Followers

Saturday, 28 April 2012

Separuh Hati Untukmu 10

PERLAHAN-LAHAN dia membuka mata apabila terasa mukanya basah. Dia mengerut dahi, pelik melihat dirinya dikerumuni orang. Bingkas dia bangun dan bersandar di kepala katil. Matanya bulat memandang Rania yang tersenyum memandangnya.
            “Oit, Deeba! Yang muka kau pucat macam nampak hantu tu kenapa?”
            Teguran Idayu, jiran bilik sebelah merangkap sahabatnya menyedarkan Adeeba yang sedari tadi merenung Rania. “Kenapa dengan aku?” Dia memandang Idayu yang berdiri di sisi Rania.
            “Adik pengsan kat depan pintu tadi,” jawab Rania lantas menghulurkan botol berisi air mineral yang digunakan untuk membasahkan muka Adeeba tadi.
            Terketar-ketar tangan Adeeba menyambut botol air itu. Perlahan-lahan dia meneguk namun matanya masih tak lepas daripada memandang wajah Rania.
            “Kau ni buat takut kita orang je tau! Nasib baik Kak Ran ada,” ujar Idayu lagi.
            “Kak Ran?” Adeeba sudah mengerut dahi. Matanya beralih memandang Idayu.
            “Ni yang kat depan kau ni Kak Ran la, roommate kau. Dia yang panggil kita orang kat bilik tadi. Kita orang terus kelam-kabut bila Kak Ran cakap ada orang pengsan. Ingatkan siapalah yang pengsan, rupa-rupanya kau.” Julaili pula bersuara.
            Rania menghulurkan tangan pada Adeeba. “Nama akak Rania Hafiya. Panggil Kak Ran je.” Dia tersenyum.
            Adeeba kembali merenung lama wajah Rania. Pelbagai persoalan bermain di kepalanya. Perlahan-lahan dia menyambut huluran tangan Rania. “Farah Adeeba Azhar.” Senyuman cuba diukir di bibirnya.
            “Pembetulan... Farah Adeeba Dato’ Azhar,” sampuk Idayu.
            Rania dan beberapa orang pelajar baharu yang turut berada di bilik itu mempamerkan riak terkejut. Mungkin tak menyangka Adeeba anak orang berada, memandangkan pakaian yang dipakai Adeeba tak menunjukkan gadis itu anak orang berada. Adeeba cukup ringkas dengan T-shirt hitam lengan panjang yang sedikit longgar, seluar jean putih dan selendang putih yang membaluti kepala.
            Adeeba menjeling tajam ke arah Idayu. “Dato’ tu just pangkat je, okey? Aku pun manusia biasa macam kau orang jugak. Yang kaya papa aku, bukan aku. Lagipun harta kekayaan bukannya boleh dibawak mati.” Adeeba mengingatkan Idayu sekali lagi. Dia memang tak suka menunjuk-nunjuk.
            Rania tersenyum. Dia suka dengan sikap rendah diri Adeeba.
            “Sorry...” Idayu tersengih malu. Bukan niatnya mahu bermegah mempunyai kawan daripada golongan berada tapi entah kenapa mulutnya gatal sangat mahu menyampuk.
            “Kau rehatlah dulu, kita orang nak balik bilik,” kata Julaili.
            Masing-masing mula meninggalkan bilik itu.
            “Kak Ran, Dira nak mandi kejap ya.” Adira melangkah meninggalkan bilik.
            Rania pula melangkah ke katilnya semula menyambung perbualan dengan Fazila di Yahoo Messenger yang terganggu disebabkan Adeeba yang tiba-tiba saja pengsan. Dia lihat Fazila masih berada di dalam talian. Tiba-tiba dia berasa ada mata yang merenungnya. Pantas dia memandang Adeeba. “Kenapa pandang akak macam tu? Ada sesuatu kat muka akak ke?” Rania memegang wajahnya.
            “Erk... tak ada apa-apa...” jawab Adeeba kalut. Pandangannya dilarikan pada selendangnya yang tersangkut di kepala katil dan beg pakaian yang terletak di sisi katil. Mungkin Kak Ran yang letak kot, tebak hatinya. Dia bangkit mendapatkan beg pakaiannya lalu mula mengemas. Baju-bajunya disangkut pada penyangkut baju dan diletakkan di dalam almari yang masih kosong.
            Selesai mengemas barang-barangnya, Adeeba duduk di atas katil, kembali merenung wajah Rania yang leka dengan komputer riba. Sesekali dia lihat Rania tersengih, berkerut dahi dan tersengih lagi. Memang mirip! Muka pun nampak lembut je macam Kak Manda tapi Kak Ran ni rambut panjang paras pinggang. Kak Manda pulak rambut paras bahu je. Macam mana boleh ada orang yang muka seiras dengan Kak Manda ni? Nak tanya ke tak nak? Nak tanya ke tak nak? Ah, tanya jelah! Manalah tahu Kak Ran ni ada kena-mengena dengan Kak Manda ke? Adeeba mula bersoal jawab di dalam hati.
Erk...” Baru saja Adeeba mahu membuka mulut, Adira melangkah masuk. Dia tak jadi mahu bertanya. Keluhan hampa dilepaskan. Ah, tanya Abang Kif jelah! Abang Kif mesti tahu punya, putusnya dalam hati.
“Hai, kita belum sempat berkenalan lagi, kan? Nama aku Adira. Kau tak kisah kan beraku-kau?” tanya Adira. Dia takut Adeeba tak selesa dengan kata ganti nama diri seperti itu. Dengan Idayu dan Julaili tadi pun dia membahasakan dirinya begitu. Dia melabuhkan duduk di atas katil Rania.
Rania pula sudah mahu menutup komputer ribanya setelah habis bersembang dengan Fazila.
“Tak kisah pun. Tak adalah formal sangat, kan? Kau dengan Kak Ran asal mana eh?” Alang-alang sedang dalam proses suai kenal, baik dia bertanya terus.
“Aku asal sini, Kak Ran pulak Teluk Intan,” jawab Adira.
Rania mengangguk mengiakan jawapan Adira. “Tahun ni tahun ke berapa Deeba kat sini?” tanyanya ramah.
“Tahun kedua, kak. Akak dengan Dira dah makan ke? Kalau belum jom kita makan sekali. Laparlah, dari tadi belum makan.” Adeeba memegang perutnya.
“Patutlah kau pengsan tadi, tak makan lagi rupanya. Aku pun lapar jugak ni.” Adira bangkit mahu mencapai tudungnya.
“Lain kali sebelum nak pergi mana-mana kena makan dulu tau. Nanti tak adalah pengsan lagi macam tadi.” Rania turut menyarungkan tudung di kepala.
Adeeba hanya tersengih walaupun bukan itu punca yang menyebabkan dia pengsan. Dia mencapai sikat lalu menyisir rambut panjangnya. Sambil menyikat rambut matanya turut menganalisa Rania. Satu lagi perbezaan antara Kak Ran dengan arwah Kak Manda, Kak Ran bertudung! bisik hatinya.

