghubunginya bertanyakan tentang Amanda. Ooo... patutlah Deeba soal aku macam-macam masa tu. Sampaikan tanda lahir arwah pun dia tanya kat aku. Deeba... Deeba... Thakif tersengih di dalam hati.
“Deeba pernah tanya kat Uncle Google tau pasal tujuh wajah yang seiras ni. Ada sorang tu, dia terkejut beruk tengok muka orang yang sebijik macam dia kat dalam Facebook. Dia siap tunjuk gambar orang yang seiras dia tu kat dalam Blog lagi. Memang seiras, bang!”  Beria-ia Adeeba bercerita.
Thakif hanya diam mendengar.
“Pelakon Malaysia pun ada yang muka seiras, kan?”
“Siapa?”
“Fida Ibrahim dengan Dato’ Siti Nurhaliza...”
Thakif menyekeh kepala Adeeba. “Dato’ Siti dengan Fida kan sepupu? Mestilah sama!” ujarnya geram.
“Adoi, sakitlah bang!” Adeeba mengaduh. Kepalanya digosok perlahan.
“Qhaf tahu pasal Rania?” tanya Thakif.
Adeeba menggeleng kepala. “Abang jangan bagitau Abang Qhaf pasal Kak Ran eh?”
“Kenapa? Deeba boleh ajak Rania datang sini tapi kenapa tak nak kenalkan dia kat Qhaf pulak?” Thakif kembali mengerut dahi.
“Deeba tak nak jadi macam tadi. Lagipun Kak Ran tu bukan arwah Kak Manda.” Dan Deeba tak nak Kak Ran rasa diri dia dipergunakan sekali lagi. Cukuplah sekali Deeba buat dia macam tu, sambungnya dalam hati.
Fikiran Thakif terbayang semula reaksinya ketika melihat Rania tadi.
“Abang janji ya jangan bagitau Abang Qhaf?” Adeeba mengeluarkan jari kelengkingnya mahu membuat pinky promise.
“Okey...” Thakif mencangkukkan jari kelengkingnya pada jari kelengking Adeeba lantas menggeselkan ibu jari mereka.
“Astaghfirullahalazim... Deeba ni, mama suruh bawak Abang Kif tu masuk, bukan join sekaki melepak kat situ!” Datin Rosnah sudah tercegat di muka pintu sambil bercekak pinggang.
Thakif dan Adeeba membuang pandang ke arah pintu sambil tersengih.
Meh masuk, breakfast dulu. Lepas tu nak melepak ke apa ke buatlah,” ajak Datin Rosnah.
Adeeba bangkit menolak kerusi roda Thakif. Sampai di meja makan, dia meletakkan Thakif di sebelah mamanya dan dia mengambil tempat di sebelah Rania.
“Makanlah, Rania. Pilih je nak makan nasi goreng ke roti bakar,” pelawa Datin Rosnah sambil menyapu jem pada roti bakar.
Rania mengangguk. Tangan kanan dipanjangkan mahu mencapai senduk nasi goreng. Dalam masa yang sama tangan Thakif turut memegang senduk itu. Tangan Rania berada di atas tangan lelaki itu. Kedua-duanya tergamam dan saling memandang antara satu sama lain. Jantung Rania mula berdegup laju. Entah kuasa apa yang merasuk, dia seakan-akan terpukau dengan renungan lelaki di depannya.
“Ehem... ehem...” Adeeba berdeham mahu menyedarkan dua orang manusia yang masih leka merenung.
Rania pantas menarik tangannya lantas menundukkan wajah. Mukanya terasa panas ketika ini. Hesy, macam mana boleh terleka ni? Buat malu aku je!
Thakif pula selamba mencedok dua senduk nasi goreng ke dalam pinggan lantas dihulurkan kepada Rania.
Rania mengangkat wajahnya semula dan tergamam melihat huluran Thakif. Wajahnya sekali lagi bertukar merah apabila melihat Datin Rosnah, Adeeba dan Dato’ Azhar masih memandang ke arahnya dan Thakif. Teragak-agak dia menyambut huluran Thakif dan menyerahkan pinggan miliknya kepada lelaki itu. “Terima kasih.” Bagaikan tak terkeluar suaranya.
Adeeba tersenyum di dalam hati. Dia mula menyudu nasi goreng dengan senang hati.
Dato’ Azhar dan Datin Rosnah turut menyambung makan.
Setelah menyendukkan nasi goreng untuk dirinya, Thakif tak terus menyuap tapi dia ralit merenung wajah yang sedang menyuap nasi goreng di hadapannya. Dia cuba mencari persamaan di antara gadis itu dengan Amanda. Pandangannya jatuh ke mata Rania yang sesekali menjeling ke arahnya. Kemudian jatuh pula ke hidung mancung gadis itu. Semuanya sama! Susah nak beza. Cuma dia ni nampak macam kecik sikit daripada Amanda.
Isy, dia ni! Makanlah nasi tu! Yang tenung aku tu kenapa? Macamlah boleh kenyang dengan pandang muka aku ni! dengus Rania tak senang. Seleranya mati untuk makan tapi dia tetap menyumbat juga nasi goreng itu ke dalam mulut.
“Kif, makanlah nasi tu. Jangan ditenung anak dara orang macam tu. Rania tu bukannya nasi goreng pun yang boleh buat perut kamu kenyang,” tegur Dato’ Azhar. Naik kesian dia melihat Rania yang seperti susah mahu makan dek renungan anak bujangnya.
Thakif tersengih memandang papanya yang duduk di kepala meja lantas menyudu nasi goreng ke mulut.