THAKIF menggerakkan kerusi roda ke arah balkoni di biliknya. Dia baru saja selesai menyedekahkan al-Fatihah untuk arwah Amanda. Dia memandang ke langit malam yang dihiasi bintang dan bulan. Tenang hatinya ketika ini. Dia berpaling apabila mendengar telefon pintarnya berbunyi. Segera dia menolak kerusi rodanya kembali masuk ke dalam bilik.
            “Helo, Abang Kif...” Kedengaran suara Adeeba di hujung talian sebaik saja Thakif melekapkan telefon pintar ke telinga.
            “Aik? Baru beberapa jam kat kolej takkan dah rindu kat abang kot Deeba?” soal Thakif pelik.
            “Nak call abang sendiri pun tak boleh ke?”
            “Daripada call abang, baik call boyfriend, kan?” usik Thakif.
            “Boyfriend? Deeba mana ada boyfriend!” sanggah Adeeba.
            “Eleh... tak nak mengaku pulak! Ingat abang tak tahulah tu Deeba dengan Qhaf...” Thakif sengaja menggantung ayatnya. Dia tahu Adeeba faham maksudnya.
            “Erk... macam mana Abang Kif tahu? Abang Qhaf bagitahu eh?” Suara Adeeba kedengaran malu-malu.
            “Nak harapkan Qhaf tu sampai bila-bila pun abang takkan tahu kot. Nasib baiklah abang terdengar perbualan Deeba dengan Qhaf kat telefon hari tu. Siapa suruh Deeba tak tutup pintu, kan dah kantoi dengan abang... pandai Deeba dengan Qhaf simpan rahsia eh?”
            “Abang Kif tak marah ke?” Suara Adeeba kedengaran  takut-takut.
            “Nak marah buat apa?” Thakif sudah mengerut dahi.
            “Yalah, jarak umur Deeba dengan Abang Qhaf kan jauh sikit? Deeba 21, Abang Qhaf pulak sebaya dengan Abang Kif, 26...”
            “Alah, bukannya jauh sangat jarak umur Deeba dengan Qhaf tu. Lima tahun je kot. Lagipun apa ada pada umur? Abang tak kisah pun Deeba bercinta dengan Qhaf sebab abang kenal Qhaf. Dia lelaki yang baik.” Thakif tersenyum mengenangkan Qhafi yang diam-diam cuba bermain cinta dengan adiknya.
            “Terima kasih, Abang Kif. Tapi Deeba risaulah...”
            “Nak risau kenapa? Qhaf ada sakitkan hati Deeba ke?” Thakif tak rela jika adiknya disakiti.
            “Bukan... Abang Qhaf baik dengan Deeba,” sanggah Adeeba.
            “Habis tu apa yang tak kena?” Thakif menukar telefon pintar ke telinga kiri pula.
            “Abang Qhaf cakap Kak Maria dah ditukarkan ke KL...” Adeeba meluahkan kegusaran hatinya.
            “Laaa... Mar dah ada kat sini ke? Dah lama abang tak jumpa dia.” Suasana diam seketika. “Abang rasa abang tahu apa yang Deeba risaukan. Deeba risau Qhaf kembali pada Mar, kan?” serkap Thakif.
            Adeeba diam.
            “Pasal tu Deeba tak payah risau sebab Qhaf seorang yang setia. Dia berpisah dengan Mar dulu pun sebab Mar lebih pentingkan kerjaya. Tapi dia orang berpisah dengan cara baik, tak ada bermasam muka. Antara Qhaf dengan Mar just kawan je.
            “Terima kasih, bang sebab sudi dengar luahan Deeba.”
            “No hallah, Deeba.” Thakif tersenyum. “Sepatutnya dia yang jadi abang ipar abang tapi jodoh abang dah tak ada dengan arwah Manda. Sekarang dah terbalik pulak. Abang yang bakal jadi abang ipar dia. Hahaha...” Thakif ketawa.
            “Abang Kif, Deeba nak tanya sikit boleh?” Suara Adeeba kedengaran teragak-agak.
            “Tanya apa?”
            “Adik-beradik Abang Qhaf ada berapa orang?”
            “Takkan Deeba tak tahu kot? Kan famili Qhaf pernah datang rumah kita dulu?” Thakif mengepit telefon pintar di bahu lantas menggerakkan kerusi rodanya menuju ke balkoni semula.
            “Yang Deeba pernah tengok, tiga orang je. Abang Qhaf, Kak Anis dengan arwah Kak Manda...” jawab Adeeba. “Abang, Kak Manda tak ada adik atau kakak lain ke?”
            “Tak ada. Manda anak bongsu,” jawab Thakif tanpa mengesyaki apa-apa.
            “Abang Qhaf ada tak sepupu yang tinggal kat Perak?” tanya Adeeba lagi.
            Thakif memejam mata cuba mengingat. “Setahu abang, saudara-mara Qhaf semuanya tinggal kat KL,” jawabnya setelah pasti dengan ingatannya tentang keluarga kawan baiknya itu.
            “Abang ingat tak apa-apa tanda kat anggota badan arwah Kak Manda? Macam tahi lalat ke tanda lahir ke?” Adeeba masih tak puas menyoal.
            Thakif mengerut dahi. Dia mula pelik dengan soalan Adeeba yang agak berlainan. “Deeba ni okey ke tak? Abang dengan arwah Manda tu baru bertunang je bukan bernikah pun sampai tahu pasal tanda-tanda tu semua.”
            “Opss! Terlupa pulak Deeba. Sorry, Abang Kif...
            “Deeba ni nampak peliklah. Cuba terus terang dengan abang, apa halnya sampai tanya soalan macam tu?”
            “Erk... tak ada apa-apalah, bang... saja je tanya. Abang tak tidur lagi ke?” Dia mengubah soalan.
            “Tanya abang, Deeba pun tak tidur lagi. Dah nak pukul 11 malam ni, pergilah tidur. Esok ada kelas, kan?” Thakif memalingkan muka, mengintai jam yang tergantung pada dinding bilik.
            “Okeylah, Deeba nak pergi tidurlah ni. Selamat malam, Abang Kif. Assalamualaikum...”
            “Selamat malam, waalaikumussalam...” Thakif mematikan talian. “Macam-macam je Deeba ni. Soal mengalahkan polis!” Thakif tersengih.

RANIA sudah mahu melangkah keluar dari bilik untuk ke kelas. Baru saja dia mahu memulas tombol pintu, dia tersedar yang dia terlupa mengambil kad matrik yang diletakkan di atas katil tadi. Dia berpusing dan melangkah ke katil. “Eh, mana pulak kad matrik aku ni?” Dia pelik melihat kad matriknya tiada di atas katil. Rasanya tadi dia letak di situ.
Dia memandang Adeeba. “Deeba ada nam...” Dia tak jadi mahu bertanya apabila melihat kad matriknya ada di tangan Adeeba. Dia pelik melihat Adeeba yang sekejap memandang wajahnya, sekejap memandang kad matrik di tangan. “Ada dekat Deeba rupanya kad matrik akak tu. Ingatkan dah hilang tadi.” Rania mengeluh lega.
            Perlahan-lahan Adeeba menyerahkan kad matrik itu.
            “Terima kasih...” ucap Rania lalu melangkah keluar dari bilik.
            Adeeba hanya memandang kelibat Rania yang sudah melepasi pintu. Dahinya sudah berkerut. Betul ke apa yang aku baca tadi? “Mata aku tak tipu, kan? Kenapa nama ayah Kak Ran sama dengan nama Uncle Man? Rania Hafiya Razman. Nama tu yang aku tengok tadi. Tapi Abang Kif cakap arwah Kak Manda tak ada adik. Kakak pun cuma Kak Anis sorang je.” Pandangannya tertunak pada pintu yang tiba-tiba terkuak dari luar. Dia lihat Adira kelam-kabut masuk mencari sesuatu di meja belajar. “Kau cari apa?”
Handphone aku tertinggal.” Adira menunjukkan Lenovo S660 di tangannya. “Tak nak pergi kelas ke?” soalnya apabila melihat Adeeba masih duduk di atas katil.
            “Nak pergilah ni.” Adeeba mencapai beg sandang lalu disangkut pada bahu. “Jom pergi dengan aku sekali?” pelawanya.
            “Tak menyusahkan kau ke?” Adira seakan-akan tak percaya yang Adeeba sudi mempelawanya.
            “Nak menyusahkan apa pulak? Kak Ran mana? Ajaklah dia sekali.” Adeeba mula mengunci pintu bilik.
            Adira tersengih. “Kak Ran tengah tunggu aku kat bawah.”
            “Dira, kau pernah tengok ayah Kak Ran tak?” soal Adeeba ketika mereka sedang menuruni tangga.
            “Pak Cik Raz ke? Pernah... baik orangnya. Adik-adik dengan mak Kak Ran pun okey.”
            Adeeba senyap. Maknanya kebetulan jelah nama ayah Kak Ran sama dengan nama ayah arwah Kak Manda? Aku pulak yang fikir bukan-bukan. Dia tersenyum.
            “Yang kau tersenyum ni kenapa?” Adira mengerut dahi.
            Termati terus senyuman di bibir Adeeba. Dia tak menyangka Adira perasan. “Saja je buat senaman muka. Orang kata kalau hari-hari tersenyum boleh jadi awet muda tau. Kau trylah.
            “Hmmm... yalah tu. Entah-entah kau senyum teringat kat buah hati, saja tak nak mengaku,” ujar Adira, tak percaya dengan jawapan Adeeba.
            “Betullah....” Adeeba masih menafikan.
            “Dah jumpa handphone ke, Dira?” tanya Rania sebaik saja Adira dan Adeeba muncul di depannya.
            “Dah. Kak Ran, hari ni Deeba ajak naik kereta dia.” Adira menayang wajah ceria.
            Rania memandang wajah Adeeba meminta kepastian.
            “Jomlah, Kak Ran, Dira... nanti lambat pulak kita sampai kelas.” Adeeba mendahului Rania dan Adira melangkah ke tempat keretanya diparkirkan.
            Rania hanya mengikut saja. Rezeki jangan ditolak, detik hatinya.