Rania pula sudah tersedak. Dia menekup mulutnya dan terbatuk. Terasa perit tekaknya apabila nasi goreng yang belum hancur dikunyah tersekat di kerongkong. Aisey... macam mana ayat aku dengan uncle boleh sama ni? sempat dia bermonolog di dalam hati. Dia menyambut air yang dihulurkan Adeeba lantas meneguk mahu menghilangkan perit di tekak.
“Abang ni, ada ke tegur macam tu. Tengok, dah tersedak budak tu,” tegur Datin Rosnah tak senang.
Sorry, Rania. Uncle bukan sengaja nak buat kamu tersedak,” ucap Dato’ Azhar.
“Tak apa, uncle...” jawab Rania sambil berdeham beberapa kali mahu membetulkan suaranya yang serak.
“Deeba balik petang sikit, kan?” tanya Datin Rosnah sambil memandang Adeeba di hadapannya.
“Haah. Kenapa, ma?” jawab Adeeba tanpa memandang mamanya. Nasi goreng disuap ke mulut.
“Baguslah kalau balik petang. Kejap lagi mama nak urut lagi tangan Rania tu.” Kali ini Datin Rosnah memandang Rania.
Thakif memandang Datin Rosnah. “Tangan dia kenapa, ma?”
“Hari Jumaat tu Rania jatuh. Tangan kiri dia terseliuh. Semalam mama dah urut tapi hari ni nak tuam dengan ais nak bagi bengkak tu cepat surut,” jawab Datin Rosnah.
Rania hanya diam. Tak berani dia mahu mengangkat muka.
Thakif pula terpempan. Bagaikan terngiang-ngiang di telinganya suara rayuan Rania agar melepaskan tangannya itu. Perasaan bersalah mula terbit di hatinya. Sungguh! Dia tak tahu yang tangan gadis itu sakit. Kalau dia tahu dia tak akan memegang tangan itu.

ADEEBA memandang Rania yang sudah terlelap di sofa di sebelahnya setelah Datin Rosnah mengurut dan menuam pergelangan tangan gadis itu dengan ais tadi. Dia jatuh kesian melihat Rania yang tidur dalam posisi duduk begitu. Mahu dikejutkan, dia tak sampai hati apabila melihat wajah letih gadis itu. Perlahan-lahan dia membaringkan Rania. Bantal kecil di belakang badannya diambil dan dijadikan alas kepala gadis itu. Kemudian suara televisyen diperlahankan agar tak mengganggu lena gadis itu. Perutnya tiba-tiba terasa memulas dan dia berjalan laju mahu ke bilik mandi di biliknya.
            “Kenapa ni?” tanya Thakif yang baru keluar dari biliknya.
            “Nak pergi jumpa mister tan sekejap,” jawabnya sambil tergesa-gesa membuka pintu bilik.
            Thakif menggeleng melihat telatah adiknya. Dia membawa kerusi rodanya ke ruang tamu. Matanya terpaku pada susuk tubuh seseorang yang sedang terbaring di atas sofa berangkai tiga. Dia mula mendekati Rania mahu memohon maaf. Dia mengeluh hampa apabila melihat mata gadis itu tertutup rapat. Tangan kiri gadis itu dipandang. Perasaan bersalahnya makin menggebu apabila mendengar jeritan kecil gadis itu ketika mamanya mengurut tadi. Dia nampak dengan jelas wajah berkerut gadis itu menahan sakit ketika dia mengintai dari jauh. Dan dia mendengar dengan jelas mamanya berkata yang tangan gadis itu makin bengkak. Mungkin disebabkan dia memegang tangan gadis itu terlalu kuat pagi tadi.
            Mata Thakif beralih pula ke wajah Rania mahu mencari lagi perbezaan di wajah itu. Ketika bersarapan tadi dia tak dapat melihat dengan jelas kerana gadis itu asyik menunduk. Dia mendekatkan wajahnya lantas menilik wajah yang lena tidur itu. Sesekali dia menoleh ke belakang takut perbuatannya ditangkap oleh adik atau mamanya yang bila-bila masa saja boleh muncul di ruang tamu atas itu.
 Matanya terpaku pada tahi lalat kecil di bawah bibir Rania. Perlahan-lahan tangannya menyentuh lembut tahi lalat itu, tak mahu mengejutkan lena si gadis. Hanya tahi lalat ini yang membezakan gadis itu dengan arwah tunangnya. Entah kenapa dia suka melihat wajah gadis itu dihiasi tahi lalat kecil di bawah bibir. Nampak comel!
            Rania membuka mata apabila terasa seperti ada sesuatu yang merayap di bawah bibirnya. Terbuntang matanya melihat wajah Thakif yang terlalu hampir dengannya. Dia pantas bangun dan mengesot ke hujung sofa menjauhi Thakif. Tangannya pantas menekup bibirnya. Jantungnya mula berdegup kencang. Apa yang dia nak buat kat aku tadi? Fikirannya mula berfikir yang Thakif cuba mengambil kesempatan ke atasnya. Deeba mana? Kenapa dia tinggalkan aku dengan abang dia? Macam mana aku boleh terbaring kat sofa? Bukan tadi aku tengok tv dengan Deeba ke? Otaknya mula bersoal jawab. Matanya diliarkan mahu mencari Adeeba.
            “Deeba ada kat toilet,” beritahu Thakif seperti tahu apa yang dicari oleh Rania.
            Rania bangun mahu ke bilik Adeeba. Dia tak betah berada di situ dengan Thakif setelah dia nampak apa yang lelaki itu cuba buat padanya.
            “Duduk kejap, abang ada benda nak cakap.” Thakif menahan.