BUKAK pintu pagar ni! Bukak!” Puan Sri Anida menjerit sambil menolak-nolak pintu pagar utama.
            Haryati yang baru saja masuk ke bilik Puan Sri Anida untuk memberi isteri majikannya itu makan ubat, sudah menggelabah apabila melihat isteri majikannya tiada di bilik. Sayup-sayup kedengaran suara orang menjerit. Dia berlari ke arah balkoni. Terkejut melihat isteri majikannya itu berada di luar. Dia meletakkan dulang berisi ubat di atas meja solek lantas menuruni tangga. Nasib baik aku dah tutup pintu pagar.
            “Puan Sri, kita masuk ya?” Haryati memegang lengan kanan Puan Sri Anida. Berkerut sedikit mukanya menahan panahan matahari yang terik.
            “Tak nak! Bukak pintu ni cepat! Manda tengah tunggu aku kat luar tu.” Dia menolak-nolak lagi pintu pagar utama. Di matanya sudah terbayang Amanda yang sedang tersenyum di luar pagar.
            “Tak boleh, Puan Sri... nanti Tan Sri marah saya. Panas ni, Puan Sri... kita masuk dalam ya?” Haryati masih cuba memujuk.
            “Manda, jangan pergi nak! Tunggu ibu, Manda! Jangan pergi!” jerit Puan Sri Anida apabila matanya seolah-olah melihat Amanda melambaikan tangan padanya.
            Haryati sudah tak tahu mahu berbuat apa. Tiba-tiba dia mendapat satu idea tapi dia tak pasti akan berjaya atau tak. “Erk... Puan Sri, tadi saya nampak Manda...”
            Puan Sri Anida berhenti menjerit. Dia berpaling memandang Haryati. “Awak nampak Manda kat mana, Yati?” Puan Sri Anida tak sabar mahu tahu.
            Haryati bungkam. Kesian dia melihat keadaan Puan Sri Anida ketika ini.
            Melihat Haryati masih diam, Puan Sri Anida menggoncang lengan pembantu rumahnya. “Awak nampak Manda kat mana?!”
            “Erk... sa... saya nam... nampak Manda kat bilik Puan Sri masa saya ke bilik nak bagi Puan Sri ubat.” Tergagap-gagap Haryati menjawab.
            “Betul ke, Yati?” Wajah Puan Sri Anida sudah bertukar ceria.
            “Betul, Puan Sri. Manda yang suruh saya bawak Puan Sri masuk dalam sebab cuaca kat luar ni panas. Dia takut Puan Sri jatuh sakit.”
            Sebaik saja mendengar jawapan Haryati, Puan Sri Anida pantas berlari masuk ke dalam rumah.
Haryati sudah mengeluh lega. Dia turut mengekori langkah Puan Sri Anida.
            “Manda...” panggil Puan Sri Anida sebaik saja sampai di biliknya. Dia melangkah ke balkoni pula. “Manda...” panggilnya lagi. Wajahnya yang ceria tadi mula mendung sedikit apabila masih tak menjumpai Amanda. Dia bergerak pula ke bilik mandi. “Manda dalam bilik mandi ya?” Dia menguak pintu bilik mandi. Dia lihat bilik mandi itu kosong. Dia berpaling memandang Haryati yang sudah gelisah.
            “Mana Manda? Awak kata Manda ada kat dalam bilik saya!” tanya Puan Sri Anida garang.
            “Erk...” Lidah Haryati kelu. Tiba-tiba matanya terpandang baju Amanda di atas katil. Dia teringat malam itu Puan Sri Anida ada mengatakan yang baju itu adalah Amanda. Dia melangkah mendapatkan baju itu. “Ni Manda, Puan Sri...” Dia menghulurkan baju itu kepada Puan Sri Anida.
            “Awak tipu saya ya? Awak ingat saya ni gila ke?” Herdik Puan Sri Anida. “Ini baju, bukan Manda!”
            Haryati terkejut mendengar tengkingan itu.
            Melihat Haryati masih diam, Puan Sri Anida mula menghayun langkah untuk keluar dari bilik.
            “Eh, Puan Sri nak pergi mana?” Pantas Haryati menghalang. Dia sudah berdiri di depan pintu bilik. Kedua-dua belah tangannya didepangkan.
            “Aku nak cari Manda. Tepilah!” Puan Sri Anida menepis tangan Haryati.
            “Tak boleh, Puan Sri. Nanti Tan Sri marah. Kita makan ubat dulu ya, Puan Sri?” Haryati memegang lengan Puan Sri Anida, mahu membawa wanita itu ke katil.
            “Lepaskan akulah! Aku tak nak makan ubat. Aku tak sakit!” Puan Sri Anida menepis tangan Haryati. Sebaik pegangan terlepas, dia cuba berlari namun Haryati lebih pantas memaut lengannya.
            “Kenapa ni, Yati?” tanya Hajah Karimah yang muncul di depan bilik Puan Sri Anida. Dia melangkah perlahan menghampiri Haryati dan menantunya. Umurnya yang semakin lanjut tak membolehkan dia berjalan pantas. Tongkat di tangan dipegang erat.
            “Puan Sri nak keluar lagi, puan.” Tangan Haryati masih memegang kejap lengan Puan Sri Anida yang masih belum berhenti meronta.
            “Lepaslah! Mummy, tolonglah suruh Yati lepaskan Nida. Manda tunggu Nida kat luar tu,” rayu Puan Sri Anida dengan muka berkerut-kerut.
            Hajah Karimah menyentuh lembut pipi Puan Sri Anida. “Nida makan ubat, lepas tu tidur ya?” Hajah Karimah cuba memujuk.
            Puan Sri Anida menggeleng kepala. “Nida tak nak makan ubat. Tolonglah, mummy... Manda tengah tunggu Nida.” Air matanya mula menitis.
            “Nida, dengar cakap mummy. Makan ubat dulu, lepas tu tidur. Petang karang along balik dari ofis, mummy suruh dia cari Manda ya?”
            Puan Sri Anida diam. Sayu matanya merenung wajah ibu mertuanya.
            “Yati, menantu saya dah makan nasi ke belum?” Haryati Karimah memandang Haryati.
            “Sudah, puan... tinggal nak makan ubat je,” jawab Haryati.
            “Bagi dia makan ubat,” arah Hajah Karimah.
            “Mari, Puan Sri...” Haryati membawa Puan Sri Anida ke katil. Kemudian dia melangkah pula ke meja solek mengambil dulang berisi ubat yang diletakkan di situ tadi. Ubat itu dihulur pada wanita itu.
            Perlahan-lahan Puan Sri Anida menyambut ubat itu lalu memasukkannya ke dalam mulut. Gelas berisi air yang turut dihulur Haryati disambut lalu meneguknya sedikit.
            Selesai memberi Puan Sri Anida ubat, Haryati membaringkan wanita itu. Perlahan-lahan dia meninggalkan bilik itu.
            “Tidurlah, Nida...” kata Hajah Karimah yang duduk di sisi katil.
            Puan Sri Anida memejamkan mata.
            Hajah Karimah mengelus rambut Puan Sri Anida. Maafkan mummy, Nida. Mummy ni bukan ibu mertua yang baik. Kalaulah mummy tak percaya dengan kata-kata si penipu tu mesti Nida takkan jadi teruk macam ni, bisik hati Hajah Karimah. Dia mengucup perlahan dahi Puan Sri Anida. Kemudian dia meninggalkan bilik itu.
            Sebaik saja Hajah Karimah menutup pintu bilik, Puan Sri Anida membuka matanya. Dia bangkit lalu membuka laci meja lampu. Kotak kecil yang diletakkan di hujung laci dibawa keluar. Penutup kotak itu dibuka. Terdapat beberapa biji pil di dalamnya. Dia membuka mulut mahu mengeluarkan pil yang dikemam di bawah lidah. Pil itu diletakkan di dalam kotak tadi.

Selama ini ahli keluarganya menyangka dia menelan ubat itu. Suaminya tak pernah tahu dia menyimpan ubat di dalam kotak itu. Setelah menutup kotak itu dia menyimpannya semula di bahagian hujung laci meja lampu. Baju Amanda di sebelahnya dicapai lalu dipeluk erat. “Manda...” Lirih suaranya. Kemudian dia berbaring semula dan memejam mata bermimpikan anaknya.




~BERSAMBUNG~

Tuesday, 24 April 2012

SHU Di Penulisan2u

Assalamualaikum...

Separuh Hati Untukmu kini di Penulisan2u... WC harap ada yang sudi membaca lagi...
Tiba-tiba je tergerak hati nak post kat penulisan2u sebab
dah lama WC tak hantar karya kat situ..
 Klik Di Sini untuk membaca...

Saturday, 14 April 2012

Separuh Hati Untukmu 9

DIA memusingkan badannya. Dia keliru. Di sekelilingnya dilitupi tumbuhan hijau. Suasana malam yang gelap itu hanya diterangi cahaya bulan. Dia seperti kenal tempat itu. “Bukan ke tempat ni yang...” Dia tak jadi menghabiskan ayatnya. Lantas kaki melangkah ke tempat di mana dia pernah menemui seorang gadis yang berpakaian serba putih yang duduk di atas buaian. Ternyata gadis berpakaian serba putih itu masih ada di situ. Perlahan-lahan dia menghampiri. Makin dekat dengan gadis itu makin laju degupan jantungnya.
            Tiba-tiba gadis itu berpaling.
            Terasa terhenti degupan jantung Thakif. Sukar untuk dia percaya. Dia terjelepok di sisi buaian. Mata masih tak lepas memandang wajah gadis itu. “Man... Manda?” Tersekat-sekat dia bersuara.
            Gadis itu tersenyum dan mengangguk.
            Air mata Thakif tumpah apabila melihat anggukan itu. “Abang rindu sangat kat Manda...” Dia mengesot sedikit merapati buaian yang diduduki Amanda.
            “Manda tahu, bang. Manda boleh nampak kat mata abang. Manda tahu abang menderita tapi Manda nak abang teruskan hidup. Manda nak abang cari pengganti Manda,” ujar Amanda lembut.
            Thakif menggeleng. “Tak ada sesiapapun yang boleh gantikan tempat Manda. Abang takkan cari orang lain. Kalau abang cari pengganti Manda seolah-olah abang mengkhianati Manda. Abang tak sanggup, Manda... abang tak sanggup nak buang Manda dari hati abang. Abang lebih rela hidup macam ni.” Sejuk matanya melihat Amanda bertudung.
            Amanda mengeluh. “Abang,... kalau abang cari pengganti Manda tak bermakna abang dah khianati dan buang Manda dari hati abang. Lagipun Manda memang nak abang cari pengganti. Walaupun kita tak ditakdirkan untuk hidup bersama, Manda bahagia dapat jadi tunang abang dan Manda bersyukur dapat kenal dengan abang.” Amanda tersenyum.
            Thakif menggeleng lagi. “Abang tak nak orang lain, abang cuma nak Manda sorang je.
            “Macam yang Manda cakap tadi, kita memang tak ditakdirkan untuk hidup bersama. Jodoh abang bukan dengan Manda tapi dengan orang lain yang mungkin lebih baik dari Manda. Bukaklah pintu hati abang. Jangan seksa diri abang kerana Manda. Berilah peluang kepada perempuan-perempuan kat luar sana untuk mengisi kekosongan di hati abang.”
            Sekali lagi Thakif menggeleng kepala. “Abang tak boleh, Manda. Pintu hati abang dah tertutup untuk mana-mana perempuan. Lagipun abang tak rasa yang abang akan jumpa dengan perempuan yang macam Manda.”
            “Allah tu Maha Berkuasa, bang. Bila Dia berkehendak, maka jadilah ia. Dia boleh bukak pintu hati abang bila abang jumpa dengan jodoh abang yang sebenar. Manda hanya nak tengok abang bahagia. Lagipun setiap manusia Allah ciptakan berpasangan. Manda yakin satu hari nanti abang pasti jumpa dengan pengganti Manda.”
            Thakif hanya diam. Kepalanya ditundukkan.
Amanda bangkit dari buaian lantas berjalan meninggalkan Thakif.
Thakif memanggung kepala. “Manda nak pergi mana?” Jantung Thakif sudah berdegup pantas.
            Amanda berpaling sambil melemparkan senyuman. Kemudian dia meneruskan langkah.
            “Manda, jangan pergi! Jangan tinggalkan abang, Manda!” Thakif mahu mengejar tapi kakinya terasa kaku. Berkali-kali dia memanggil nama Amanda namun gadis itu tetap tak berpaling. Dia hanya melihat dengan rasa kecewa. Air matanya kembali berjuraian.
            “Abang...”
            “Manda!!!” Thakif terjaga. Dia terpingga-pingga melihat keadaan sekelilingnya. Tiada lagi hutan, tiada lagi buaian dan sungai. Dia kini berada di biliknya.
            “Abang Kif mengingau ni...” Adeeba risau.
            “Astaghfirullahalazim...” Thakif meraup wajahnya yang sudah berpeluh. “Ada apa, Deeba?” tanyanya apabila dia sudah kembali tenang.
            “Tadi Deeba nak turun bawah. Lalu je depan bilik abang, Deeba dengar suara abang terjerit-jerit. Deeba pun masuklah. Tengok-tengok abang meracau-racau sebut nama arwah Kak Manda,” jelas Adeeba. “Abang mimpikan arwah ke?”
            “Dah pukul berapa sekarang?” Thakif tak menjawab soalan Adeeba.
            “6.50 pagi...”
            Terbuntang mata Thakif. “Kenapa tak kejutkan abang awal-awal?” Dia pantas menolak selimut. Tangannya dipanjangkan mahu mencapai kerusi roda.

“Kan abang selalu bangun sendiri?” Adeeba membantu Thakif. Setelah berjaya mendudukkan abangnya di kerusi roda, dia menyorong kerusi roda itu ke arah bilik mandi.