            Langkah Rania terhenti. Abang? Euwww! Dia ingat aku ni arwah Manda ke nak berabang-abang? Rania kembali meneruskan langkah, tak mempedulikan arahan Thakif. Yang dia tahu sekarang ini dia amat takut dengan lelaki itu.
            “Duduk dulu, Rania Hafiya!” Thakif bersuara sedikit kuat. Serius nadanya.
            Sekali lagi langkah Rania terhenti. Gulp! Air liurnya ditelan perlahan. Dia tahu nama penuh aku? Ni mesti Deeba yang bagitahu. Perlahan-lahan dia berpaling dan duduk kembali. Dengan wajah yang takut-takut dia memandang Thakif. Dia sedar yang badannya sedang menggigil sekarang.
            “Jangan takut, abang bukannya harimau yang boleh baham orang. Lagipun abang tak boleh berjalan, tak boleh nak buat apa-apa pun kat Rania.” Thakif tersengih nakal. Sengaja dia berkata begitu. Bukannya dia tak tahu apa yang Rania fikirkan tentang dirinya sebaik saja gadis itu membuka mata tadi. Dia mesti fikir aku nak kiss dia tadi.
            Rania cuak. Wajahnya bertukar pucat mendengar ayat terakhir Thakif.
            Thakif terasa ingin ketawa melihat wajah menggelabah gadis itu. “Abang sebenarnya nak minta maaf pasal kes pagi tadi. Abang tak tahu tangan Rania sakit,” ujarnya lembut. Wajahnya yang kelihatan nakal tadi digantikan dengan wajah serba salah.
            Rania menghela nafas lega. “Tak apa, saya tahu awak tak sengaja,” jawabnya. Dia tak biasa mahu memanggil Thakif abang. Lelaki itu bukan abangnya!
            “Tapi abang dah buat tangan Rania bertambah sakit, kan? Kejap lagi ajaklah Deeba pergi klinik, check tangan tu.”
            “Tadi auntie dah tuam dengan ais, rasanya macam dah okey sikit.” Rania cuba mengukirkan senyuman namun senyumannya nampak kaku. Hatinya masih tak dapat melupakan perbuatan lelaki itu. Dia tak suka dirinya disentuh oleh orang yang tiada pertalian dengannya. Kes pagi tadi dia boleh memaafkan. Dia tahu lelaki itu tak sengaja.
            Thakif diam merenung wajah Rania. Kenapa aku rasa seolah-olah aku sedang bercakap dengan arwah Manda? Dia bukan arwah Manda dan tak ada kena mengena dengan arwah. Tapi aku terasa dekat dengan arwah bila tengok dia. Ya Allah, apa yang Engkau cuba tunjukkan? Setelah Engkau ambil Manda, Engkau datangkan pula orang yang wajah seiras Manda dalam hidup aku, desis Thakif di dalam hati.
            Rania berasa tak selesa dengan pandangan Thakif. “Erk... Deeba ada cerita pasal arwah Manda pada saya. Saya bersimpati dengan apa yang menimpa awak dan arwah.” Dia bersuara mahu mematikan renungan Thakif.
            “Dah memang takdir abang macam ni. Abang terima dengan redha.” Thakif tersenyum.
            “Tapi awak tak boleh macam ni. Awak kena teruskan hidup. Sampai bila awak nak duduk kat kerusi roda tu sedangkan awak ada peluang untuk berjalan semula?” Rania mengambil peluang untuk menasihati Thakif walaupun dia tak yakin dengan kebolehannya untuk memujuk lelaki itu. “Awak mesti ada impian, kan? Awak tak nak tengok ke impian awak tercapai?”
            “Memang abang ada impian. Impian abang hanya nak sehidup semati dengan orang yang abang cinta. Tapi semua impian abang musnah bila Manda dah meninggal. Abang tak salahkan takdir sebab memang dah tertulis yang arwah akan pergi awal. Sekarang abang masih cuba belajar untuk menerima pemergian dia.” Lirih Thakif bersuara.
            Rania mengeluh perlahan. “Bukan arwah Manda sorang je perempuan dalam dunia ni. Ada banyak lagi perempuan kat luar sana. Dalam ramai-ramai perempuan, saya yakin Allah telah menetapkan seseorang untuk awak. Cepat atau lambat, awak pasti akan berjumpa dengan dia. Mungkin dia lebih baik dari arwah Manda. Tapi saya tak cakap yang arwah jahat eh?” Tanpa Rania sedar, perasaan takutnya pada Thakif beransur-ansur hilang. Badannya tidak lagi menggigil.
            “Perempuan-perempuan kat luar tu termasuk Rania ke?” seloroh Thakif. Dia kembali mempamerkan senyuman nakal.
            Rania tergamam. “Saya tak termasuk!” jawabnya pantas. Tak naklah aku dengan dia. Silap-silap dia bayangkan aku ni arwah Manda pulak, desis hatinya.
            Thakif tak terasa hati dengan kata-kata itu. Dia belum bersedia mahu menghilangkan Amanda dari hatinya. Baginya tiada siapa yang boleh menggantikan Amanda walaupun datang beribu-ribu orang yang berwajah seiras Amanda. Cintanya masih kuat pada arwah tunangnya itu dan dia akan pastikan cintanya itu tidak melebihi cintanya pada Maha Pencipta. Dia sedar yang pagi tadi dia sedikit tersasar apabila melihat wajah Rania. Entah kenapa hatinya ketika itu yakin yang gadis itu adalah Amanda. Mungkin kerana wajah mereka yang seiras yang membuatkan dia hilang arah.
            “Awak tak nak ke tengok keluarga awak happy macam dulu? Bukan saya nak cakap yang keluarga awak sekarang tak happy tapi saya tahu macam mana perasaan dia orang yang nak sangat tengok awak sihat macam dulu. Awak satu-satunya anak sulung lelaki dalam rumah ni dan awak satu-satunya harapan papa awak untuk menguruskan syarikat keluarga. Takkan awak nak biarkan papa awak uruskan syarikat sorang-sorang? Nak harapkan Deeba? Kalau Deeba dah kahwin mesti dia ikut suami dia, kan?” Rania berjeda.
“Awak sangat beruntung sebab doktor dah sahkan yang boleh berjalan semula. Kat luar sana ada yang disahkan lumpuh seumur hidup tapi dia orang tak putus asa mencuba pelbagai jenis rawatan sebab dia orang nak berjalan semula dan dia orang sedar masih ada banyak tanggungjawab yang sedang menanti. Tapi sayangnya, awak langsung tak nak berubat. Awak tak fikirkan langsung tanggungjawab awak pada auntie, uncle dan Deeba. Takkan awak nak berkerusi roda seumur hidup awak? Sekarang mama dan papa awak sihat lagi, bolehlah dia orang jaga awak. Kalau mama dan papa awak sakit, siapa yang nak jaga awak? Dan siapa yang nak jaga dia orang?” Bertubi-tubi kata-kata yang keluar dari mulutnya.
            Wajah Thakif bertukar keruh.
            Rania sudah tak tahu mahu berkata apa lagi apabila melihat Thakif diam. “Saya harap awak fikirlah semasak-masaknya. Kalau awak rasa awak sayangkan keluarga awak, awak berubatlah. Saya masuk bilik dulu, assalamualaikum.” Rania bangun sebaik saja dia habis bercakap. Hanya itu saja yang dia mampu buat untuk menolong Adeeba.
            “Waalaikumussalam...” jawab Thakif perlahan. Dia masih memikirkan kata-kata Rania.
~BERSAMBUNG~

Saturday, 18 August 2012

Salam Aidilfitri


Assalamualaikum w.b.t...
Tadi penyimpan mohor besar raja-raja dah umumkan yang esok raya...
Macam tak percaya pulak yang esok dah raya.
Rasa macam sekejap sangat masa berlalu.

Di kesempatan ini WC nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri
maaf zahir dan batin kepada semua.
Semoga Syawal tahun ini membawa rahmat dan kebahagiaan yang berpanjangan...

WC juga nak ucap terima kasih kepada semua
yang menyokong dan masih sudi membaca karya picisan
WC walaupun selalu lambat update cerita...
Sekarang WC tengah buat cerpen raya. Insya-Allah akan
cuba siapkan cepat. Untuk membaca teaser cerpen raya
boleh Klik Di Sini

Friday, 10 August 2012

Separuh Hati Untukmu 14

RANIA menyandar di kepala katil usai menunaikan solat subuh. Dia mandang Adeeba yang masih lena di sebelahnya. “Boringnya. Aku nak buat apa ni? Nak tidur, aku tak biasa tidur lepas subuh. Nak bukak tv, segan pulak aku nak sentuh barang orang. Nak jalan-jalan kat laman, kat luar gelap lagi,” ujarnya perlahan. “Erm... aku turun ke dapurlah. Manalah tahu Mak Pah dah ada kat dapur. Boleh aku tolong apa yang patut!”
            Dia mencapai tudung lalu menyarung ke kepala. Nokia C6 yang dipinjamkan oleh Adeeba turut dicapai. Perlahan-lahan dia membuka pintu bilik dan melangkah ke tangga dengan ditemani lampu di ruang tamu atas. Laju saja kakinya menapak ke bawah. Makin melebar senyumannya apabila melihat lampu dapur sudah terpasang. Kakinya dihala ke dapur. “Mak Pah masak apa?” tegurnya sambil menghampiri Mak Pah yang sedang menuang minyak ke dalam kuali.
            Mak Pah menoleh. “Eh, Rania. Mak Pah nak masak nasi goreng. Rania tak sambung tidur ke?”
            Rania menggeleng. “Saya tak biasa tidur lepas solat.” Dia membawa mangkuk yang berisi kacang panjang yang telah dipotong ke sinki.
            Mak Pah mematikan api dapur dan menghampiri Rania. “Tak apa, Rania... biar Mak Pah je yang basuh.” Dia merampas mangkuk di tangan Rania.
            Rania terkedu dengan tindakan wanita itu.
            “Mak Pah bukan tak bagi kamu tolong tapi kamu ni tetamu, tak manislah kalau biar tetamu buat kerja,” jelas Mak Pah. Takut Rania terasa hati.
            “Alah, Mak Pah... biarlah saya tolong. Lagipun saya boringlah duduk bilik. Tak tahu nak buat apa dah ni.” Rania tayang muka kesian.
            Mak Pah menggeleng. “Tak boleh. Tangan kiri kamu kan sakit? Nanti bertambah sakit pulak,” tegasnya.
            Rania memandang Mak Pah dengan pandangan pelik. “Macam mana Mak Pah tahu tangan kiri saya yang sakit?”
            Mak Pah senyum. “Semalam Mak Pah nampak kamu asyik dok picit je tangan kiri kamu tu. Lepas tu Mak Pah bagitau kat Datin. Tu yang Datin urut tangan kamu tu,” jelasnya.
“Ooo... saya ingat Mak Pah ni ahli nujum la tadi sampai tahu tangan kiri saya yang sakit.” Rania tersengih.
Mak Pah turut tersenyum. Dia meletakkan mangkuk di tangan ke sinki.
“Tangan saya dah okey sikit lepas urut semalam. Kalau setakat basuh sayur ni takkan sakit punyalah.” Rania memanjangkan tangan kanan mahu mencapai mangkuk.