DARI satu siaran ke satu siaran Thakif tukar. Tangannya berhenti menekan remote apabila terpandang rancangan ceramah agama. Remote diletakkan di atas meja kopi.
            “Hari ini saya ingin berkongsi mengenai cinta kepada Allah SWT...”
            Tajuk ceramah yang Ustaz Firdaus ingin sampaikan benar-benar menarik minat Thakif. Dia terasa tajuk itu seperti ada kena-mengena dengan dirinya.
            “Apa makna cinta kepada Allah ya, saudara dan saudari? Apa dia?” Ustaz Firdaus yang berada di dalam televisyen itu diam sebentar. Mungkin memberi ruang kepada penonton untuk berfikir.
            “Makna cinta kepada Allah?” Thakif mula berfikir. “Erm... kita melakukan apa yang Dia suruh dengan seikhlas hati...” jawabnya perlahan.
            “Ia adalah perasaan apabila kita melakukan sesuatu untuk mendapat keredaan-Nya, untuk mendapat cinta-Nya, juga untuk mendapat rahmat-Nya supaya hidup kita berkat sentiasa,” sambung Ustaz Firdaus.
            Thakif mengangguk perlahan.
            “Saudara dan saudari... orang yang cinta kepada Allah ni sanggup melakukan sesuatu secara percuma sebab dia mahu perbuatannya itu mendapat perhatian Allah. Orang sebegini hanya berkasih sayang kerana Allah, bersahabat kerana Allah, berbakti kepada ibu bapa kerana Allah, belajar kerana Allah dan berniaga kerana Allah.”
            Thakif terkenangkan perbuatannya ketika dia masih tak reda dengan ketentuan-Nya. “Ya Allah, banyak sungguh dosa yang aku dah buat selama aku diuji ni. Aku salahkan Engkau kerana menjadikan keadaan aku begini, aku buat semua orang susah hati dengan keadaan aku, aku tengking mama sampai mama menitiskan air mata dan aku halau kawan baik aku sendiri. Kau ampunilah segala dosaku ya Allah...” Thakif meraup wajahnya.
            “Dia tidak melakukan semua itu kerana duit ya, saudara dan saudari? Tetapi untuk berbakti.” Ustaz Firdaus kembali bersuara.
            Thakif membuka semula tangannya yang menutupi muka tadi. Matanya merenung wajah Ustaz Firdaus di kaca televisyen.
            “Dia berbakti untuk orang sekeliling supaya Allah kasih kepadanya. Dia menjaga hubungan dengan Allah melalui yang fardhu, dia menjaga hubungannya dengan orang sekeliling melalui berbuat kebaikan selalu. Dia adalah seorang yang baik hati di dalam perbuatan, di dalam kata-kata dan di dalam fikirannya. Cinta kepada Allah bukan hanya duduk di masjid, banyak baca al-Quran, berzikir, berpuasa, menunaikan umrah, beriktikaf dan bersembahyang sunat ya, saudara dan saudari? Itu hanya luaran. Allah hanya akan pandang hati kita.” Ustaz Firdaus membawa jari telunjuknya ke dada.
            “Ini samalah seperti untuk mendapat perhatian daripada orang yang kita cinta. Apabila hati sudah suka pada seseorang, pasti anda sanggup berhabis untuk mendapat perhatiannya, kan? Anda bagi dia hadiah, berkirim salam, mengutus surat cinta, add dia kat Facebook, bertanya apa ID Twitter dia, bertanya apa nombor telefon dia supaya mudah untuk anda menghantar SMS padanya untuk menyatakan rasa cinta anda kepadanya... baiklah saudara dan saudari, kita berehat sebentar dan kembali selepas ini.”
            Televisyen mula menayangkan iklan. Thakif menongkat dagu terkenangkan pertemuan pertamanya dengan Amanda ketika dia datang ke rumah Tan Sri Razman buat pertama kali untuk membantu persiapan majlis ulang tahun perkahwinan Tan Sri Razman dan Puan Sri Anida.
Thakif memberhentikan kereta Audi Q7 berwarna merah di luar pagar. Dia mengeluarkan telefon pintar dari poket seluar jean. Nombor Qhafi didail. Lama dia menunggu namun panggilannya tak bersambut. Dia dail pula nombor Anis. “Helo, Anis... I dah sampai kat luar rumah you ni. Tadi I call Qhaf tapi tak berangkat pulak,” ujar Thakif sebaik saja panggilannya bersambut.
“Qhaf mungkin ada kat belakang rumah kot. I ada kat luar ni, beli barang sikit. You masuk jelah dalam rumah tu cari Qhaf. Tak pun you tanya je sesiapa yang ada kat ruang tamu tu, suruh dia panggilkan Qhaf,” saran Anis di hujung talian.
“Okeylah kalau macam tu. Bye, see you later...” Sebaik mematikan talian Thakif melangkah keluar dari perut kereta. Langkah kaki diatur ke pintu pagar rumah banglo tiga tingkat yang terkuak lebar. Dia lihat ada kanopi yang sedang dipasang. Terpandang saja pintu masuk yang terkuak lebar, dia mempercepatkan langkahnya. Tanpa disedari dia telah tersepak kaki tangga lipat yang elok terletak berhampiran dengan pintu masuk.
Arghhh!!!” jerit seorang gadis yang ketika itu berada di bahagian atas tangga lipat. Dia yang tak dapat menyeimbangkan badannya tiba-tiba saja terjatuh.
Sepantas kilat Thakif menyambut gadis itu dari tersungkur ke lantai. Kedua-duanya tergamam dan saling merenung. Jantung Thakif mula mengepam laju daripada biasa. Dia terasa seolah-olah berada di dunia lain. Hanya berdua dengan gadis itu. Aneh betul perasaannya ketika itu.
“Ehem-ehem...”
Dehaman itu mematikan drama tenung-menenung di antara Thakif dan gadis itu. Kedua-duanya berpaling ke arah orang yang berdeham tadi.
“Eh, Qhaf! Tadi aku call kenapa tak jawab?” tanya Thakif.
“Aku kat belakang tadi. Phone aku kat bilik. Kenapa tu?” soalnya sambil memuncungkan mulut ke arah gadis yang masih dikendong Thakif. Dia lihat wajah gadis itu turut merona merah dan sedang gelisah minta diturunkan namun Thakif masih tak melepaskan kendongan.
“Aku tersepak tangga tu masa nak masuk rumah kau tadi. Memang aku tak perasan ada tangga lipat kat situ. Lepas tu dia ni jatuh, aku sambutlah. Kalau tak sambut cedera pulak anak orang ni kang,” terang Thakif.
“Dahlah, jom masuk. Tolong aku kat belakang,” ajak Qhafi.
Thakif berjalan mendahului Qhafi.
“Kalau iya pun nak tolong aku buat kerja, lepaskanlah adik aku tu dulu. Takkan kau nak buat kerja sambil kendong dia kot?”
Langkah Thakif terhenti. Dia memandang tangannya. Dia lihat gadis itu meronta mahu dilepaskan. Gulp! Dia menelan liur. Macam mana aku boleh lupa ni! Perlahan-lahan dia menurunkan gadis itu. “Sorry...” ucapnya sambil tersengih malu.
Gadis itu hanya mengangguk lantas berjalan laju mahu masuk ke dalam rumah.
“Manda, ibu cari Manda tadi,” beritahu Qhafi apabila Amanda sudah sampai di pintu masuk.
Amanda berpaling memandang Qhafi lalu mengangguk.
“Adik kau ke tu?” tanya Thakif sebaik saja kelibat Amanda hilang dari pandangan. Matanya masih tak lekang dari memerhati ke dalam rumah.
“Haah. Kenapa?” Qhafi mengerut dahi.
“Bukan adik-beradik kau cuma dua orang je ke?” Thakif keliru. Dia memandang Qhafi.
“Tulah... dulu aku ajak datang rumah, ada je alasan! Adik-beradik aku tiga oranglah. Yang tadi tu yang bongsu, nama dia Nuha Amanda. Panggil Manda je.
“Ooo...” Mulut Thakif sudah membentuk huruf O. Dia tak menyangka Qhafi dan Anis mempunyai seorang adik perempuan. Tangannya yang menyambut Amanda daripada jatuh tadi dipandang. Tersungging senyuman di bibirnya. Wajah Amanda yang tersipu-sipu tadi benar-benar telah mencuri hatinya. Dia sedar dia telah jatuh cinta pandang pertama.
“Dah, jomlah masuk. Banyak yang nak kena buat.” Qhafi lagi mendahului Thakif.
“Okey, along... opss!” Thakif menekup mulutnya apabila menyedari dia telah tersasul. Dia tersengih memandang Qhafi yang memandangnya dengan riak terkejut.
            “Untuk apa anda sembahyang selain dari menunaikan suruhan-Nya? Untuk apa anda bersolat selain dari menunaikan kewajipan?”
            Suara Ustaz Firdaus di corong televisyen menyedarkan Thakif dari lamunannya. Dia kembali menumpukan perhatian pada televisyen.
            “Jawapannya, bersembahyanglah kerana anda mahu menambah rasa ketakwaan pada Allah supaya Allah sayang anda dan supaya anda menonjol di kalangan hamba-hamba-Nya yang lain. Rasa takwa adalah rasa apabila anda mahu melakukan sesuatu kerana mahu mendapat perhatian Allah. Bila sudah buat, anda akan rasa cukup berpuas hati. Bila anda tolong orang dengan niat mahu menambah rasa takwa, kesannya anda akan menolong sehabis baik, didorong oleh fikiran positif sebab anda mahu lihat orang yang anda tolong itu gembira menjalani kehidupannya. Anda berharap moga kegembiraan yang orang itu perolehi Allah lihat apa yang anda lakukan lantas melihat anda seorang yang layak untuk mendapat kasih sayang-Nya.”
            Thakif tekun mendengar. Kisahnya dengan Amanda dilupakan seketika.
            “Apa petanda kasih sayang Allah? Rezeki anda dimurahkan, hidup anda dibahagiakan, urusan anda dipermudahkan, masalah anda dikurangkan, pergaulan anda diperluaskan dan semuanya menjadi lancar saja. Saudara dan saudari, sebelum mengakhiri rancangan ini, ingin saya ingatkan... cinta sejati hanya layak untuk Maha Pencipta, Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Kasih itu hanya layak untuk ibu bapa dan selainnya. Sayang itulah ditujukan khas kepada pasangan sehidup semati kita,” ujar Ustaz Firdaus mengakhiri ceramahnya.
            Thakif menutup televisyen usai rancangan ceramah tadi. Dia merenung skrin televisyen yang sudah gelap. Jauh lamunannya mengingati mimpinya tadi. Dia sedar selama ini dia terlalu mengagungkan cintanya kepada Amanda sehingga mengabaikan suruhan-Nya.
            “Abang Kif...”
            Thakif memanggung kepala memandang Adeeba yang berdiri di sisinya sambil memegang dulang.
            “Jom makan... Deeba dah bawak sarapan ni.” Adeeba meletakkan dulang di atas meja kopi lalu dia melabuhkan duduk di sofa.
            Thakif memusingkan kerusi rodanya menghadap meja kopi. “Mama dengan papa tak breakfast sekali ke?” Dia menyambut pinggan berisi bihun goreng yang dihulur Adeeba.
            “Mama dengan papa breakfast kat bawah. Abang Kif nak breakfast kat bawah ke? Kalau nak nanti Deeba panggil papa suruh angkat abang bawak kat bawah.”
            “Tak payahlah, abang makan kat sini je.
            Adeeba meletakkan air teh O di depan Thakif. Mereka mula menjamah bihun goreng. Suasana ruang tamu atas sunyi seketika.
            “Deeba balik kolej bila?” Thakif memecahkan kesunyian.
            “Petang ni...” Adeeba mengeluh. “Pejam celik-pejam celik... sekejap je dah nak habis cuti. Esok dah start kelas. Tak puas rasanya nak lepak dengan abang kat rumah,” luah Adeeba. “Deeba happy sangat tengok abang dah berubah.” Dia tersenyum sambil menyudu bihun ke mulut.
            “Siapa hantar Deeba balik kolej nanti?”
            “Deeba balik sendiri je. Dulu masa abang sihat, abang yang selalu hantar dan jemput Deeba kat kat kolej bila tiba cuti, kan?” Adeeba memandang Thakif yang tunduk memandang pinggan.
            “Tapi sekarang abang dah tak boleh bergerak. Kaku je kat kerusi roda ni.” Thakif tersenyum. Matanya masih memandang pinggan di tangan.
            “Abang jangan cakap macam tu. Kan doktor pernah bagitahu yang kaki abang boleh sembuh? Berubatlah bang... bila abang dah sembuh, abang boleh hantar dan ambil Deeba macam dulu...” pancing Adeeba. Harap-harap hati Abang Kif lembut, doanya dalam hati.
            Thakif mencapai cawan. Air teh O yang sudah suam disisip perlahan. Kemudian dia meletakkan semula cawan di atas meja kopi. Wajah adiknya dipandang. “Abang tahu Deeba nak tengok abang boleh berjalan macam dulu tapi abang betul-betul belum bersedia. Macam mana kalau lepas berubat pun abang masih tak boleh bergerak?” Thakif meluahkan kegusarannya.
            “Abang, doktor sendiri dah sahkan yang abang ada peluang untuk sembuh. Lagipun teknologi perubatan sekarang ni dah canggih, bang. Macam-macam boleh dilakukan.”
            Thakif mengeluh. “Nantilah abang fikirkan.” Dia menyudu suapan terakhir. “Abang masuk bilik dululah,” ujar Thakif setelah selesai makan. Dia mula menggerakkan kerusi rodanya menuju ke bilik.
            Adeeba mengeluh. Benar kata mamanya. Abangnya memang susah untuk dipujuk.