“Jangan!” Mak Pah menampar perlahan tangan kanan Rania.
Rania tersentak. Serta-merta dia menarik kembali tangannya dan memandang wajah Mak Pah.
Mak Pah memegang tangan kiri Rania lantas menyinsing lengan t-shirt lengan panjang yang dipakai gadis itu ke atas dan dia mula membelek. “Tengok ni, bengkak tak surut lagi. Kena tuam dengan ais bagi bengkak tu surut. Dah, pergi naik atas. Biar Mak Pah je yang siapkan sarapan.” Dia menolak perlahan badan Rania agar keluar dari dapur.
Dengan langkah lemah, Rania keluar dari dapur dan menghala ke tangga. Sampai di tangga atas langkahnya terhenti. “Aku call mak jelah. Masa macam ni rasanya mak dah siap buat breakfast!” Dia memandang ruang tamu atas mahu mencari sudut untuk berbual dengan emaknya. Matanya terhenti pada pintu gelongsor balkoni. Dia melangkah ke arah itu dan membuka pintu gelongsor. Setelah duduk di kerusi, dia mengeluarkan telefon pintar lantas mendail nombor rumah.
“Assalamualaikum...” Kedengaran suara Azizah memberi salam.
“Waalaikumussalam, mak. Ni kakak.” Tiba-tiba rasa sebak mengundang di hati Rania.
“Kenapa kakak telefon pagi-pagi ni?” tanya Azizah pelik.
“Mak... handphone kakak dah rosak,” adu Rania manja.
“Macam mana boleh rosak?” Suara Azizah kedengaran sedikit terkejut.
“Hari Jumaat hari tu kakak jatuh.” Rania mula menceritakan kejadian dia berlanggar dengan seorang lelaki.
“Dah nak rosak kan, nak buat macam mana.” Azizah mengeluh perlahan.
“Tapi kakak sayang handphone tu...” Wajah Rania bertukar keruh.
“Kakak nak mak suruh abah belikan handphone baru ke?”
“Tak payahlah, mak... nanti kakak beli sendiri. Sementara ni kakak pinjam handphone kawan dulu. Dia yang suruh pakai sebab dia ada handphone lebih.” Rania melemparkan pandangan ke luar yang sudah sedikit terang.
“Yalah. Tapi jangan pakai lama sangat handphone kawan tu. Nanti rosak, payah pulak nak ganti,” pesan Azizah.
Yes, madam! Bila dah beli handphone baharu, kakak pulangkan balik handphone ni.” Rania tersenyum.
Thakif membuka pintu biliknya. Kerusi roda dihala ke ruang tamu. Dia yang ingin membuka suis televisyen terus terhenti apabila terdengar suara seseorang. Dia memasang telinga menajamkan pendengaran.
“Dah, mak. Mama kawan kakak yang urutkan semalam. Tapi masih ada rasa sakit lagilah.”
Jantung Thakif berdegup kencang. Dia kenal suara itu. Dia memusingkan kerusi roda mahu mencari arah suara itu.
“Lagi dua minggu kakak dah nak cuti mid sem. Tak sabarnya nak merasa air tangan mak. Nanti tak payahlah suruh abah ambil, kakak naik bas je...
Perlahan-lahan kerusi roda Thakif bawa mendekati balkoni yang pintu gelongsornya terbuka. Dalam jarak beberapa langkah dari balkoni, dia menghentikan kerusi rodanya. Matanya terbuntang apabila melihat wajah yang dirinduinya sedang tersenyum tanpa menyedari kehadirannya.
“Manda...” ujar Thakif perlahan. Dia cuba berdiri untuk mendapatkan ‘Manda’nya tapi dia jatuh tertiarap ke lantai. Matanya masih tak lepas memandang gadis yang di sangka Amanda. “Manda...” ujarnya lagi dengan kedua-dua belah tangannya diluruskan ke depan mahu merangkak tapi kakinya yang kaku tak mahu bergerak walau seinci.
Rania yang terdengar bunyi sesuatu terjatuh segera menoleh. Berkerut dahinya apabila melihat seseorang sedang tertiarap di lantai. “Okeylah, mak... kita jumpa lagi dua minggu eh? Assalamualaikum.” Dia mematikan talian dan melangkah masuk ke dalam rumah mendapatkan Thakif. “Awak tak apa-apa ke?” tanyanya sebaik saja berdiri di depan lelaki yang berambut panjang paras bahu dan berjambang.
Air mata Thakif tumpah apabila melihat wajah itu dengan lebih dekat. Cuma kali ini ‘Manda’nya bukan berpakaian serba putih seperti dalam mimpinya.
“Kenapa awak nangis ni? Awak tak boleh bangun eh?” soal Rania lurus.
Thakif diam. Mendengar suara itu membuatkan air matanya makin lebat mengalir.
“Yang aku tanya soalan bodoh ni kenapa? Dah nampak kerusi roda mestilah dia tak boleh bangun!” Rania memarahi dirinya perlahan. Dia menggaru kepalanya yang dilapik tudung, tak tahu mahu berbuat apa. Nak angkat dia ke? Dia kan lelaki? Bukan mahram! Rania bersoal jawab di dalam hati.
Dia memandang pintu bilik Adeeba. Manalah tahu kalau-kalau Adeeba keluar dari bilik, blehlah dia menyuruh Adeeba mengangkat lelaki itu. Dia mengeluh hampa apabila tiada seorang pun yang keluar dari bilik, baik Adeeba mahupun Dato’ Azhar dan Datin Rosnah. Tak apalah, darurat! Takkanlah aku nak biarkan dia tertiarap je kat sini. Rania menundukkan sedikit badannya mahu membantu Thakif bangun.