RANIA mencapai komputer riba lalu dibawa ke katil. Sudah seminggu dia berada di Universiti Malaya itu dan sudah seminggu dia berjauhan daripada keluarga. Bilik C207 yang dihuni itu sunyi. Teman sebiliknya, Adira yang muda empat tahun darinya sudah melepak di bilik sebelah. Ada juga Adira mengajak dia tadi tapi dia menolak. Petang-petang begini dia mahu bermalas-malasan di dalam bilik saja. Dia meniarap di atas katil dan menghidupkan komputer riba. Setelah menyambung talian internet, dia membuka Yahoo Messenger. Dia lihat Fazila berada di dalam talian. Segera dia menekan nama adiknya itu.
           
            Ran_Hafiya: BUZZ!!!
            Faziela1604: Waalaikumussalam...
           
            “Amboi, sempat lagi dia perli aku!” Rania mula menekan papan kekunci untuk membalas.

Ran_Hafiya: Perli nampak... 
Faziela1604: Opss! Terasa ke, kakak? Tulah, lain kali jangan main buzz-buzz orang je. Terkejut orang tau. Tengah syok-syok main game tiba-tiba je buzz orang.
Ran_Hafiya: Apa, main game? Dah baca buku ke belum ni? Tak ingat ke pesan kakak hari tu? Lepas baca buku baru boleh nak main ke nak apa ke...
Faziela1604: Sebab dah baca bukulah kak ngah main game... kakak ni dah duduk jauh pun masih tak hilang lagi sikap suka membebel dia ni eh?
Ran_Hafiya: Itu bukan bebel tapi nasihat. Kalau kakak tak suruh, kau orang pun leka je kan? Mak, abah dengan adik-adik sihat ke?
Faziela1604: Alhamdulillah semua sihat. Kakak nak tahu tak, kita orang semua rindu kat kakak tau. Rasa macam bertahun-tahun je tak jumpa kakak padahal baru seminggu.

            Rania tersenyum. Gambar keluarganya yang disimpan di bawah bantal diambil lalu direnung dengan penuh kerinduan. Dia mula menekan papan kekunci.

 Ran_Hafiya: Kakak pun rindu kat semua jugak. Mak masak apa? Rindulah kat masakan mak...
Faziela1604: Mak masak makanan kegemaran kakak. Nasi lemak pandan dengan sambal sotong kering.
Ran_Hafiya: Waaa... sedapnya! Lapar pulak perut ni.

Tiba-tiba saja perut Rania berbunyi. Sudah lama dia tak makan nasi lemak pandan buatan emaknya. Seperti sudah terhidu bau wangi nasi lemak yang berwarna hijau itu di rongga hidungnya. “Sabar, Ran... balik sana nanti boleh suruh mak masak!” Dia memujuk diri sendiri.

Faziela16o4: Kakak, achik dengan adik cakap dia  orang rindu nak dengar suara membebel kakak. Dia orang cakap lagi, sunyi je rumah ni bila tak ada kakak. Dia orang ada kat sebelah kak ngah ni haaa.
Ran_Hafiya: Heh... dulu bukan main muncung lagi mulut bila dengar kakak membebel. Kata kakak ni macam mak neneklah, apalah... sekarang baru tau sunyi eh? Cakap kat dia orang, balik sana nanti kakak membebel puas-puas kat dia orang.
Faziela1604: Dia orang cakap bolehhh sangat-sangat... nanti dia orang beli kapas bebanyak lepas tu sumbat kat telinga. Hahaha...
Ran_Hafiya: Cett! Kuasam punya adik!
Faziela1604: Kakak dah habis minggu haluansiswa eh?
Ran_Hafiya: Hmmm... dah habis. Penat sangat. Tak cukup tidur. Hari ni baru dapat rehat. Esok dah start kelas...
Faziela1604: Kakak nak tahu sesuatu tak?

Tiba-tiba Fazila sudah tak berada di dalam talian.
“Eh, kenapa pulak kak ngah off ni? Hesy, saja nak buat suspense!” rungut Rania. Dia mencapai telefon bimbit mahu menghubungi Fazila.

            Faziela1604: Sorry, kakak... line Internet ni buat hal tadi.

            Baru sahaja Rania mahu mendail nombor Fazila, adiknya itu sudah berada di dalam talian semula. Telefon bimbit diletakkan di atas bantal.

            Ran_Hafiya: It’s okay... sambunglah cerita tadi.
            Faziela1604: Tadi mak nangis...
            Ran_Hafiya: Kenapa mak nangis?
Faziela1604: Mak rindukan kakak la tu... mak cakap dia rasa tak sedap hati je hari ni.
Ran_Hafiya: Laaa... ingatkan apalah tadi. Buat takut kakak je kak ngah ni. Cakap kat mak, jangan risaukan kakak kat sini. Pandailah kakak jaga diri dan kakak takkan berubah. Kakak tetap kakak yang dulu.

            “Assalamualaikum...” Seorang gadis memberi salam dan melangkah masuk ke bilik yang dihuni Rania dan Adira.
            Rania yang sedang leka bersembang di alam maya bersama Fazila terhenti seketika daripada menekan papan kekunci komputer riba. Dia tahu hari ini pelajar senior mula balik ke kolej. Dan salah seorang senior akan menjadi teman sebiliknya dan Adira. Dia bangkit dari meniarap. “Waalaikumussalam...” Dia melemparkan senyuman kepada gadis itu.
            Gadis itu terlopong melihat Rania. Wajahnya berubah pucat.
            Rania pelik. Dia meraba wajahnya. Nak kata dia pakai bedak sejuk, tak adalah pula bedak sejuk bertepek di mukanya. Kenapa dengan dia ni? Tengok aku macam nampak hantu je!
            Bummm!!!

“Adik!!!” Rania kaget apabila gadis itu tiba-tiba saja rebah di depan pintu bilik.



~BERSAMBUNG~