Belum pun sempat tangan Rania menyentuh bahu Thakif, lelaki itu pantas memegang pergelangan tangan kiri Rania.
“Eh, apa ni?” Rania terkejut. Wajahnya berkerut menahan sakit pada pergelangan tangan kiri. Walaupun pegangan lelaki itu tak sekuat mana tapi kesan bengkak yang masih belum surut menyebabkan pergelangan tangannya sakit apabila dipegang. Dia cuba menarik tangan lelaki itu dengan menggunakan tangan kanan yang masih bebas.
“Manda...” Lirih suara Thakif menyebut nama Amanda.
Terhenti pergerakan tangan Rania. Manda? Macam pernah dengar je nama tu. Fikirannya ligat berfikir di mana dia pernah mendengar nama itu. “Auuu!” jeritnya apabila makin kejap tangannya dipegang oleh lelaki itu.
“Manda...” panggil Thakif lagi.
“Saya bukan Manda. Lepaskan tangan saya.” Tertahan-tahan suara Rania menahan sakit. Tangan kanannya kembali menarik tangan Thakif.
“Manda datang sini sebab nak jumpa abang, kan? Sayang rindu kat abang, kan? Abang pun rindu kat sayang sangat-sangat!” ujar Thakif tanpa mempedulikan kata-kata Rania tadi. Pergelangan tangan Rania dipegang semakin kuat, tak mahu ‘Manda’nya hilang lagi.
Makin berkerut dahi Rania menahan sakit. “Apa yang awak merepek ni? Saya bukan Manda la! Lepaskan tangan saya ni!” Rania menampar tangan lelaki itu.
“Tak! Abang takkan lepaskan Manda! Kalau abang lepaskan mesti Manda pergi lagi dari hidup abang. Manda jangan tinggalkan abang ya?” Thakif merayu.
Rania sudah terduduk di depan lelaki itu. “Pleaselah, awak... lepaskan saya. Tangan saya sakit! Awak salah oranglah, saya bukan Manda!” rayunya bersungguh-sungguh.
Thakif menggeleng kepala.
“Deebaaa!!!” Rania menjerit kuat.
Adeeba terus terbangun apabila terdengar bunyi bising. Dia menggosok matanya perlahan manakala tangan kanan menutup mulutnya yang menguap. Dia memandang ke sisinya. “Eh, mana Kak Ran ni?” Dia mengerut dahi apabila melihat Rania tiada di sebelahnya. Dia menggaru kepalanya yang tak gatal.
“Deebaaa!!!”
Terhenti pergerakan tangan Adeeba. “Tu macam suara Kak Ran je. Kenapa Kak Ran menjerit?” Dia bingkas bangkit dari katil. Ketika mahu keluar dari bilik, dia bertembung dengan papa dan mamanya yang turut keluar dari bilik mereka. Dia ikut berjalan di belakang papa dan mamanya. 
“Ya Allah, kenapa ni, Kif?” tanya Datin Rosnah sebaik saja sampai di depan Thakif dan Rania. Dia memandang Thakif dan Rania silih berganti.
Thakif mendongak ke kanan memandang papa, mama dan adiknya. “Mama, papa, Deeba... Manda datang nak jumpa Kif! Dia takkan tinggalkan Kif lagi,” beritahunya teruja.
“Awak, saya bukan Manda. Dah berapa kali saya cakap yang saya ni bukan Manda! Saya tak kenal siapa Manda. Awak dah salah oranglah!” Air mata Rania tumpah kerana rasa sakit yang teramat sangat pada pergelangan tangannya.
“Abang, dia bukan Kak Manda. Lepaskan tangan dia ya?” Adeeba menunduk cuba merungkai tangan Thakif.
“Tak! Dia Manda! Abang kenal sangat dengan Manda. Abang belum rabun lagi, Deeba.” Makin Adeeba cuba merungkai, makin kuat Thakif memegang pergelangan tangan Rania.
Rania mengetap bibirnya.
“Manda, tolong jangan tinggalkan abang ya? Jangan tinggalkan abang lagi... abang tak boleh hidup tanpa Manda...” rayu Thakif.
Sedih hati Adeeba melihat abangnya begitu. “Ya Allah, bang... dia bukan Kak Manda. Dia kawan Deeba! Nama dia bukan Manda tapi Rania!” katanya sedikit tegas.
Thakif tergamam. Perlahan-lahan pegangannya mula longgar.
Rania pantas berdiri menjauhi Thakif. Pergelangan tangan kirinya dipegang.
Adeeba mendapatkan Rania dan memeluk bahu gadis itu. Dia cuba menenangkan Rania.
Dato’ Azhar mengangkat Thakif lantas didudukkan ke kerusi roda.
“Di... dia bu... bukan Manda?” tanya Thakif tak percaya.
Mendengar soalan yang keluar dari mulut Thakif, Rania pantas menyembunyikan diri di belakang Adeeba. Badannya menggigil ketakutan apabila melihat Thakif memandangnya.
“Bukan, Kif. Dia kawan Deeba.” Datin Rosnah menggosok bahu Thakif perlahan.
“Ta... tapi...” Thakif tak dapat meneruskan kata-katanya. Matanya mencari wajah persis Amanda di belakang badan adiknya.
“Deeba dah bagitahu Rania ke belum?” Mendatar suara Dato’ Azhar sambil memandang Adeeba.
Bagitahu apa? Rania tertanya-tanya di dalam hati.
Erk... belum...” Takut-takut Adeeba memandang wajah papanya.
“Kan papa suruh bagitahu? Dah jadi macam ni kan dah susah!” Dato’ Azhar mengeluh keras. “Deeba bawak Rania masuk bilik sekarang!”
“Jom, Kak Ran...” Adeeba memeluk bahu Rania membawa gadis itu masuk ke bilik.
Rania menundukkan kepalanya, tak berani mahu memandang Thakif.
“Mama, papa, apa semua ni? Kif tak fahamlah.” Thakif bersuara sebaik saja Adeeba dan Rania masuk ke bilik.
“Papa tak tahu macam mana nak cerita kat Kif.” Dato’ Azhar mengeluh perlahan. “Apa yang papa boleh bagitahu, Deeba kata Rania tu roommate dia dan tak ada kena-mengena dengan Manda.”
Thakif diam cuba mencerna apa yang telah papanya katakan.
“Betul, Kif. Tu kawan Deeba, bukan Manda. Manda kan dah meninggal?” Datin Rosnah pula bersuara.
Thakif masih diam. Masih lagi mempamerkan wajah keliru. Berselirat otaknya memikirkan persamaan wajah tunangnya dengan kawan adiknya itu.

“SIAPA Manda?” Rania memandang Adeeba yang sedang gelisah di sebelahnya.
            “Erk...” lidah Adeeba kelu untuk menjawab. Dia menarik nafas untuk menenangkan rasa gemuruh yang tiba-tiba hadir. Tangannya sudah terasa berpeluh. “Sebelum Deeba cerita kat akak, bagi Deeba mandi dulu. Tak selesalah bercerita dalam keadaan Deeba yang baru bangun tidur ni. Kak Ran tunggu sini, jangan pergi mana-mana.” Adeeba bangun mencapai tuala dan melangkah ke bilik mandi. Entah kenapa hatinya berasa tak sedap. Dia dapat merasakan Rania pasti akan marah dengan apa yang bakal dia ceritakan sebentar lagi.
            Rania menyinsing lengan baju hingga ke siku dan membelek pergelangan tangan kirinya. Merah dan berbekas! Dia cuba mengangkat perlahan tangan kirinya. “Au!” Dia mengaduh perlahan. Tangannya itu terasa makin bertambah sakit dari semalam. Lengan bajunya dijatuhkan semula dan dia melemparkan pandangan pada permaidani tebal. Dikuis-kuis perlahan kakinya pada permaidani itu.
“Kenapa lelaki tu panggil aku Manda? Manda tu dah tinggalkan dia ke?” Makin ligat otak Rania berfikir soalan namun satu jawapan pun tak dapat dia temui.  Dia bangkit dari katil lantas melangkah ke luar balkoni bilik itu. Pandang dibuang ke laman rumah yang tak sempat dia perhatikan ketika sampai semalam. Dapat dia lihat kolam air terjun hiasan yang kelihatan cantik sekali yang terletak berhampiran dengan pintu pagar utama.
            Dia meliarkan matanya lagi dan tiba-tiba matanya terhenti pada susuk tubuh seorang lelaki yang berkerusi roda yang duduk di gazebo. Lama dia merenung lelaki itu yang sekejap menongkat dagu seperti sedang memikirkan sesuatu yang berat. Sesekali lelaki itu memicit kepalanya. Rania menjauhi balkoni apabila dia ternampak lelaki itu memanggung kepala memandang ke balkoni tempat dia berdiri. Beberapa saat kemudian dia menjengah ke balkoni semula dan dia mengeluh lega apabila melihat lelaki itu sedang membawa kerusi roda menghala ke arah kolam air terjun. Dia kembali memerhatikan lelaki itu sehingga tak sedar yang Adeeba sudah berdiri di belakangnya.
            “Kak Ran tengok apa?”
            Terhenjut sedikit bahu Rania dek teguran itu. Dia berpaling ke belakang memandang Adeeba.
            “Sorry kalau Deeba dah buat akak terkejut. Tapi dari tadi Deeba tengok akak khusyuk sangat tengok kat laman tu. Apa yang akak tengok?” Adeeba berdiri di sebelah Rania dan melemparkan pandangan ke laman mahu mencari apa yang ditenung oleh Rania.
            “Siapa lelaki tu?” Rania memuncungkan mulutnya ke arah Thakif.
            “Tu Abang Kif,” jawabnya perlahan tanpa memandang wajah Rania. “Thakif Qarish, satu-satunya abang yang Deeba ada,” jawabnya lagi dengan nada sedikit sebak.
            “Manda pulak siapa?”
            Adeeba melabuhkan duduk di kerusi yang terdapat di situ. Matanya merenung ke meja. “Sebenarnya Kak Manda tu tunang Abang Kif. Dia dah meninggal dunia.”
            Terkejut Rania mendengarnya. “Innalillahiwainnalillahirojiun...” ucapnya perlahan.
            “Dulu Abang Kif tak macam ni. Dia seorang yang periang dan suka buat lawak. Tapi sejak dia kemalangan dengan arwah Kak Manda lima bulan lalu, dia terus berubah. Dia jadi pendiam, pemarah dan langsung tak nak jumpa sesiapapun termasuk kawan baik dia sendiri.” Adeeba melemparkan pandangan pada Thakif. “Abang Kif jugak tak dapat terima kenyataan yang dia dah lumpuh dan arwah Kak Manda dah tak ada. Tapi Alhamdulillah, sekarang dia dah sedar dan dapat terima semuanya dengan redha.” Dia tersenyum.
            Rania turut melemparkan pandangan ke arah Thakif. Terbit rasa kesian di dalam hatinya. Dia dapat melihat kesedihan di dalam mata lelaki itu tadi.
            “Walaupun Abang Kif cuba tunjukkan wajah ceria bila bersama kami tapi Deeba tahu dia masih menderita kehilangan arwah Kak Manda. Deeba tahu dia masih salahkan diri dia. Dia pernah kata kalau dia tak cuai masa memandu mesti arwah Kak Manda hidup lagi.” Air mata mula bergenang di tubir mata Adeeba.
            “Dia tak boleh salahkan diri dia. Kalau dah nak berlaku kemalangan, kita memang tak boleh nak elak sebab kita sendiri tak jangka yang kemalangan akan berlaku.” Rania memandang Adeeba yang sedang mengesat air mata. “Abang Deeba tu sepatutnya bersyukur sebab masih lagi diberi keizinan untuk terus bernafas dan masih mempunyai keluarga yang benar-benar sayangkan dia.” Bukan macam akak ni, hidup hanya menumpang kasih sayang orang lain. Ayat itu hanya disambung di dalam hati. Rania menarik nafas cuba menghilangkan rasa sebak di hatinya. Dia tak mahu mengenangkan kisah silamnya lagi. “Kenapa dia panggil akak Manda?” tanyanya sebaik saja emosinya telah stabil.
            Giliran Adeeba pula menarik nafas. “Sebenarnya muka Kak Ran sama sangat dengan arwah Kak Manda.”
            Terbuntang mata Rania mendengarnya. Jantungnya berdegup kencang. “Aa... apa Deeba kata? Muka akak sama dengan arwah Manda?” Peluh terasa memercik di dahi.
            Adeeba mengangguk laju.
Rania menggeleng kepala. “Akak tak percayalah. Tak mungkinlah muka arwah Manda tu sama macam akak.” Tak logik langsung ada orang yang seiras dia. Tang mana yang seiras dia pun tak tahu.
            Adeeba mengeluarkan sekeping gambar dari poket seluar dan diletak di atas meja. Terserlah gambar Amanda yang sedang disarungkan cincin tunang.
            Terketar-ketar tangan Rania menyambutnya. Sekali lagi mata Rania terbuntang melihat wajah gadis yang mirip dengannya. Wajahnya berubah pucat. “Ta... tak mungkin.” Susah untuk dia percaya dengan apa yang dilihatnya. Semuanya sama.
            “Betul, Kak Ran. Nilah Kak Manda. Nuha Amanda.” Adeeba cuba meyakinkan. “Akak ingat tak masa Deeba pengsan dulu? Masa tu Deeba terkejut sangat bila tengok muka akak.”
            Fikiran Rania mula terbayang pada hari Adeeba sedar dari pengsan dan melihat wajahnya seperti ternampak hantu. Kemudian fikirannya melayang pada Datin Rosnah, Dato’ Azhar dan Mak Pah yang tak berkelip melihatnya semalam. Hatinya mula terasa sesuatu. Sesuatu yang bakal mendatangkan kemarahannya. Jadi selama ni Deeba berkawan dengan aku sebab muka aku mirip arwah Manda? Dia memandang Adeeba dengan wajah yang cuba ditenangkan walaupun hatinya sudah menggelegak dengan andaian yang dia buat.
            “Deeba nak minta maaf dengan akak. Sebenarnya Deeba memang sengaja nak bawak akak datang sini dan kenalkan dengan Abang Kif. Tapi lain pulak yang jadi. Abang Kif dah nampak akak dulu sebelum Deeba perkenalkan. Tapi semalam memang Deeba sakit perut. Deeba tak pura-pura.” Dia menarik nafas perlahan sebelum menyambung. “Deeba sayang sangat kat Abang Kif. Deeba sebenarnya nak tengok Abang Kif jadi macam dulu bila dia tengok Kak Ran. Deeba bukan nak minta akak ganti tempat arwah tapi Deeba cuma nak akak pujuk Abang Kif supaya berubat. Entah macam mana Deeba boleh terfikir yang Abang Kif akan setuju untuk berubat bila dia tengok muka akak yang seiras arwah Kak Manda.”
Makin menggelegak hati Rania. Wajahnya terasa panas. Bukan kerana menahan malu tapi menahan kemarahan yang teramat sangat. Dia tak boleh terima apa yang diperkatakan oleh Adeeba. Dia terasa dirinya hanya dijadikan sebagai alat untuk Thakif keluar dari kepompongnya.
“Deeba tahu apa yang Deeba buat ni keterlaluan dan Deeba jugak tahu yang Deeba ni terlalu pentingkan diri sendiri sebab tak fikirkan perasaan Kak Ran sebelum buat plan ni. Deeba pernah cuba nak bagitahu akak tapi Deeba takut akak marah...” Adeeba menundukkan wajahnya menanti kata-kata yang berupa kemarahan yang bakal keluar dari mulut Rania.
Jadi, kalau Deeba tak bagitahu akak, Deeba fikir akak takkan marahlah? Kata-kata itu hanya dituturkan di dalam hati. Matanya merenung tajam wajah Adeeba yang menunduk.
Adeeba mengangkat mukanya kembali. “Kak Ran, please say something. Kalau akak rasa nak marah Deeba pun marahlah tapi jangan diam macam ni,” rayu Adeeba dengan air mata yang sudah bertakung. Tak sanggup dia melihat Rania diam begitu. Terseksa rasa hatinya.
Rania tetap membisu. Nafasnya turun naik menahan marah. Giginya diketap kuat.
“Kak Ran, please jangan diam. Deeba tahu Deeba salah. Kak Ran maafkan Deeba ya?”

Rania bangun dan melangkah masuk ke bilik meninggalkan Adeeba dengan perasaan yang bersalah.
~BERSAMBUNG~